مصطفی معین: تصمیم‌گیری عجولانه در مورد علوم انسانی به ضرر کشور است

شرق در این شماره، نظر وزیر علوم دولت خاتمی در خصوص محدودسازی علوم انسانی را بازتاب داده و در کنار تشبیه جدیدترین فتوای داعشیان با نژادپرستی نازی‌ها، خیر از لغو احکام انتصاب هشت بخشدار زن در خوزستان به دلیل اعتراض علما داده است.

مصطفی معین: تصمیم‌گیری عجولانه در مورد علوم انسانی به ضرر بخش علمی کشور خواهد بود
این روزنامه در صفحه 17 و به نقل ایلنا، از نظر منفی مصطفی معین، وزیر اسبق علوم پیرامون انحصار علوم انسانی در گروهی خاص خبر داده و به مخالفت او با هر نوع نگاه خاص مبتنی بر محدودیت و سوء‌ظن به علوم انسانی و علوم اجتماعی پرداخته است.
 
در این خبر به این نکات اشاره شده است:
-در سطح آموزش عالی بسیاری از رشته‌ها را تعطیل کرده‌اند و محدودیت‌هایی برای آنها قائل شده‌اند، هر نوع تصمیم در این حوزه، باید توسط جمعی از شاخص‌ترین استادان و محققان و پس از مدت‌ها کارکردن روی آن با نگاهی مثبت و باز گرفته شود.
 
-در حوزه علوم انسانی باید هم از نظریات جهانی استفاده شود و هم به مبانی اعتقادی ملی و بومی توجه شود و بر چنین اساسی باید سیاست‌های این حوزه تدوین شود.
 
-اینکه علوم انسانی فقط در دست افرادی خاص باشد و منحصر به یک جمع خاص شود و بدون اطلاع‌رسانی کافی و با عجله برای آن تصمیم‌گیری شود، کاری غیرعلمی است که نتایج آن به ضرر بخش علمی کشور و مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور خواهد بود.
 

 

یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: اقوام و اقلیت‌های که دولت ملی ندارند، بسیار آسیب‌پذیرند
روزنامه شرق در صفحه 20 به انعکاس نظر دکتر امیلیا نرسیسیانس، مدیر گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران درباره صدور حکم قتل کودکان مبتلا به سندرم داون توسط داعش پرداخته و از قول او می نویسد:

– فتوایی که امروز داعشیان صادر کرده‌‌اند بی‌شباهت به دستور هیتلر در جنگ جهانی دوم نیست که یکی از بزرگ‌ترین فجایع جهانی را به راه انداخت.

– در حکم داعشیان برای قتل‌عام کودکان مبتلا به سندرم داون، دامنه «ما» به حوزه سلامت جسمی هم گسترده شده و این موضوع چندان عجیب نیست.

– هیتلر هم در جنگ جهانی دوم، کودکان بیمار را قتل‌عام می‌کرد اما این نکته را در نظر داشته باشیم که منبع عمل هیتلر، نژادپرستی بود حال آنکه در مورد داعش ما با یک پدیده پیچیده‌تری مواجه هستیم که بار دینی دارد.

– نسل‌کشی وقتی در دستور کار قرار می‌گیرد که گروه قدرت‌یافته برآن می‌شوند که الگوی جمعیتی جدیدی را ایجاد کنند که یک ملت، یک زبان و یک دین واحد باشند. هر کسی که در این الگو نگنجد باید از میان برود و همان‌طور که شیوه‌های ازمیان‌بردن این افراد متفاوت است، دلایل نگنجیدنشان در این الگو هم می‌تواند متنوع باشد، مثلا کودکان بیمار، معلول یا مبتلا به سندرم داون که بر اساس این حکم چون در الگوی جدید جمعیتی داعش نمی‌گنجند باید از دم تیغ بگذرند!

– حکومت‌ها و قدرت‌ها، قوم‌هایی را که دولت ندارند، از پا درمی‌آورند. اگر به سرانجام و سرنوشت اقوام آشوری، ایزدی و… در عراق نگاه کنیم، درمی‌یابیم که یکی از علت‌های تعرض چندباره به این اقوام، نداشتن دولت بوده است، همان‌طور که نسل‌کشی ارامنه به دست عثمانی‌ها در شرایطی رخ داد که این قوم صاحب هیچ دولتی نبود. اقوامی که دولت ملی ندارند، بسیار آسیب‌پذیر هستند.

ایران در ائتلاف ٣۴ کشور مسلمان  برای مبارزه با تروریسم حضور ندارد
روزنامه شرق در صفحه 8 خبر از تشکیل ائتلاف اسلامی در مبارزه با تروریسم توسط عربستان سعودی داده و ذیل گزارش «غلاف بر ائتلاف» می نویسد: ائتلاف نظامی جدید ٣۴ کشور اغلب سنی‌مسلک منطقه، روز دوشنبه و پس از نزدیک به ٩ ماه مذاکرات پیوسته بین مقامات عالی‌رتبه نظامی و امنیتی این کشورها، در بیانیه‌ای مشترک از سوی وزارت دفاع عربستان به‌طور رسمی اعلام وجود کرد.
 
