رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری: داعش و برخی کشورهای عربی هریک به نحوی به محوطه‌های تاریخی جهان اسلام تعرض می‌کنند

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری: گذشته‌ گزینشی، خط قرمز کسانی است که «فرزند زمانه خویش بودن» را بسیار محدود و جزیی می‌پذیرند/ داعش و حکام کشورهای عربی هریک به نحوی به محوطه‌های تاریخی و مقدس جهان اسلام تعرض می‌کنند» و «جواز مشروط آیت‌الله وحید خراسانی درباره استفاده از ماهواره»

روزنامه اعتماد در این شماره، یادداشت «فرزند زمانه خویشتن بودن» به قلم سید محمد بهشتی را به چاپ رسانده و به تفسیر معنای «فرزند زمانه خویش بودن» پرداخته است. در بخش هایی از این یادداشت آمده است:

«در آموزه‌های بزرگان ما به «فرزند زمانه خویش بودن» دعوت شده و این موضوع برای همه تقریبا آشناست؛ چیزی که می‌توان مختصرا از آن تعبیر به «معاصر شدن» یا «نو به نو شدن» کرد. بعید می‌دانم کسی پیدا شود که شک داشته باشد «فرزند زمانه خویش» بودن خوب و بلکه واجب است. لیکن در عملِ به این آموزه نیز همچون بسیاری از موضوعات دیگر وحدت ‌رویه‌ وجود ندارد و هر کس بنا به تعبیر خودش به شیوه‌ای به آن اقتدا می‌کند. مثلا برخی تصور می‌کنند «فرزند زمانه خویش بودن» مرادف است با «فرزند زمانه دیروز نبودن» ….

داعیه پشت پا زدن به گذشته برای رسیدن به آینده معمولا از آینده «آینده‌ای تصنعی» را مراد می‌کند که در امتداد گذشته و منتج از آن و حاصل زایندگی و بالندگی‌ای طبیعی نیست و بیشتر به رویایی می‌ماند که به آن پرتاب شده‌ایم و نه واقعیت. این تلقی از آینده نه حاصل فعالیت و تلاش دیروز و امروز بلکه بیشتر نتیجه انفعال و رفتار واکنشی و رویابافی است.

برخی دیگر «فرزند زمانه خویش بودن» را در امور بسیار محدود و جزیی می‌پذیرند و دایما دم از حفظ سنت‌هایی می‌زنند که باید ثابت و بی‌تغییر باقی بماند. این گروه معمولا وقتی سخن از گذشته می‌گویند مرادشان «گذشته‌ای گزینشی» است که به فراخور هر گروه دوره‌ای خاص است؛ برای برخی پیش از اسلام است و برای برخی دیگر صدر اسلام و برای برخی دیگر دهه ۶٠ و… و به هر حال بقیه ایام ماضی را گذشته به حساب نمی‌آورند. این گروه از سنت نیز برداشت خود را دارند و سنت را امری متصلب و بلاتغییر می‌دانند….

خوب است یک بار دیگر به این بیندیشیم که فرزند زمانه خویش بودن چه معنایی دارد…. نظر کردن به رویه‌های دیگر جوامع درس‌هایی برایمان دارد، سلفی‌ها و داعشی‌ها و اساسا فهرست بلندبالایی از گروه‌ها و جوامعی که می‌توان نام برد، در یک گذشته ساختگی و گزینشی خود را حبس کرده‌اند. این گروه‌ها دایما سخن از پایبندی به اصول صدر اسلام می‌زنند و می‌بینیم که چقدر متحجرانه و واکنشی رفتار می‌کنند. در عوض حکام بسیاری از کشورهای نوکیسه حاشیه جنوبی خلیج فارس به داعیه نو شدن و در واقع سفر کردن به آینده‌ای تصنعی، بدون حفظ هیچ آدابی و تنها با استفاده از ثروتی که در اختیارشان است، به صورت واکنشی و به داعیه تجددگرایی در پی محو آثار گذشته‌اند.

جالب است که دو نوع رویکرد فوق به گذشته در عین اینکه به ظاهر بسیار متفاوت است ولی در کنه بسیار شبیه است؛ هیچ‌کدام وصل به اصلی (ریشه‌ای) نیست و چون اساسا موجودیتی زنده نیست، نیازی هم به ریشه داشتن احساس نمی‌کنند. از همین رو است که می‌بینیم هر دو گروه دشمن میراث فرهنگی ملی و جهانی‌‌ و درصدد محو کردن آنند؛ داعش به نحوی به محوطه‌های مقدس و محترم تعرض می‌کند و حکام کشورهای عربی به نحوی دیگر حرمت مقدس‌ترین محوطه‌های تاریخی جهان اسلام نظیر مسجدالحرام را زیر پا می‌گذارند. این دو به علت تجانس‌شان که همان واکنشی بودن و حیات ساختگی و زندگی کردن در حباب تصنعی زمان و زاینده نبودن و نو به نو نشدن است، با وجود تخاصم خیلی خوب یکدیگر را به جا می‌آورند و آب به آسیاب هم می‌ریزند. چه بسان گروه نخست معنی اتصال به ریشه را متوجه نشویم و به وجه گذشتنی و در واقع به فسیل گذشته بچسبیم و چه بسان گروه دوم ریشه‌ها را دست و پاگیر بدانیم، در هر دو حالت نمی‌توانیم فرزند زمانه خود باشیم و در هر دو حالت گرفتار «استیصال» (از بیخ برکنده شدن) خواهیم شد، در عوض راه نجات وقتی است که معنی اصل و تمایزش از فرع را بجوییم و در پی پایبندی به اصول باشیم و از آن تغذیه کنیم و تنها در این صورت فرزند زمانه خویش یعنی زنده و زاینده و بالنده خواهیم بود.»

دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:

نظر آیت‌الله وحید خراسانی درباره استفاده از ماهواره / استفاده مشروع با رعایت جهات شرعیه، در صورتی که موجب ارتکاب خلاف شرع برای دیگران نشود، جایز است.«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری: گذشته‌ گزینشی، خط قرمز کسانی است که «فرزند زمانه خویش بودن» را بسیار محدود و جزیی می‌پذیرند/ داعش و حکام کشورهای عربی هریک به نحوی به محوطه‌های تاریخی و مقدس جهان اسلام تعرض می‌کنند» و «جواز مشروط آیت‌الله وحید خراسانی درباره استفاده از ماهواره»مرور مطبوعات/ ‌پنج‌شنبه ۷ آبان / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.