رئیس جمهوری: قطع رابطه با ایران سرپوش خوبی برای سربریدن یک رهبر دینی نیست

شرق در این شماره به انعکاس موضع‌گیری‌ها در خصوص اعدام شیخ نمر و حمله به سفارتخانه عربستان پرداخته و در کنار گزارشی از برگزاری امتحان نامزدهای انتخابات خبرگان، به اظهارنظر پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران درخصوص همزیستی پیروان ادیان در ایران اشاره نموده است.

رئیس جمهوری: قطع رابطه با ایران سرپوش خوبی برای سربریدن یک رهبر دینی نیست
 
 روزنامه شرق، امروز نیز در گزارش‌ها و یادداشت‌هایی به موضوع اعدام شیخ نمر و حمله به سفارت عربستان پرداخته و از قول رئیس جمهوری در دیدار با وزیر امورخارجه دانمارک نوشته است: «دولت عربستان برای اینکه بر جنایتش نسبت به سربریدن یک رهبر دینی در کشور خود سرپوش بگذارد، دست به اقدام عجیبی زده و رابطه سیاسی خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرده است؛ در‌حالی‌که بی‌تردید هیچ‌گاه این‌گونه اقدامات نمی‌تواند آن جنایت بزرگ را بپوشاند».
 

این روزنامه که از قول نخست‌وزیر ترکیه خواستار رفع هرچه سریع‌تر تنش میان ریاض و تهران شده، سخنان وزیر خارجه مصر را منعکس ساخته و نوشته است: « قاهره روابط خود را با تهران در ٢٧ سال پیش قطع کرد و تصمیم اتخاذ‌شده از سوی عربستان سعودی در قطع روابط با ایران، منافع و حاکمیت این کشور را تأمین می‌کند»
 
 
شرق در بخش دیگری از شماره امروز، از قول سخنگوی دولت، حمله به سفارت عربستان را از نظر شرعی و قانونی قابل‌ توجیه و در شأن ملت ایران ندانسته و با ناپخته و کم‌تجربه توصیف کردن سیاست‌مداران عربستان، سفرهای عمره‌مفرده و حج تمتع را منوط به روشن شدن برخی مسائل و تضمین مصونیت زائران ایرانی از تعرض سعودی‌ها دانسته است.
 

 
«ستران عبدالله»، سردبیر روزنامه‌ «کردستان نو» که یادداشت وی با عنوان «عربستان از بحران عبور نمی‌کند» در شرق امروز به چاپ رسیده، معتقد است فضای سیاسی و رسانه‌ای آمریکا و غرب به هجوم علیه عربستان به عنوان «شاه‌نشین وهابیت و تفکر افراطی» و هم‌پیمانانش در حوزه خلیج فارس روی آورده و در صدد است جلوی دلارهای این کشور در راه تقویت سازمان‌های تروریستی جهان عربی و اسلامی را بگیرد.

نگارنده با یادآوری عبور عربستان از مقاطع «١١ سپتامبر» و «بروز القاعده در عراق»، منظومه‌ وهابیت و دلار را فاقد توان جادوگری ارزیابی نموده و پیش بینی کرده به‌زودی عربستان و دوستان و کشورهای مشابه‌اش، همچون قطر، تحت فشار رویگردانی و دست‌کشیدن آمریکا و غرب از خود قرار می‌گیرند و آنگاه بدون هیچ حمایتی در معرض تندباد روزگار و کینه و انتقام کشورهایی قرار می‌گیرند که برای عربستان تبدیل به مکان آزمایش تفکر تندروانه و افراطی و صدور این تفکر شده بودند.

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم فرشید جعفری، استاد‌یار روابط بین‌الملل، نیز به «خاصیت آنارشیک سیاست بین‌الملل» پرداخته و بر این موضوع تاکید کرده که «بحق و مشروع بودن یک اقدام و حرکت در چارچوب اصول نظم‌دهنده داخلی» ممکن است در چارچوب آنارشی بین‌المللی، مشروعیت و حق خود را از دست دهد.
 