در گزارش این روزنامه، «حذف برخی از قدرت‌های اسلامی منطقه» و  «تمرکز نداشتن ائتلاف تازه‌تأسیس بر نابودی داعش»، از عوامل عدم موفقیت این ائتلاف شمرده شده است.
 

در ادامه گزارش آمده است:  «محمد بن‌سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی اظهار امیدواری کرده است نزدیک به ١٠ کشور دیگر، از جمله اندونزی که به عنوان بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان منطقه، حمایت خود را از ائتلاف تازه تأسیس اسلامی اعلام کرده، بتوانند به‌زودی نقشی عملی در فعالیت‌های نظامی ائتلاف ایفا کنند.»
 
این روزنامه غیبت قابل انتظار ایران در آنچه ائتلاف اسلامی در مبارزه با تروریسم خوانده شده را نشان دهنده عدم ضمانت‌ اجرائی لازم برای آغاز فعالیت‌های نظامی و احتمال دمیدن بر آتش اختلاف‌های فرقه‌ای و رویارویی نیروهای سنی و شیعه منطقه دانسته است.
 
 
 
گلایه علمای خوزستانی، انتصاب هشت بخشدار زن را معلق کرد
شرق در صفحه 17، گزارش فاطمه علی‌اصغر از انتصاب چالش‌برانگیز زنان بخشدار در خوزستان را منتشر ساخته و نوشته است:
« هنوز چندی از رسانه‌ای‌شدن حکم عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان نگذشته بود و این خبر داشت دست به دست می‌چرخید که خبر دیگری این انتصاب‌ها را که نویدبخش بهبود جایگاه زنان در سازمان‌ها و نهادهای دولتی بود، بر هم زد؛ خبری به این شرح: «وزیر کشور در پی گلایه علما، حکم هشت بخشدار زن خوزستانی را تعلیق کرد» این چالش‌ها در حالی است که پیش‌تر تجربه سیستان‌وبلوچستان درباره انتصاب زنان در سمت‌های مدیریتی، شعله‌های امید را در دل زنان ایرانی روشن کرده بود.»
 

 این گزارش با تحسین شهامت استاندار خوزستان برای انتخاب هشت زن به عنوان بخشدار، گلایه علمای آن استان و تعدادی از چهره‌های فرهنگی به وزیر کشور را دلیل توقف این انتصابات دانسته و از قول امیری، قائم‌مقام وزیر و سخنگوی وزارت کشور می نویسد: «وزارت کشور مایل به ناراحتی چهره‌های فرهنگی و علمای استان خوزستان نیست و بنابراین به استاندار خوزستان دستور داده شده است که پیگیری این احکام را مسکوت نگه دارد و این انتصابات معلق بماند».
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
ازدواج بیمه شد/ تفاهم‌نامه بیمه ازدواج با بیمه ایران در راستای عملیاتی‌شدن امید در جامعه و در بین جوانان منعقد شده و به کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی کمک می‌کند.
 
ارتش نیجریه در توجیه حملات خود علیه شیعیان این کشور در شهر زاریا مدعی شده این شیعیان تلاش داشتند رئیس ارتش این کشور را ترور کنند.
 
تماس تلفنی روحانی با رئیس‌جمهوری نیجریه / همه باید نسبت به حفظ آبروی اسلام و وحدت مسلمانان در جهان حساس بوده و هوشیاری خود را افزایش دهیم.
 
فرزند قذافی: سفر امام موسی صدر به ایتالیا ساختگی است / دستگاه قضائی لبنان بعد از بازجویی از پسر قذافی درباره امام موسی صدر حکم به بازداشت وی به اتهام بیانات ضدونقیض و کتمان اطلاعات درباره ماجرای ربوده‌شدن امام موسی صدر را صادر کرد.

پول خیرین کجا می‌رود؟ / به گزارش بنیاد «ترو اند فیر»، از هر پنج خیریه در انگلستان، تنها یکی، آن‌هم تنها نیمی از درآمدهای حاصل از کمک‌های مردمی را خرج مقاصد خیر می‌کند.
 
عکس روز / در کشوری مثل مالزی که اکثریت با مسلمانان است، به آیین تولد حضرت مسیح (کریسمس) توجه می‌شود و خیابان‌ها و فروشگاه‌های بزرگ مالزی برای جشن‌های کریسمس آماده می‌شوند.


 شرق در این شماره، نظر وزیر علوم دولت خاتمی در خصوص محدودسازی علوم انسانی را بازتاب داده و در کنار تشبیه جدیدترین فتوای داعشیان با نژادپرستی نازی‌ها، خیر از لغو احکام انتصاب هشت بخشدار زن در خوزستان به دلیل اعتراض علما داده است.مرور مطبوعات/ ‌‌چهار‌شنبه 25 آذر/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.