علی جنتی: حفظ رابطه منظم وزارت ارشاد با مراجع، شایعه سازی را بی‌تاثیر می کند

روزنامه اعتماد در شماره روز یک‌شنبه، گفتگو با وزیر ارشاد در خصوص تعامل این وزارتخانه با مراجع، سخنان سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از شیعیان کشور اندونزی و خلاصه ای از سه سخنرانی انجام شده در روز جهانی فلسفه در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران را منتشر ساخته است. حاشیه های دستبوسی ملکیان در همایش نظام اخلاقی مولانا و پیام تقدیر رئیس جمهوری از شرکت کنندگان پیاده روی اربعین نیز در این شماره به چاپ رسیده است.

همه تنها بوسیدن دست را دیدند
روزنامه اعتماد در صفحه 7 و زیر عنوان «حاشیه‌های یک حاشیه» به توضیحاتی درباره عکس قبلا چاپ شده ملکیان در حال بوسیدن دست محمدعلی موحد در همایش نظام اخلاقی مولانا پرداخته و با اشاره به دست به دست شدن عکس مورد نظر در رسانه‌های مجازی و صحبت‌های پیرامون آن، نوشته آرش نراقی در یکی شبکه مجازی‌ را چنین روایت نموده است:

«امروز بر روی اینترنت عکسی دیدم از جناب آقای ملکیان که در یک جمع عمومی در برابر آقای دکتر محمدعلی موحد خم شده بودند و دست ایشان را می‌بوسیدند. ملکیان در چشم من مردی شریف، فروتن و اخلاقی است. و موحد هم که در دانش و خوبی از برجستگان کم‌نظیر روزگار ما است. اما حقیقتا این است که این تصویر احساس بسیار بدی در من برانگیخت. به گمانم سنت کرنش کردن و دست‌بوسی، حتی در برابر عزیزی چون موحد، شایسته نیست و این کار خصوصا ‌از جانب بزرگواری چون ملکیان که آموزگار روشنفکری و روشن‌اندیشی است نابرازنده‌تر است.
به گمانم آموزگاران اخلاق و خردورزی از جمله باید به ما شیوه‌های شایسته ابراز ارادت و فروتنی را هم بیاموزند….. سنت کرنش کردن و دست‌بوسی کار برازنده‌ای نیست و با اخلاقِ کرامت و اقتضای روشن اندیشی نقادانه نمی‌خواند….»

اعتماد حواشی پیرامون این عکس را به سه دسته تقسیم کرده و آورده است:
یک دسته کسانی هستند که با آرش نراقی همدل هستند و این حرکت مصطفی ملکیان را برازنده نمی‌دانند… دسته دوم مدافعان این رفتار ملکیان در سپهر عمومی هستند و دسته سوم کسانی هستند که از حرکت ملکیان دفاع می‌کنند اما نه به مثابه کنش در حوزه عمومی….

علی ورامینی معتقد است «با نگاه به این حواشی می توان به شمای کلی از جنس دغدغه‌ها و سوالات غالب جامعه فکری رسید اما همایشی که این اتفاق در آن افتاد، چهارمین همایش نظام اخلاقی بود. در این همایش که بازتابی از طرح بزرگ نظام اخلاقی مولانا به سرپرستی علمی مصطفی ملکیان است، شش سخنرانی پیرامون ضرورت اخلاقی زیستن ایراد شد اما بعد از آن هیچ روشنفکری راجع به این سخنرانی‌ها صحبتی نکرد، هیچ کس نگفت که طرح نظام اخلاقی مولانا چه ایراداتی دارد، چه نقاط قوتی دارد. برای هیچ کس سوالی راجع به مباحث پیش آمده در این همایش به وجود نیامد. همه و همه تنها بوسیدن دست را دیدند و تمام سوال‌ها و دغدغه‌های‌شان حول این امر شکل گرفت. به امید روزی که متن‌های‌مان هم به اندازه حاشیه‌ها پررنگ شود.»
 

 
علی جنتی: حفظ رابطه منظم وزارت ارشاد با مراجع،  شایعه سازی را بی‌تاثیر می کند
روزنامه اعتماد در صفحه 2، گفتگوی ناهید مولوی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را با تیتر «عده‌ای به دنبال شایعه‌سازی هستند» منعکس نموده و به گفتگو با وزیری پرداخته که خود را فرزند حوزه ‌دانسته و ارتباط با مراجع قم را جزو برنامه‌های مهم و روتین خود اعلام نموده است.
 

 علی جنتی در این گفتگوی کوتاه با تاکید بر حفظ احترام تمامی مراجع، تذکرات و  موعظه‌های‌ آنان را قابل توجه دانسته است. این روزنامه در ادامه به موضوع شایعه پردازی پیرامون رابطه وزارت ارشاد و برخی از مراجع پرداخته و از قول وزیر می نویسد: «همین که ما ارتباط منظم خودمان با قم را حفظ کنیم، شایعه سازی به خودی خود بی‌تاثیر خواهد بود و نیازی نیست ما در وزارت ارشاد دست به کار یا اقدام خاصی بزنیم.»
 
 
 
سید حسن خمینی: مسیر رژیم پهلوی به از بین بردن روح دین‌داری در جامعه ختم می شد
اعتماد در صفحه 3،  به بازتاب سخنان حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از شیعیان کشور اندونزی پرداخته و به این عناوین اشاره نموده است:
 

– امام معتقد بودند راهی که رژیم پهلوی در ایران طی می‌کند، در راستای از بین بردن روح دین‌داری در جامعه است.
 