او در ادامه افزوده: «شیخ‌النمر، روحانی برجسته، در فهرست اعدامی‌های عربستان قرار می‌گیرد. متعاقب این اقدام، سفارت عربستان در تهران به آتش کشیده می‌شود که حاصل آن شکنندگی روابط دو دولت و پیدایش یک بحران بین آنهاست. اما چگونه می‌توان ابعاد این بحران را تبیین کرد؟ از خلال کدامین چشم‌انداز می‌توان تفسیری متقن در راستای فهم آن عرضه کرد؟
 روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و عالمان آکادمیک سیاست بین‌الملل ممکن است بگویند دولت عربستان با اعدام شیخ نمر بر طبل فرقه‌گرایی می‌کوبد؛ چنان‌که «ولی‌نصر»، رئیس دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته «جان هاپکینز»، چند ساعت قبل از تجمع و آتش‌سوزی سفارت عربستان در تهران این جمله را توییت می‌کند: «اعدام روحانی شیعه نشان از این استراتژی عربستان دارد: تحریک ایران و تشدید تنش‌های فرقه‌ای».
 
جعفری با اعتقاد به خلاف اصول بودن «فرو‌کاستن اعدام شیخ ‌نمر به سنی‌بودن عربستان» و «به‌آتش‌کشیدن سفارت عربستان در تهران به شیعه‌بودن ایران»، نوشته است: «اختلافات فرقه‌ای و مذهبی هیچ نفع ملی‌ای برای این دو بازیگر نخواهد داشت و هیچ کمکی به ارتقای قدرت ملی آنها برای تأثیرگذاری بر سیاست بین‌الملل نمی‌کند. اقدامات عربستان سعودی را باید در متن سیاست بین‌الملل رصد و تفسیر کرد.»
 
 
 
نامزدهای خبرگان در آزمون نیمه نهایی
شرق در صفحه 6 گزارش خبرنگار خود از امتحان کتبی اجتهاد خبرگان در قم را روایت کرده و با تخمین حضور کمتر از ۴٠٠ نفر در امتحان، از تقسیم آنها به سه گروه « داوطلبان شیعه»، «داوطلبان اهل ‌سنت» و«داوطلبان زن» خبر داده است.
 
این گزارش در مورد سؤال‌های داوطلبان شیعه نوشته است: «سؤال‌ها برای داوطلبان شیعه و اهل‌سنت متفاوت بود. سؤال‌های داوطلبان شیعه در سه بخش اصول، فقه و اجتهاد طراحی شده بود و هر‌یک از این مباحث پنج سؤال را به خود اختصاص داده بود. سؤال‌های فقهی از مکاسب شیخ انصاری و سؤال‌های اصول هم از کفایه‌الاصول آخوند خراسانی طراحی شده بود. همچنین بخش دیگری از سؤال‌های فقهی و اجتهادی از دو کتاب تحریرالوسیله امام خمینی و جواهرالکلام استخراج شده بود….»

در این گزارش در مورد «سؤال‌های اهل‌ سنت» می خوانیم: «در اصول پنج سؤال و در فقه هشت سؤال طرح شده بود اما اهل ‌سنت از یک موضوع گله داشتند و آن این بود که منابع برای اهل‌ سنت مشخص نشده بود. حبیب‌الرحمان قهستانی که از حوزه خراسان‌ رضوی نامزد شده است این مطلب را عنوان کرده و گفته «اگر منابع را می‌دانستیم، بهتر می‌توانستیم به سؤال‌ها پاسخ بدهیم.» به گفته آنها نزدیک ٢٢یا ٢٣ نفر از اهل‌ سنت در این آزمون حضور پیدا کرده بودند.»

این گزارش در ادامه با پرداختن به عناوینی چون «میزان سختی و آسانی سؤال‌ها»، «چهره‌های غایب» و «مشکل پیامک‌های شورای نگهبان»، «امتحان دادن امام‌جمعه نیوکاسل» و «جلسه‌ای که پایانی نداشت»، زیر عنوان «سیدحسن غایب بزرگ» به عدم حضور وی در این جلسه اشاره کرده و نوشته یادگار امام در زمان برگزاری این آزمون، سر کلاس درس و مشغول تدریس بوده است.
 
 
 
پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران: دنیا، صلح و صفا و همزیستی را از ایران درس بگیرد
این روزنامه در صفحه 7 به گزارش دیدار اسقف اعظم «بابکن چاریان» از دفتر آیت‌الله «طباطبایی‌نژاد»، امام جمعه موقت اصفهان پرداخته و با ستایش همزیستی ۴۰۰ ساله ارامنه با برادران و خواهران مسلمان در ایران آن را درسی برای جهانیان دانست.
 
او در این دیدار گفته است:
– ما به کلیه خارجی‌هایی که به دیدارمان می‌آیند می‌گوییم شما تصورات اشتباهی از ما دارید، ما در صلح و صفا و همزیستی کامل با برادران و خواهران مسلمان خود در اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ایران و در همه شهرهای ایران زندگی می‌کنیم».
 
