منصور ارضی: «به ما چه مربوط گفتن»ها از مدینه شروع شد

شرق در این شماره از آغاز فعالیت های علنی مداحان برای حضور در انتخابات پیش رو خبر داده و در کنار انتشار توصیه های انتخاباتی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد به امامان جماعت، به نقد پیروی اسلام‌گرایان ترکیه از مسیر پیموده شده نظامیان این کشور پرداخته است.

آغاز فعالیت های علنی مداحان؛ منصور ارضی: «به ما چه مربوط گفتن»ها از مدینه شروع شد
شرق در گزارش صفحه 6  به ورود جدی تر مداحان و هیأت‌های مذهبی به انتخابات پیش رو پرداخته و با اشاره به اینکه فعالیت‌های انتخاباتی مسئله‌ای تازه نیست، سخن اخیر حاج‌منصور ارضی را کلیدی برای آغاز تبلیغات انتخاباتی و نشانه بازگشت وی به عرصه سیاسی توصیف کرده است.
 
در بخشی از این گزارش، سخنان این مداح معروف به نقل از پایگاه اینترنتی «قدیم‌الاحسان» منتشر شده است:

– از تمامی ظرفیت‌های هیأت‌های مذهبی برای انتخابات استفاده می کنیم تا بلایی مانند برجام بر سر ما نیاید.
 
– درباره انتخابات خبرگان هم این توجه باید وجود داشته باشد. خیلی مُضر است در این دوره کسانی که بوی آمریکا می‌دهند و حرف آمریکا را تکرار می‌کنند، وارد مجلس شوند.

– ان‌شاء‌الله امسال همه‌ هیأتی‌ها به میدان بیایند، شما هم سعی کنید این صحبت‌ها را به بقیه انتقال دهید، باید کار کرد، «به ما چه مربوط گفتن‌»ها از مدینه شروع شد.
 

این گزارش با بازتاب مطلب دو روز قبل روزنامه جمهوی اسلامی در این خصوص، به سابقه سخنان سیاسی مداحان در مراسم ها و جلسات مذهبی همچون منبرهای رمضانی سعید حدادیان، موج حملات علیه هاشمی‌رفسنجانی و حسن روحانی، محمود احمدی‌نژاد و حتی صادق زیباکلام، سخنان مداح برنامه تشییع غواصان شهید و اعلام برائت خانه مداحان از سازماندهی مداحان اشاره نموده است.
 
 
 
توصیه های رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد؛
مسجد و امام مسجد باید مایه‌ آرامش روحی و معنوی گروه های سیاسی باشد

روزنامه شرق در صفحه 6 نامه‌ رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری خطاب به ائمه جماعات استان تهران را منتشر ساخته و تذکرات انتخاباتی او را پوشش داده است.
 

حاج‌علی‌اکبری با اشاره به اهمیت حفظ اتحاد و همدلی کارگزاران مسجد با نگاه معنوی و پدرانه‌ امام جماعت، نوشته است: «در یک رویکرد طبیعی، اخلاقی و منطقی، شور و هیجان شیرین طرفداران کاندیداهای محترم، به خاطره‌ها خواهد پیوست و مودت و همدلی نمازگزاران و اهل مسجد، باید جایگزین رقابت‌ها شود. از روحانیت آگاه و خردمند در جایگاه امامت مسجد و محله، توقع می‌رود…. شرایطی فراهم کنند که همه‌ گروه‌های به‌رسمیت شناخته شده ذیل گفتمان انقلاب، مسجد و امام مسجد را مأمن و مایه‌ آرامش روحی و معنوی خود بدانند….»
 
 
 
اسلام‌گرایان ترک هم راه حکومت نظامیان ترک را در پیش گرفته اند
این روزنامه در صفحه 12 یادداشت «کردهای ترکیه و خودمدیریتی فرهنگی» به قلم «افشین غلامی» را به چاپ رسانده و با اشاره به سیاست همانندسازی فرهنگی در نظام اجتماعی ترکیه به عنوان یکی از میراث‌های مدرنیته کمالیستی، به برخی از مباحث ماهوی، سیاسی و اجتماعی مواجهه دولت «احمد داووداغلو»، نخست‌وزیر ترکیه با پدیده تازه شکل‌گرفته اما منسجم حزب «دموکراتیک خلق‌ها» پرداخته است:

– تلاش ملی‌گرایان کمالیست و اکنون اسلام‌گرا در ترویج و یک دست‌سازی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در راستای هویت آتاتورکی با شکست مواجه شده و جنبش‌های هویت‌خواهی به سدی در مقابل آنها تبدیل شده‌اند.

– رویکرد اسلام‌گرایانی مانند حزب «عدالت و توسعه» هم در نهایت همان راه حکومت نظامیان ترک را در پیش گرفته است.

– سیاست‌گذاری ترکیه امروز نیز مانند دهه‌های گذشته از منظر سیاست فرهنگی دچار اشتباهات فاحشی است و این موجب حل‌نشدن درگیری‌ها در سطح کلان در این کشور شده است.

– بازگشت ایدئولوژی به عرصه سیاست در ترکیه نه‌تنها نتوانسته است اقوام را بدون تبعیض به‌عنوان امت واحده در نظر گرفته و به روند دموکراتیزه‌کردن ترکیه خدمتی کند، بلکه تمامیت‌خواهی در حوزه داخلی و خارجی، راه هرگونه تغییر در مواضع این حزب را بسته نگه داشته است.

دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
قیام  مسلحانه ، درخواست «داعش» از اخوان‌المسلمین/ گروه «ولایت سینا»، شاخه مصری «داعش» از اخوان‌المسلمین و حامیان آن خواست روش مسالمت‌جویی را رها کرده و به قیام مسلحانه علیه نظام مصر بپردازند.
 

شرق در این شماره از آغاز فعالیت های علنی مداحان برای حضور در انتخابات پیش رو خبر داده و در کنار انتشار توصیه های انتخاباتی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد به امامان جماعت، به نقد پیروی اسلام‌گرایان ترکیه از مسیر پیموده شده نظامیان این کشور پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌‌دو‌شنبه‌ 5 بهمن/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.