رییس کتابخانه ملی: اسلام رحمانی سایه شوم تروریسم را از سر اسلام کوتاه خواهد کرد

اعتماد در جدیدترین شماره خود به پوشش نشست «پسا‌توافق و فرهنگ» پرداخته و نظراتی با تم تاسف از «خود به خودی بودن تحولات جامعه» تا هشدار برای «درگیر شدن مداوم جامعه با هراس‌های اخلاقی» در این دوره را منعکس ساخته است.

رییس کتابخانه ملی ایران: در اندیشه امام(ره)، ایران قطعا نفتی یا هسته‌ای نبود/ اسلام معنویت‌گرا و زیبای رحمانی، سایه شوم تروریسم را از سر اسلام کوتاه خواهد کرد
 
اعتماد در صفحه 11، به انعکاس نشست «پسا‌توافق و فرهنگ» با حضور صالحی امیری، احمد پورنجاتی ، هادی خانیکی، سعید معید فر و محمود شهابی پرداخته است.
 
سیدرضا صالحی امیری رییس کتابخانه ملی ایران در سخنانی به انکارناپذیری ظرفیت فرهنگی اشاره کرده و گفته است:
 
ایران فرهنگی ز یباست
– ما به لحاظ ظرفیت تمدنی قطعا جزو سه تمدن برتر هستیم. به لحاظ تنوع اقلیمی و فرهنگی نیز جزو ١٠ کشور برتر جهان هستیم…. اگر ما بتوانیم تصویر جهانی را نسبت به ایران عوض کنیم، به تنهایی به اندازه همه کاری که کرده‌ایم، ارزشمند است. قطعا در اندیشه امام(ره) ایران نفتی یا ایران هسته‌ای نبود. اندیشه امام مبتنی بر ساخت انسان فرهنگی و جامعه فرهنگی و نظام فرهنگی بود تا بتواند به عنوان یک الگو برای جهان رخ دهد. این اتفاق نیفتاد چون دو مانع بزرگ نفت و هسته‌ای همیشه این فضای روشن را تاریک می‌کردند. در ادبیات غربی‌ها هیچگاه به حوزه فرهنگی ما حمله نمی‌شود و هیچ کس نمی‌تواند ظرفیت فرهنگی ایران را انکار کند.
 
 – ما در عرصه صنعتی با غرب امکان رقابت نداریم، اما در حوزه فرهنگ مزیت نسبی داریم…. گردشگری فرهنگی در ایران بالاترین حجم را دارد. این حجم می‌تواند چندین برابر شود، به شرط آنکه سه عنصر امنیت ذهنی و روانی، بسترسازی در داخل و امکان ارتباط و تعامل و گفت‌وگو فراهم شود و ایران‌هراسی در ذهنیت ۵٣ کشور اسلامی فروکش کند. این در سایر اشکال توریسم مثل طبیعت‌گردی، توریسم فرهنگی و مذهبی و توریسم تاریخی نیز صادق است.
 

