آیا درهای مجلس خبرگان به روی زنان باز می‌شود؟

شرق در شماره امروز از موافقان و مخالفان ورود زنان به مجلس خبرگان گفته و با اشاره به پیشی گرفتن مداحان از روحانیون در مجالس مذهبی، توقف فیلم «محمد(ص)» پشت درهای آکادمی اسکار را بررسی نموده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: آیا در بین زنان کسی به مرحله اجتهاد رسیده است؟
روزنامه شرق در صفحه 6  گزارشی با عنوان «زنانی که برای خبرگان داوطلب شدند» منتشر ساخته و از سابقه حضور بانوان در مجلس خبرگان و نظرات موافقین و مخالفین آن روایت کرده است.
 
در این گزارش می‌خوانیم:
 
-عصمت سوادی، اولین زنی است که از تهران برای نامزدی در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده است. او دکترای فقه و حقوق اسلامی دارد و مدرکش را سال ٨٨ از دانشگاه آزاد واحد مشهد گرفته است. استاد دانشگاه و حوزه است و سابقه ریاست بسیج استادان واحد علوم و تحقیقات و معاونت فرهنگی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی را در کارنامه خود دارد.
او روز ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفته است که احساس وظیفه می‌کند و برای خدمت آمده است. در پاسخ به این پرسش که چرا در این دوره ثبت‌نام کرده، گفته است: «من دوره قبل هم ثبت‌نام کردم». باز از او پرسیده شد آیا در دوره قبل، رد صلاحیت شده است؟ «سوادی» گفته است: «نه، رد صلاحیت نشدم ولی نامه‌ای از شورای نگهبان برایم آمد، با این عنوان که خانم‌ها نمی‌توانند عضو مجلس خبرگان شوند». «سوادی» در پاسخ به این سؤال «شرق» که در این‌ صورت چرا دوباره قصد ثبت‌نام دارد؟ آیا با شورای نگهبان رایزنی خاصی انجام داده یا در این دوره، تفسیر شورای نگهبان از شرکت زنان در مجلس خبرگان تغییر کرده است؟ گفت: «من هیچ رایزنی خاصی نکردم و در جریان هم نیستم که شورای نگهبان، تفسیرش از حضور زنان در مجلس خبرگان همان است یا تغییر کرده است. اما از باب وظیفه ثبت‌نام کردم.»

 -در قانون اساسی هیچ اشاره‌ای به جنسیت نمایندگان مجلس خبرگان و الزام «مرد»‌بودن آنها نشده است. حتی مناقشه‌ای که بر سر تفسیر کلمه «رجال» در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد، هم آنجا درنگرفته است. بر اساس قانون اساسی، صرفا اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی‌فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز و در آخر معتقدبودن به نظام جمهوری اسلامی ایران و نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی، جزء شرایط نمایندگی مجلس خبرگان است.
 

-دری‌نجف‌آبادی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری: «به نظر من اگر خواهری شرایط کاندیداتوری در این انتخابات را داشته باشد، ایرادی ندارد که در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کند»
 
-هادوی تهرانی: حضور در مجلس خبرگان را برای زنان بلامانع است.
 
-ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: «اصلا چنین چیزی امکان ندارد و به لحاظ قانونی زنان نمی‌توانند در مجلس خبرگان حضور داشته باشند. خبره باید مجتهد باشد، آیا واقعا در بین زنان کسی را داریم که به مرحله اجتهاد رسیده باشد؟ کسانی که بحث ورود زنان به مجلس خبرگان رهبری را مطرح می‌کنند برای خودشان این اعتقاد را دارند ولی قانون این را نمی‌گوید».
 
-هاشم‌زاده‌هریسی، دیگر عضو مجلس خبرگان رهبری: اینکه جامعه حضور بانوان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری را بپذیرد یا نه، یک بحث است، اما اینکه به لحاظ قانونی این امکان وجود داشته باشد، بحثی دیگر است.
 
