رئیس جمهور: دوران انقلاب و احساسات گذشته است

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « کیهان » را مرور کرده است: «وحدت عملی در مسجد شیعیان قطیف: نماز مغرب به امامت شیخ اهل سنت، نماز عشاء به امامت روحانی شیعه»، «دانشگاهی می‌خواهیم که نه اخلاق را کنار بگذارد و نه به بهانه اخلاق مانع آزادی ‌شود»، «خدا را یاد کنیم تا او هم بنده‌هایش را یاد کند» و «هیچ خلأیی در تدوین قوانین وجود ندارد؛ زیرا مسائل مستحدثه نیز از متون اسلامی قابل کشف اند/ امیرمؤمنان به دولتمردان می‌گوید نروید شمال تهران؛ بیایید جنوب شهر و مانند ساده‌ترین افراد زندگی کنید/در بازار چه خبر است که اموال حرام، رباخواری، کم‌فروشی، تقلب، و اجناس غیرحلال با کسب مردم مخلوط شده؟/دولت یاغی آل سعود به این و آن رشوه داده که در برابر ویران کردن یمن خفقان گرفته‌اند»،

روزنامه کیهان در کنار تیتر اصلی «میقات قدس؛ دخترم! گریه نکن، تنهایت نمی‌گذاریم» که به موضوع روز قدس پرداخته، این عناوین را نیز برجسته ساخته است: «شهادت ۱۷۶ غیرنظامی در خونین‌ترین روز یمن»، «سفیر سوریه در گفت‌وگو با کیهان: هدف غرب از ایجاد داعش، محو آرمان فلسطین است»، «فائو اعلام کرد: تکنولوژی هسته‌ای راهکار مقابله با بحران آب و غذا» و «رمزگشایی عراقچی از بن بست مذاکرات/آمریکا حاضر نیست از تحریم‌ها دست بردارد»

وحدت عملی در مسجد شیعیان قطیف: نماز مغرب به امامت شیخ اهل سنت، نماز عشاء به امامت روحانی شیعه
کیهان در گزارشی با عنوان «برگزاری نماز وحدت شیعه و سنی این بار در قطیف عربستان»، در این باره نوشته است:
«پس از کویت و بحرین این ‌بار شیعیان و اهل تسنن عربستان در مسجد شهر قطیف واقع در شرق عربستان، نماز جماعت را مشترکا برگزار کردند. به گزارش تسنیم، « محمد العصیمی» نویسنده روزنامه عکاظ چاپ عربستان با انتشار مقاله‌ای ضمن تمجید از این اقدام نوشت: «در یکی از مساجد شیعیان استان القطیف نماز مغرب به امامت «فرحان الشمری» شیخ اهل تسنن و نماز عشاء به امامت «لؤی الناصر» روحانی شیعیان برگزار شد.»
«فرحان الشمری» و «لؤی الناصر» اقامه این نماز را «واکنش آشکار به همه درخواست‌ها و تلاش‌هایی» دانستند که برای تفرقه‌افکنی در جامعه و میان شیعه و سنی‌ صورت می‌گیرد. پیش از این و به دنبال سلسله حملات به مساجد شیعیان، در بحرین و کویت نیز مراسم نماز جمعه مشترک بین شهروندان شیعه و اهل سنت برگزار شده بود.
داعش با حمله به مساجد شیعیان به دنبال ایجاد جنگ مذهبی و اختلاف‌افکنی بود اما این حملات باعث اتحاد مسلمانان شده است.
از سوی دیگر همزمان با مراسم عزاداری شهادت امیر المومنین(ع) در قطیف عربستان، در پی حمله مسلحانه افراد ناشناس به کمیته‌های مردمی در این منطقه یک نفر به شهادت رسید. یک حمله مسلحانه مشابه نیز در شهرک «الجارودیه» رخ داد طی آن که یک جوان ۱۸ ساله به نام «هاشم الطویل» زخمی شده است.
وزارت کشور کویت اما از بازداشت «همه» افراد مظنون به دست داشتن در حمله تروریستی به مسجد امام صادق(ع) در کویت خبر داد. سرتیپ «عادل الحشاش» مدیر بخش اطلاع‌رسانی امنیتی وزارت کشور کویت اعلام کرد: «مسئولان امنیتی کویت همه مظنونان انفجار مسجد امام صادق(ع) را دستگیر کردند.» وی افزود: «۵۰ فرد مظنون برای تحقیقات به دادستانی ارجاع شدند و دستگیری اخیر سه تبعه سعودی نیز نتیجه همکاری امنیتی بین کویت و عربستان بود».
«الحشاش» فاش کرد: «نوع مواد منفجره مورد استفاده در حمله به مسجد امام صادق(ع) کویت همانند نوع استفاده شده در انفجار دو مسجد شیعیان در عربستان بوده است». مسجد امام صادق(ع) در منطقه الصوابر کویت اخیراً (۵تیرماه) شاهد حمله یک بمب‌گذار انتحاری بود که در جریان آن ۲۷ نمازگزار شیعه شهید و ۲۲۷ نفر دیگر زخمی شدند. در حمله اخیر به دو مسجد شیعیان در عربستان نیز شماری از نمازگزاران شهید و شمار دیگری زخمی شدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حملات را به‌عهده گرفته و تهدید کرده است که به نمازگزاران شیعه در بحرین نیز حمله خواهد کرد. این حملات کور در کنار ایجاد اتحاد بین مسلمانان، باعث پدید آمدن «بسیج مردمی» نیز در این کشورها شده است.»

