طه هاشمی: مسائل فرهنگی با زور و ارعاب قابلیت القا و اصلاح شدن نخواهد داشت

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «فرهیختگان» را مرور کرده است: «هاشمی‌رفسنجانی: انسان‌های کوته‌فکر باید بدانند که اسلام دیگر به شیوه آنان پیش نمی‌رود/قابل توجیه نیست صداوسیما برای بیان حرف های امام(ره) همکاری نکند»، «معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد: مسائل فرهنگی با زور و ارعاب قابلیت القا و اصلاح شدن نخواهد داشت»

هاشمی‌رفسنجانی: انسان‌های کوته‌فکر باید بدانند که اسلام دیگر به شیوه آنان پیش نمی‌رود/قابل توجیه نیست صداوسیما برای بیان حرف های امام(ره) همکاری نکند

فرهیختگان در صفحه ۴ به انعکاس سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در همایش بین‌المللی قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی‌(ره) پرداخته و به انتقاد آیت الله از عدم پوشش این نشست در صداوسیما اشاره داشته است. در فرازهایی از سخنان وی آمده است:

– البته حسودانی هم هستند که نمی خواهند اخبار این همایش بین المللی و مهم را پوشش دهند و تبلیغ کنند و قابل توجیه نیست که صدای ملت برای بیان حرف های امام (ره) همکاری نکند. به هر حال باید امتی در پناه قرآن و همانند تفکر امام(ره) پیشتاز آینده اسلام باشیم.

– باید الگوی واقعی برای بشریت و مسلمانان باشیم و اگر این اقدامات با تعقل و تفکر در آیات قرآنی باشد اسلام را بزرگ‌تر و با مفهوم واقعی به دنیا نشان خواهیم داد.

– از شخص آیت‌الله حاج‌حسن آقا که الان تمام اسناد زندگی امام را در اختیار دارند و جمع خوبی از متفکرین را جمع کرده‌اند، باید تشکر کنم. باید این جمع مردم را با عمق اندیشه امام و اهدافی که داشتند آشنا کنند. ما امروز از عمق آن اهداف فاصله گرفته‌ایم و به شکل دیگری در آمده‌ایم.

– روح اساسی، شخصیت، افکار و کارهای بزرگ و انقلاب عظیمی که در تاریخ تشیع بعد از ائمه معصومین بی‌نظیر است، توانست در عصری مناسب شکل گیرد.

– اگر انقلاب را با توجه به دیدگاه و اندیشه‌های امام خمینی(س) پیش می‌بردیم، قطعا در حال حاضر وضعیت بهتری داشتیم.

– باید تلاش کنیم تا محتاج دیگران نباشیم. اینکه در تحریم باشیم و مستقل نیز روی پای خود بایستیم، کافی نیست بلکه با توجه به آیات قرآن در هر کجا فنی و علمی مشاهده کردیم باید به آن دست پیدا کنیم. قشری از انسان‌های کوته‌فکر که این موضوعات را منکر می‌دانند باید بدانند که اسلام دیگر این‌گونه پیش نمی‌رود، مسلمان‌ها توانستند بزرگ‌ترین تمدن دنیا را خلق کنند و این را تاریخ‌نویسان غربی اذعان کرده‌اند. باید به عمق زندگی امام(ره)، انقلابی که ایشان صورت داد و به هدفی که ایشان داشت توجه بیشتری شود و نباید این منبع نور را از دست بدهیم.

طه هاشمی: مسائل فرهنگی با زور و ارعاب قابلیت القا و اصلاح شدن نخواهد داشت
روزنامه فرهیختگان که در صفحه ۳ به سفر مسئولان دانشگاه آزاد به استان چهارمحال و بختیاری و نشست با دانشگاهیان پرداخته، سخنان طه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد را با عنوان «مسائل فرهنگی با زور اصلاح نمی‌شود» بازتاب داده و به این نکات اشاره نموده است:

– از همه ظرفیت هنر تا مرز مشروع آن، چه در رشته‌های تخصصی و چه به صورت عام در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده می‌شود.

