نظر شهردار تهران درباره تابلوهای «صحابه حسینی، صحابه خمینی»

روزنامه شرق سرمقاله امروز خود را به موضوع روشنفکران ایرانی و ستیز و دفاع همیشگی در تاریخ معاصر اختصاص داده و در گزارشی به واکنش شهردار تهران در خصوص تابلوهای مفهومی «صحابه حسینی، صحابه خمینی» پرداخته است.

شهردار تهران تابلوهای مقایسه ای شهدا را نپسندید
شرق در صفحه 1 گزارش معصومه اصغری با عنوان «دستور جمع‌آوری تابلوهای صحابه حسینی، صحابه خمینی» را به چاپ رسانده و از اعتراض شهردار تهران به انتشار این مجموعه خبر داده است.
 
در این پوسترها، برخی شهدای انقلاب اسلامی با شهدای عاشورا مقایسه شده و شش شخصیت همراه امام حسین(ع) و شش شخصیت انقلابی و یاران حضرت امام خمینی در کنار هم قرار گرفته اند. در یک طرف افرادی همچون حر بن یزید ریاحی، مسلم بن عقیل، حبیب ابن مظاهر، زهیر بن قین به عنوان صحابه امام حسین(ع) و درطرف دیگر سیدمرتضی آوینی، سردار حسین همدانی و آیت‌الله بهشتی به عنوان اصحاب و یاران امام خمینی(ره) در کنار هم هستند.
 
در بخشی از این گزارش می خوانیم:
«ماه محرم همانند همه مناسبت‌های اجتماعی و مذهبی جامعه، معمولا با تبلیغات هدفمند دولتی و سازه‌های محلی همچون شمایل‌های ائمه اطهار(ع) همراه است. تبلیغات شهر و مترو در دست شهرداری است. از همان ابتدای نصب این تابلوهای مفهومی «صحابه حسینی، صحابه خمینی» در ایستگاه‌ها و درون قطارهای متروی تهران، در برخی از شبکه‌های اجتماعی تصاویر مقایسه‌ای این تابلوها دست‌به‌دست شد اما شاید به دلیل حرمت محرم و افراد حاضر در این تبلیغ‌ها، کمتر کسی این تبلیغات را مورد سؤال قرار داد. درعین حال ادامه نصب و ماندگاری تابلوها روی دیوارهای مترو حاکی از نوعی تأیید بود.

عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری در خصوص این تابلوها می گوید:
…. واکنش‌ها به این تبلیغ مفهومی بسیار بد بود و واکنش شخص شهردار تهران را به همراه داشت. تا جایی که من هم می‌دانم، دستور جمع‌آوری فوری این تبلیغات را داده‌‌اند اما شرکت مترو به دلایلی همچون طولانی‌بودن پروسه جمع‌آوری، هنوز این تبلیغات را در فضاهای مترو حذف نکرده است.

رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران با یادآوری اینکه تابلوی مقایسه‌ای «صحابه حسینی، صحابه خمینی» را معاونت فرهنگی شرکت مترو تهیه کرده است، گفت: با دستور جدید شهردار تهران تمامی این اقدامات و تبلیغات فرهنگی زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران انجام می‌پذیرد.»

روشنفکران و کنش‌هایی خلاقانه‌ در راه آل احمد و شریعتی
روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود به قلم احمد غلامی، به دو نگاه متفاوت «ستیز» با جریان روشنفکری و «دفاع» از آنان در فضای بعد از انقلاب اشاره کرده و معتقد است مدافعان آن جریان، راه هضم و جذب جریان فرهنگی روشنفکری در دل روشنفکران دولتی را گشودند تا با آمدن آنها، نیروهای تندرو فرهنگی درون جامعه به‌سرعت مستحیل شده و فاقد توان سیاسی‌ گردند….
 

نگارنده که به عنوان نمونه از وزیر ارشاد دولت اول اصلاحات یاد کرده، این تفکر را در گفتمان‌سازی فرهنگی، کم‌بنیه و ناتوان توصیف کرده اما در عین حال یادآور شده است که «آنها توان گفتمان‌سازی آل‌احمد و شریعتی را تنها در کتاب‌ها نخوانده بودند، بلکه با آن زیسته بوده و گفتمان آنها را برای رسیدن به جامعه انقلابی، اجرائی کرده بودند»
 
سردبیر شرق با یادآوری آنچه «روزگار سخت» روشنفکران مستقل در دوران اصلاحات نامیده، رونق رد و انکار روشنفکرانی چون آل‌احمد و شریعتی در رسانه‌های خصوصی و حتی نیمه‌خصوصی را موفقیتی برای تندروها دانسته و در جبهه مقابل، روشنفکران را به‌خصوص در عرصه سیاست و فرهنگ، مجری کنش‌های خلاقانه‌ای نامیده که به آنچه آل‌احمد و شریعتی در زمانه خود انجام دادند، شباهت دارد.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
 آیت‌الله محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبری: به دلیل اخلاصی که مقام معظم رهبری در دوران مبارزه و زندگی خود داشته‌اند، خداوند آنچنان چشمه‌های حکمت را در قلب و زبان ایشان جاری کرده است که مقامات کشورهای دیگر در دیدار با رهبر انقلاب وی را مرشد و الگویی برای انقلاب‌های مستقل دانسته‌اند. / مسئول آنچه که در پاریس اتفاق افتاد، کسی جز دولت فرانسه نیست.

 
 

روزنامه شرق سرمقاله امروز خود را به موضوع روشنفکران ایرانی و ستیز و دفاع همیشگی در تاریخ معاصر اختصاص داده و در گزارشی به واکنش شهردار تهران در خصوص تابلوهای مفهومی «صحابه حسینی، صحابه خمینی» پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌شنبه 7 آذر/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.