– وقتی به نام اسلام همه‌چیز به نفع یک امر باطل مصادره می‌شد، شاید تقدیر الهی این بود که سیدالشهداء(ع) با آن وضع فاجعه‌آمیز در کربلا به شهادت برسد تا جامعه به خواب رفته اسلامی بیدار شود.
 
– امام حسین(ع) همه هویت دینی ما است، زیرا اگر ایشان نبود دین پیامبر (ص) در همان روزگار از بین رفته بود.
 
– وقتی انحراف در مسیر اسلام ایجاد شد، کار به جایی رسید که حاکمان اسلامی هیچ اعتقادی به دین پیامبر (ص) نداشتند و حتی بسیاری از محققان قائل به این امر هستند که یزید حتی مسلمان هم نبود و اگر پدرش معاویه حفظ ظاهر می‌کرد، او در ظاهر نیز اسلام را رعایت نمی‌کرد.
 
 
 
به دنبال معنای معنویت
این روزنامه در صفحه 7 سخنرانی مصطفی محقق داماد، شهرام پازوکی و غلامحسین ابراهیمی دینانی به مناسبت روز جهانی فلسفه در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران را منتشر ساخته است. محقق داماد در سخنان خود با موضوع «جایگاه معنویت در الهیات اسلامی»، معنوییت را عنصری دانسته که می‌توان آن را اصلی برای دینداری و هدفی اساسی برای بعثت انبیای الهی  توصیف کرد.
 
وی پاسخ به دو سوال «آیا از نظر الهیات اسلامی مراد از معنویت صرفا تقید به احکام شریعت است؟» و «آیا مراد از معنویت همان اخلاق است، یعنی کسی که متخلق باشد او فردی معنوی است؟» را منفی دانسته و دینداری بدون معنویت را نیز خطرناک‌تر از بی‌دینی برشمرده است.
 

شهرام پازوکی  در سخنان خود، به بررسی «نسبت بین هنر و دین» و «وجود چیزی به عنوان حکمت و معرفت در هنر اسلامی» پرداخته است. وی کسانی همچون حسین نصر و سنت گرایان را مدافع ارتباط مطلق و همیشگی بین دین و هنر دانسته و هرگونه جدایی عارض شده بر این دو را به ضرر آنها به شمار آورده است. وی گروه دوم را قائلین به وجود ارتباطی بین دین و هنر و فلسفه توصیف کرده و گروه سوم را کسانی دانسته که معتقدند هیچ نسبتی بین دین و هنر وجود ندارد.

این پژوهشگر بر این نکته تاکید می کند که موسسان علم زیبایی‌شناسی معتقدند اگر هنر مقرون به علم و معرفت باشد اصلا هنر نیست؛ یعنی تاسیس این علم از آنجایی است که گفته می‌شود معرفت از هنر بیرون برود.
 
پازوکی در پایان سخن افزوده است: «پرسش این بود که آیا معرفت هنری در اسلام داریم؟ پاسخ مثبت است به شرط اینکه اولا معرفت دینی را به علم فقه و کلام تقلیل ندهیم و توجه داشته باشیم که خود فقه در قرآن مجید به معنای فهم عمیق به کار رفته است. دوما، درک هنر و زیبایی را به آنچه در علم زیبایی‌شناسی مدرن تعریف می‌شود محدود نکنیم که آن‌گاه مجبور شویم در حد ذوق و احساس شخصی آن را پایین بیاوریم و به جای نقد هنر به فهم هنر بپردازیم. هنر اسلامی با کج‌نگری و کج‌نظری و نیز شعار دادن به دست نمی‌آید و فهمیده نمی‌شود، چنان‌که صرف مضامین دینی برای صورت‌های هنری تجویز کردن، هنر را اسلامی نمی‌کند، زیرا صورت باید با معنا موافق باشد.»
 

 غلامحسین ابراهیمی‎دینانی نیز سخنان خود را با بررسی ارتباط واژه‎های «حکمت»، «فلسفه» و «معنویت» آغاز کرده و درباره معنویت می گوید: «پاسخ‌ این پرسش که «معنویت به چه معناست» یکسان نخواهد بود و هرکس برای آن جوابی دارد. از نظر لغت‌شناسی، معنویت با «معنی» هم‌ریشه است؛ یعنی کسی که معنی را می‎شناسد و طالب معنی است و اینکه آن را بفهمد. اما در زبان‌های فرنگی این لغت خوب معنا نشده و آن را معمولا روحانی معنی می‌کنند که کاملا اشتباه است. معنویت لزوما معادل روحانیت نیست، بلکه عمیق‌تر و وسیع‌تر از آن است؛ انگلیسی‌ها لغتی در این باره ندارند.» دینانی معتقد است یک نقطه در عالم هستی وجود ندارد که فاقد معنی باشد و حتی بی‌معنایی را یک معنی دانسته است.
 
 

دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
پیام رییس‌جمهوری به شرکت کنندگان در آیین پیاده روی اربعین: اینجانب در برابر همه ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت که با شعار لبیک یا حسین خویش، همه توطئه‌ها را خنثی کردند و عزت و وحدت جهان اسلام را به نمایش گذاشتند سر تعظیم فرود می‌آورم.
 
 

روزنامه اعتماد در شماره روز یک‌شنبه، گفتگو با وزیر ارشاد در خصوص تعامل این وزارتخانه با مراجع، سخنان سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از شیعیان کشور اندونزی و خلاصه ای از سه سخنرانی انجام شده در روز جهانی فلسفه در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران را منتشر ساخته است. حاشیه های دستبوسی ملکیان در همایش نظام اخلاقی مولانا و پیام تقدیر رئیس جمهوری از شرکت کنندگان پیاده روی اربعین نیز در این شماره به چاپ رسیده است.مرور مطبوعات/ ‌‌یک‌شنبه‌ 15 آذر / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.