– در دانشگاه افراط و تفریط صورت نمی‌گیرد؛ چراکه هنر اصلی‌ترین امکان تاثیرگذاری را در ارتباط با پیام‌های فرهنگی و ارزشی دارد و باید از این امکان حداکثر بهره را برد.

– حجاب در کشور ما یک قانون و وظیفه شرعی است. به همین منظور در دانشگاه آزاد اسلامی نیز رعایت آن الزامی است؛ اما حجاب یک مساله فرهنگی است و مسائل فرهنگی با زور و ارعاب قابلیت القا و اصلاح شدن نخواهد داشت.

– حجاب یک بحث فرهنگی است که باید از درون خانه‌ها و مدارس به افراد آموزش داده شود اما دانشگاه نیز در این زمینه وظیفه دارد. ما این موضوع را فرهنگی می‌دانیم، بنابراین معاونان فرهنگی دانشگاه موظف‌اند در تمام واحدها مشاور مخصوصی برای این موضوع در نظر بگیرند و با گفت‌وگوی منطقی آن را حل کنند.

– در دانشگاه آزاد اسلامی یک نگاه پدرانه به تمامی دانشجویان وجود دارد و از آنجایی که در دانشگاه همه شهریه می‌دهند، مسئولان دانشگاه شرعا حق ندارند مقداری از شهریه دانشجویان را به یک گروه فکری خاص اختصاص دهند. از این رو تمام تشکل‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی حق فعالیت دارند و باید زمینه فعالیت همه تفکرها را در دانشگاه فراهم کنیم که یک وظیفه شرعی است.

اخبار کوتاه صفحه «اندیشه»:

فرهنگ امروز منتشر شد
شماره هشتم نشریه فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ با پرونده ویژه‌ای به مناسبت هشتاد‌و‌دومین زادروز دکتر علی شریعتی در ۱۷۶ صفحه و به قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر شد.
پرونده تاریخ این ماه نشریه فرهنگ امروز با عنوان «مورخان در تعلیق» نقدی است ساختاری بر تاریخ‌نگاری آکادمیک در ایران، نقدی بر اساتید این رشته یا به بیانی نوعی اعتراض به آنان. پرونده دین‌پژوهی نشریه فرهنگ امروز با عنوان «سیاست جنایت» ملاحظاتی است در باب اندیشه سیاسی نوسلفیون.

اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد
شماره ۱۱۵ مجله اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «شادکامی و سعادت» منتشر شد. این دفتر مکمل مطالب شماره ۱۱۴ این نشریه است که با همین موضوع در ماه گذشته منتشر شد…. دفتر شادکامی و سعادت ۲ مشتمل بر شش نوشتار است. نخستین نوشتار گفت‌وگویی است با امیرعباس علیزمانی با عنوان «شادکامی و معنای زندگی». دومین مقاله «شادکامی به‌مثابه اخلاقی» نام دارد که ویلیام کی. رایت آن را نگاشته است. سومین مقاله «لذت‌جویی» نام دارد و مدخلی است از دانشنامه استنفورد که با بیان تفاوت میان لذت کمی جرمی بنتام و لذت کیفی مطرح‌شده از سوی جان استوارت میل، به بحث لذت‌جویی روانشناختی و اخلاقی وارد می‌شود. «به‌سوی شادکامی ماندگار»، «درآمد ‌مالی و شادکامی» و «مفهوم سعادت از منظر غزالی» دیگر مقالات این دفتر را تشکیل می‌دهند. بخش دوم شماره ۱۱۵ مجله اطلاعات حکمت و معرفت با عنوان «گنجینه مخطوطات» دربردارنده مقاله «شراب روحانی» به قلم مرضیه سلیمانی است. بخش سوم مجله با عنوان «اندیشه و نظر» شامل دو مقاله است که عبارتند از «مساله شر و عدل الهی» به قلم جان‌هیک و ترجمه انشاءالله رحمتی و «شیعه‌پژوهی به‌مثابه تاریخ‌نگاری فکر» به قلم سید‌محمد‌هادی گرامی. دو بخش پایانی شماره ۱۱۵ مجله اطلاعات حکمت و معرفت شامل معرفی کتاب و گزارش برخی از وقایع یک ماه اخیر حوزه اندیشه است. اولین مقاله بخش کتاب تضمین‌های شاعرانه در قرن نهم نام دارد. سپس گفت‌وگویی است که منیره پنج‌تنی با کاوه میرعباسی درباره ترجمه کتاب کمدی‌الهی دانته انجام داده است. مجله اطلاعات حکمت و معرفت به همت موسسه اطلاعات با مدیرمسئولی و سردبیری انشاالله رحمتی با قیمت ۲۰۰۰ تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«خردنامه» منتشر شد
شماره ۱۴۲ نشریه «خردنامه» با موضوعاتی ازقبیل کارآمدی الگوی ولایت فقیه در مدیریت جامعه، بایسته‌ها و چالش‌های تحزب در ایران معاصر، جامعه‌شناسی مواجهه ایرانیان با فرهنگ و هویت غربی منتشر شد. در تازه‌ترین شماره این نشریه در بخش معرفی کتاب آثاری چون «شاعر تاریخ»، «خبرنگاری کوله‌پشتی»، «دختر شینا»، «آینه سرخ زهرا»، «روش‌های تحلیل سیاسی»، «رسانه‌های اروپایی»، «غرب چگونه غرب شد»، «فلسفه تکنولوژی»، «حلقه اسارت»، «مسائل کلیدی فلسفه»، «زخم داوود»، «اقتصاد تحریم»، «چهار گوهر»، «مقاوم‌سازی اقتصادی در ادبیات متعارف»، «عشق در مشرب عرفانی امام خمینی(ره)» و «شغل‌های کتابداری و علم اطلاعات» معرفی شده‌اند. خردنامه در شماره اخیر خود در بخش «کتاب ماندگار» به بررسی زندگی، آثار و نظریات علامه محمدتقی جعفری پرداخته و گفت‌وگویی هم با عبدالله نصری، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی درباره بحث حقوق بشر و انسان‌شناسی از دیدگاه علامه جعفری انجام داده است. اما اصلی‌ترین مطلب این شماره خردنامه گفت‌وگو با حسین کچوئیان با موضوع «تلاقی و تقارن سه هویت ایرانی، اسلامی و متجددانه» است. «بلدراه»، «حزب ایرانی»، «ما و غرب» و «معنای زندگی» عناوین دیگر پرونده‌های این شماره از نشریه خردنامه است. یکصد‌و‌چهل‌و‌دومین شماره نشریه خردنامه همشهری به سردبیری محمد عبداللهی در ۱۵۹ صفحه و با قیمت ۱۰ هزارتومان روی کیوسک روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفت.

دیگر عناوین صفحه «اندیشه»:
یادداشت «شریک ملک»؛ درباره جایگاه وزارت در اندیشه سیاسی خواجه نظام‌‌الملک طوسی، به قلم سجاد صداقت

دیگر عناوین برگزیده «فرهیختگان» امروز:

محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه: لازم باشد درباره حلقه پرتو با اسناد و مدارک حرف می‌زنم/ احیای ماجرای توبه‌نامه من از سوی رسانه‌های نزدیک به حلقه پرتو، به دلیل حمایتم از سیدحسن خمینی بوده است. فعلا صلاح نمی‌دانم بیشتر از این درباره آن اتاق و موارد دیگر صحبت کنم ولی اگر لازم ببینم باز هم صحبت‌هایی را در این‌باره حتما می‌گویم و اگر لازم باشد سند و مدرک هم به‌ کار می‌گیرم و با اسناد و مدارک سخن می‌گویم.

عکس روز

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «فرهیختگان» را مرور کرده است: «هاشمی‌رفسنجانی: انسان‌های کوته‌فکر باید بدانند که اسلام دیگر به شیوه آنان پیش نمی‌رود/قابل توجیه نیست صداوسیما برای بیان حرف های امام(ره) همکاری نکند»، «معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد: مسائل فرهنگی با زور و ارعاب قابلیت القا و اصلاح شدن نخواهد داشت»مرور مطبوعات/ ‌دو‌شنبه‌ ۱۱ آبان / روزنامه فرهیختگان

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.