اسلام زیبای رحمانی عاطفی

– با گسترش تبادل و تعامل و گفت‌وگوی فرهنگی، خشونت که مهم‌ترین تهدید منطقه‌ای ما و همه جهانیان است، کاهش می‌یابد. یعنی ادبیات اصلاح رحمانی، صلح و گفت‌وگو که ایران می‌تواند محورش باشد، رشد خواهد یافت. هیچ کدام از دیگر کشورهای منطقه مثل سوریه و یمن و لیبی و عراق نمی‌توانند این نقش را بر عهده بگیرند. ایران کانون گفت‌وگو و تبادل خواهد شد و از این منظر تاثیر جدیدی از اسلام در ذهنیت جهانیان منتقل می‌شود که در کاهش خشونت منطقه‌ای می‌تواند موثر باشد. بنابراین در مرزبندی فرهنگی که ایران با اسلام متحجر و اسلام خشن و اسلام داعشی ایجاد می‌کند، تصویر جدیدی از اسلام ارایه می‌کند که بدبینی و نگرش سیاه جهانیان نسبت به اسلام را به‌شدت کاهش می‌دهد. در تعامل با اسلام رحمانی که کانونش در تهران خواهد بود، رویکرد جدیدی نسبت به اسلام رخ می‌دهد که اسلام زیبای رحمانی عاطفی معنویت‌گراست و از این منظر سایه شوم تروریسم از سر اسلام کوتاه خواهد شد.
ظرفیت‌های مثبتی مثل گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌تواند احیا شود که متاسفانه الان کمرنگ شده است و این لازمه تداوم حیات یک تمدن است و ما متاسفانه گفت‌وگوی تمدن‌ها را رنگ و بوی سیاسی داده‌ایم. گفت‌وگوی تمدن یک ضرورت دایمی است که هر تمدنی برای تداوم حیات خودش به آن نیاز دارد. در نهایت ما در عصر پساتوافق می‌توانیم ابرهای تاریک و سیاهی را که بر سر ایران آمده بود کنار بزنیم و یک فضای روشن و شفاف را به جهانیان نشان دهیم.
 
 
 
هادی خانیکی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه نیز در بخشی از سخنان خود، به درازمدت بودن تحول فرهنگی اشاره کرده و گفته است:
 
– وقتی ایران در فضای بین‌المللی حضور بیشتری می‌یابد و جوامع علمی دیگر در اینجا حضور بیشتری می‌یابند، طبیعتا فضای محدود ما بازتر می‌شود. در فضای علوم انسانی و علوم اجتماعی این تاثیر اهمیت بیشتری دارد. ما در این علوم کمتر از سایر علوم جهانی‌شده بودیم و مدام در ویژگی‌های جامعه خودمان تاکید می‌کردیم، اما حالا وارد عرصه جهانی می‌شویم.
 
– خیلی جدی از یک منظر دینی و ملی باید حساس باشیم که اگر به درستی عمل نکنیم، بازارهای فرهنگی ایرانی از ایران خارج می‌شود. امروز متاسفانه دوبی و امارات تنها بازار اقتصادی ما نیستند، بلکه بازار فرهنگی و هنری ما نیز شده‌اند.
 
– در فضای فرهنگی کشور باید به اخلاقی‌تر شدن توجه کرد. توسعه فرهنگ بدون توجه به اخلاق غیرممکن است. باید از فضای افراط، کینه، گریز از واقعیت و توهم، دروغ دور شویم و به سمت فضای عقلانی، انتقادی و اخلاقی برسیم و در نتیجه به نهادهایی که عجم اوغلو گفته نزدیک می‌شویم.  
 
 
 
 
خاطراتی از شهید بهشتی؛ در پی کسانی بروید که در جنبه‌های خصوصی‌ زندگی، تجلی ایمان بیشتری دارند
 
روزنامه اعتماد در صفحه 10 به بهانه تولد سیدمحمد حسینی بهشتی، یادداشت محمدحسن اصغرنیا با عنوان «سبک زندگانی مربی زمینی» را منتشر ساخته و از قول دکتر بهشتی می گوید «روی زمین دنبال فرشته نچرخید به غیر از پیامبران و معصومین همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند.»
 
در بخشی از یادداشت، پاسخ این شهید به پرسشی در خصوص انتخاب فردی برای الگو قراردادن را می خوانیم که گفته است: «در پی کسانی بروید که هرچه به جنبه‌های خصوصی‌تر زندگی آنها نزدیک‌تر می‌شوید، تجلی ایمان بیشتر بیابید.»
 