 
 
آیت‌الله یزدی: پول انگلیسی را نباید گرفت
شرق در صفحه 7 به سخنان آیت‌الله یزدی، رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آغاز درس خارج  پرداخته و پاسخ وی به اظهار نگرانی‌ها درباره آنچه «تلاش جریانات وابسته در جذب طلاب با شهریه‌های انگلیسی» نامیده شده را منعکس ساخته است. در این باره می خوانیم:

-تکلیف ما مشخص است. هیچ‌وقت حق به‌خاطر کثرت باطل عقب نرفته است. همیشه حق در اقلیت و کم بوده و از باطل نترسیده است. از اینکه آن طرف زیاد هستند و این طرف کم، نباید ترسید. حرف حق را باید زد. در حوزه هم حرف حق را باید زد و دنبال هم باید کرد و تکلیف هم مشخص است که پول انگلیسی را نباید گرفت. اگر برای شما ثابت است که انگلیسی است، نباید بگیرید.
 
– مداحی یک فضیلت است، اما نباید تبدیل به یک رذیلت شود.

– مداحان تقریبا میدان را از دست گویندگان گرفته‌اند و مردم بیشتر به خاطر مداحان در مجالس شرکت می‌کنند و اعتبار گویندگان مذهبی که هدف اصلی‌شان تبیین اهداف حادثه کربلا و ابلاغ عبرت‌های آن است، متأسفانه در حال کم‌رنگ‌شدن است.
 
-روش‌هایی که مداحان در پیش گرفته‌اند، به‌گونه‌ای است که آهسته‌آهسته از نت‌های موسیقی غربی استفاده می‌کنند. آنهایی که اهل فن هستند، در بعضی موارد می‌بینند که مداحی‌ها درست با آن نت‌ها تطبیق می‌کند. گاهی هم مضامینی پیش‌پاافتاده و محتوای غلط ارائه می‌شود و بیشتر صدای مداح و فرازونشیب نت‌های موسیقی است که به آن توجه می‌شود.

 
 
‌یک منتقد سینما: عدم موفقیت فیلم «محمد» در اسکار از پیش معلوم بود
 این روزنامه در صفحه 14 از بازماندن فیلم «محمد» از رقابت‌ در اسکار خبر داده و در گزارشی به قلم  فرانک آرتا آورده است:
 
…. هرچند کارگردان فیلم «محمدرسول‌الله (ص)» به‌دفعات و در جاهای مختلف بر این نکته تأکید داشته که قصد در فیلم «محمد رسول‌الله» تقریب مذاهب جهان اسلام بوده، اما همان روزهای نخستین که خبر ساخت این فیلم رسانه‌ای شد، سروصدای کشورهای عربی در مخالفت با این فیلم درآمد؛ به‌طوری‌که حتی دانشگاه الازهر کمر به تکفیر فیلم بست…. هرچه کار جلوتر می‌رفت، بحث بودجه فیلم مورد پرسش قرار می‌گرفت که در شرایط تحریم‌های اقتصادی، چرا چنین فیلم پرهزینه‌ای ساخته شده است؛ اما سازندگان و به‌خصوص کارگردان با توجه به نام مبارک حضرت رسول اکرم(ص) تلاش کردند تا توجه جامعه هنری جهانی را به پیامبر اسلام جلب کنند.
 

این فیلم از بین١٠ فیلم توسط هیات انتخاب به اسکار معرفی شده بود اما در نهایت از رقابت‌ها حذف شد و از حضور در هشتادوهشتمین دوره جایزه آکادمی اسکار بازماند…. این درحالی ‌است که مجیدی پیش از این چهاربار و به‌ترتیب با فیلم‌های «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا»، «باران» و «آواز گنجشک‌ها» در رقابت اسکار شرکت کرده بود و فقط برای فیلم «بچه‌های آسمان»، در فهرست پنج فیلم نهایی نامزد دریافت اسکار قرار گرفت.