-آرام اول جاثلیق ارامنه حوزه سیلیسی و رهبران مسیحیان خاورمیانه در کلیه ملاقات‌ها و حتی در دیدار با اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، او را نصیحت کردند که راه خودتان را از راه خدا جدا نکنید و همیشه در راه خدا حرکت کنید و از این همه ظلم و ستم و جنایت جلوگیری کنید.
 
 
 
کتابی از زمان اقبال تازه‌ مردم به دیانت مسیح
روزنامه شرق در صفحه 9 به معرفی کتاب «خدایان تشنه‌اند» پرداخته و زیر عنوان «داستان سال وحشت» نوشته است:
به‌تازگی چاپ جدیدی از رمان «خدایان تشنه‌اند» آناتول فرانس با ترجمه محمدتقی غیاثی در نشر فرهنگ جاوید به چاپ رسیده است. این رمان سال‌ها پیش با ترجمه غیاثی و نیز ترجمه‌‌ای دیگر هم به چاپ رسیده بود.
 
…. در اواخر قرن نوزدهم و هم‌زمان با شکل‌گیری جریان‌هایی جدید در عالم ادبیات و هنر و اندیشه، تفکر آناتول فرانس متحول شد. در این دوران، آن‌طور که در مقدمه کتاب هم اشاره شده، خورشید ناتورالیسم غروب می‌کرد، از شیفتگی مردم به ثمرات دانش کاسته می‌شد، سمبولیسم اوج می‌گرفت، مردم اقبال تازه‌ای به دیانت مسیح نشان می‌دادند، علوم خفیه و احضار ارواح و فال و جادو هوادارانی داشت، گرایش تندوتازه به سوسیالیسم محافظه‌کاران را به چاره‌جویی برمی‌انگیخت.

…. آناتول فرانس شیفته ولتر به‌شمار می‌رفت و به نوشته غیاثی، اوج هنر او را باید در داستان‌های اخلاقی او جست‌وجو کرد…. فرانس در پنجاه‌وشش‌سالگی، تصمیم گرفت مسائل روزمره سال خفقان و سرکوب یعنی سال ١٩٧٣ را در شکل قصه‌ای تاریخی بنویسد و این داستان به اعتقاد همه منتقدان شاهکار او به شمار می‌رود. غیاثی درباره داستان «خدایان تشنه‌اند» نوشته: «درونمایه اصلی قصه گزند تعصبات مرامی است. قهرمان اول قصه دوست و دشمن را فدای آرمان خود می‌کند و تا روزی که خود نیز جان بر سر مبارزه می‌نهد ذره‌ای از تعصبش کاسته نمی‌شود. خدایان تشنه‌اند نه سندی درباره حوادث روزمره انقلاب کبیر فرانسه، بلکه اثر گرانمایه‌ای است سرشار از پند که آن را ماندگار کرده است.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
مقام معظم رهبری در دیدار «عبدالله عبدالله»: ما از قدیم مردم افغانستان را به‌عنوان مردمی صبور، قانع، سخت‌کوش و دیندار و برخوردار از ذوق ادبی می‌شناسیم اما اختلافات اقوام و زمینه‌های دوگانگی، هر ملتی را ضعیف می‌کند.
 
بیانیه تشکل‌های اسلامی دانشجویی: حمله و تعرض به سفارت کشورها برخلاف تمامی آموزه‌های اخلاقی اسلام است.

رئیس سازمان حج و زیارت: حج تمتع باید از دو منظر شرعی و مصالح ملی بررسی شود. از منظر مصالح ملی این موضوع در شورای عالی حج و شورای ‌عالی امنیت ملی بررسی خواهد شد که ریاست هر دو شورا به‌عهده رئیس‌جمهور است، اما از منظر شرعی باید توجه کرد هر تصمیمی منوط به نظر ولی ‌امر مسلمین است و در اظهارنظرها باید از این محدوده خارج نشویم.
 
وزیر امورخارجه دانمارک: اسلام، مساوی تروریسم نیست و کاملا با آن مخالف است. اما متأسفانه عده‌ای به نام اسلام سوءاستفاده می‌کنند و اقدامات تروریستی انجام می‌دهند

شرق در این شماره به انعکاس موضع‌گیری‌ها در خصوص اعدام شیخ نمر و حمله به سفارتخانه عربستان پرداخته و در کنار گزارشی از برگزاری امتحان نامزدهای انتخابات خبرگان، به اظهارنظر پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران درخصوص همزیستی پیروان ادیان در ایران اشاره نموده است.مرور مطبوعات/ ‌‌چهار‌شنبه‌ 16 دی/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.