در بخش های منتخب این یادداشت آمده است:
«معلم ما در کنار پیشنمازی در ماشینش نشسته بود. وقتی چراغ قرمز اول را رد کرد، دکتر خیلی خودش را نگه داشت و چیزی نگفت، چراغ قرمز دوم بودکه صدایش درآمد و گفت اگر از این چراغ دوم هم بگذری، دیگر نمی‌شود پشت سرت نماز خواند، راننده گفت اینها قانون‌های طاغوتیه باید سرپیچی کرد که مربی با ناراحتی گفت: اینها قوانین انسانیه، عین انسانیت است.
در سال ١٣۵٨ طبق قانون برای مدیرعاملی رادیو و تلویزیون باید شخصی را تعیین می‌کردند و شورای سرپرستی متشکل از هر سه قوه مجریه و مقننه و قضاییه بود و به آقای بهشتی که آن روز رییس قوه قضاییه بود، گفتند فردی که می‌خواهند او را مدیرعامل کنند در سفارت آمریکا که بعدا به لانه جاسوسی معروف شد آقای آلادپوش دنبال پیدا کردن سند علیه شماست، شاید پس از مدیرعامل شدن هم همین روش خود را ادامه دهد! مربی اخلاق و ادب و معلم سبک زندگی گفت: این نه‌تنها نقطه ضعف نیست، بلکه نقطه قوت است، جوانی جست‌وجوگر و بیداردل می‌خواهد بداند که بهشتی مسوول در جمهوری اسلامی چه کاره است؟ از کجا آمده است و چه می‌خواهد بکند.
….
در خرداد ١٣۶٠ مجلس شورای اسلامی رای به عدم کفایت سیاسی اولین رییس‌جمهور، آقای ابوالحسن بنی‌صدر، داد و پس از آن بنیانگذار جمهوری اسلامی رای مجلس را تایید و آقای بنی‌صدر عزل شد و اولین رییس‌جمهور با لطایف‌الحیلی با پوشیدن لباس زنانه و آرایش مخصوص از تهران به پاریس فرار کرد.تندروهای آن روز قرار بازداشت همسر آقای بنی‌صدر را گرفتند و همسر رییس‌جمهور را دستگیر کردند؛ خبر دستگیری به آیت‌الله دکتر بهشتی، رییس قوه قضاییه رسید، شخصا به آیت‌الله موسوی اردبیلی، دادستان کل کشور تلفن کرد و پرسید شما می‌دانید همسر بنی‌صدر را دستگیر کرده‌اند؟ ایشان گفتند نه، نمی‌دانستم!! دکتر بهشتی گفت آن لحظه‌ای که شنیدم، می‌خواستم فرمان آزادی‌اش را بدهم، ولی این چون در اختیارات دادستان کل بود، بهتر دیدم کار توسط شما انجام گیرد.دادستان گفت حالا چرا آزادش کنیم؟ ببینیم چه گناهی کرده؟ دکتر بهشتی گفت: آقا شما می‌دانید که ما با همسر آقای بنی‌صدر مشکلی نداریم و ایشان هیچ تخلفی مرتکب نشده، بنابراین هر ثانیه‌ای که بماند، گناهش بر گردن جمهوری اسلامی است، ما قصاص قبل از جنایت بکنیم؟ به حکم تصورات خودمان به آدمی ظلم بکنیم، با شما موافق نیستم. با وجود این که این خلاف است و من نباید در مسوولیت شما دخالت کنم، اما چون شاهد یک ظلم آشکارم، نمی‌توانم ساکت باشم راسا و با اختیارات دیوانعالی کشور او را آزاد می‌کنم، از این که در کار شما دخالت می‌کنم عذر می‌خواهم ولی این کار را با مسوولیت خودم انجام می‌دهم.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
سردار اشتری فرمانده ناجا: کشف حجاب جزو مصادیق مشهود تخلف است و پلیس وظیفه دارد طبق قانون با تخلفات برخوردی قاطع، سریع و البته توام با رافت و مهربانی داشته باشد.
 
 

اعتماد در جدیدترین شماره خود به پوشش نشست «پسا‌توافق و فرهنگ» پرداخته و نظراتی با تم تاسف از «خود به خودی بودن تحولات جامعه» تا هشدار برای «درگیر شدن مداوم جامعه با هراس‌های اخلاقی» در این دوره را منعکس ساخته است.مرور مطبوعات/ ‌چهار‌شنبه 20 آبان / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.