جواد شمقدری، ‌رئیس سابق سازمان سینمایی کشور، درخصوص علت راه‌نیافتن فیلم «محمدرسول‌الله(ص)» به جمع فیلم‌های نامزدشده بخش فیلم‌های خارجی زبان «اسکار» به «شرق» گفت: «بالاخره آکادمی اسکار برنامه‌ها و اهداف خودشان را دنبال می‌کنند و ممکن است به دلایلی فیلمی را انتخاب یا رد کنند. این دلایل جدا از مسائل زیباشناختی سینماست که هرساله این معیارها در انتخاب فیلم‌های خارجی‌زبان لحاظ می‌شود و تأثیرگذار است. اگر این فیلم را انتخاب می‌کردند کنجکاوی‌هایی درباره فیلم از سوی مخاطبان جهانی ایجاد می‌شد که از سوی دیگر با این کار عملا فیلم را بایکوت کردند.
 
شرق از قول احمد طالبی‌نژاد، ‌منتقد سینما نیز آورده است: «این فیلم در نهایت یک کپی متوسط از فیلم‌های تاریخی هالیوود است که سال‌ها تولید شده با دکورهای عظیم و….  با وجود مسئله اسلام‌ستیزی و جریان‌هایی که علیه مسلمانان امروز در آمریکا هست، عدم موفقیت این فیلم از پیش معلوم بود. این در حالی است که اگر فیلمی مثل «ماهی و گربه» که تجربه‌های ناب سینمایی دارد به اسکار فرستاده می‌شد، مطمئنا یکی از شش کاندیدای نهایی می‌شد….»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
احمدی‌نژاد: من انقلاب را از دست خاتمی و سکولارها نجات دادم.
 
رئیس قوه قضائیه: امروز باید ردپای تحمیل نفوذ فرهنگی دشمن را در فیلم‌هایی که می‌سازند، رمان‌هایی که ترجمه می‌کنند و قلم‌به‌دستانی که در روزنامه‌ها مقاله می‌نویسند جست‌وجو کرد./ همین چند روز پیش عده‌ای در روز ١۶ آذر در میان دانشجویان گفتند اگر قدرت در جایی جمع شود، موجب فساد است؛ باید از آنها پرسید چرا حرف‌های فرهنگ سکولاریستی غرب را با لعابی خاص در اینجا مطرح می‌کنند؟
 
یادداشت «سربرنیتسا و جوانی‌اش» به قلم سیاوش رزمند
 
گزارش «من از شما می‌ترسم خانم لوپن!»، نگاهی به سیاست‌های رئیس کنونی و سابق حزب «جبهه ملی» فرانسه /تنظیم کننده: سمیرا فرخ‌منش
 

عکس: لس‌آنجلس‌تایمز / دختر سعودی کجا درس خوانده است؟


جامعه آمریکایی هنوز درگیر مسئله تشفین مالک است؛ زنی که همراه همسرش چند هفته پیش به مرکز بهزیستی در سن‌برناردینو حمله کرد و ۱۴ نفر را کشت و سرانجام کشته شد. نحوه زیست و رشد تشفین مالک و آشنایی‌اش با اندیشه‌های افراطی، برای جامعه آمریکایی مهم است. رسانه‌های آمریکایی مانورشان را بر سابقه حضور در عربستان این شهروند پاکستانی‌الاصل آمریکا شروع کرده‌اند. تشفین در مدرسه بین‌المللی پاکستانی‌ها در ریاض درس خوانده و در میان دوستانش به «دختر سعودی» مشهور بوده است.

شرق در شماره امروز از موافقان و مخالفان ورود زنان به مجلس خبرگان گفته و با اشاره به پیشی گرفتن مداحان از روحانیون در مجالس مذهبی، توقف فیلم «محمد(ص)» پشت درهای آکادمی اسکار را بررسی نموده است.مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ 28 آذر/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.