دوران انقلاب و احساسات گذشته است
این روزنامه برای گزارش سخنان رئیس جمهوری در ضیافت افطار با اساتید دانشگاه‌ها، عنوان «دوران انقلاب و احساسات گذشته است!» را برگزیده و از قول وی آورده است:
– ائمه اطهار(ع) بهترین استادان برای زندگی و علم و دانش‌آموزی هستند و مروری بر زندگی و سیره ائمه(ع) به خوبی به ما می‌آموزد که چگونه باید زندگی کنیم و چگونه باید علم را فراگرفته و دانش تولید کنیم.
– رفتار امیرالمؤمنین(ع) در قبال قاتل خویش آن هم در حالی که فاصله اندکی با شهادت دارد، به ما درس زندگی می‌دهد و ایشان پس از رسول گرامی اسلام(ص) بزرگترین استاد، برای جامعه بشری هستند.

– در تاریخ نظیر ندارد که کسی در آخرین لحظات زندگی‌اش به فرزندانش توصیه کند که با قاتل من به عدالت رفتار کنید، دانشگاهی که ما می‌خواهیم همین است؛ دانشگاه اعتدال که نه سیاست را کنار می‌گذارد و نه غرق در سیاست می‌شود و نه اخلاق را کنار می‌گذارد و نه به بهانه اخلاق مانع آزادی می‌شود. مسیر رسیدن به این دانشگاه را امیرالمؤمنین(ع) برای ما تعریف و تبیین کرده است.
– آرزوی ما پیروی از حضرت علی(ع) و شیعه ایشان بودن است، شما اساتید باید با قلم، بیان و تدریس ، حقایق را برای مردم بازگو کنید. بروز شرایط احساسی پس از هر انقلاب طبیعی است، اما امروز ۳۶سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و دیگر دوران احساسات سپری شده و باید واقعیات را تبیین کنیم تا جامعه ما بداند که در دنیا چه خبر است و چگونه باید با دنیا تعامل کنیم و مدارا کردن و ایجاد فضای آزاد عادلانه و رودرروی هم قرار نگرفتن را بیاموزیم.
– روزی که مذاکرات به سرانجام مطلوب برسد، خواهید دید که فرزندان دلاور شما چگونه در این مصاف و در برابر قدرت‌های جهان ایستاده و مذاکره کردند. خدا را گواه می‌گیرم که هر وقت متن لحظه به لحظه مذاکرات را دیدم به سهم خودم مغرور شده و مباهات کردم که چگونه فرزندان دلاور شما به خوبی از عزت و حقوق ملت دفاع کردند و پس از این نیز دفاع خواهند کرد تا خیرات و ثمرات آن نصیب ملت شود.
– دانشگاه نباید صرفا مرکز تولید کتاب و مقاله باشد، دانشگاه مطلوب دانشگاهی است که برای اداره مطلوب جامعه مدیر تربیت کند. دانشگاه باید کمک و حامی دولت در اداره کشور بوده و بتواند با کارآفرینی و تولید علمی که منتج به تولید ثروت و قدرت شود، نیازهای جامعه را برطرف کند.

خدا را یاد کنیم تا او هم بنده‌هایش را یاد کند
کیهان در صفجه معارف، یادداشت «آثار ماندگار یاد خدا» به قلم حسن باقری را منتشر ساخته و به تبیین ویژگی‌هایی پرداخته که باعث می شوند ذکر خدا مایه ایجاد آرامش، نشاط و امیدواری گردند.
آنچه در پی می آید، خلاصه‌ای از عناوین مورد بحث در این مقاله است.

۱- ویژگی‌های ذکر و یاد خداوند
۱-۱- کمّ و کیف ذکر
۱-۲- زمان و مکان یاد خدا

۲- ثمرات و فواید یاد خدا
۲-۱- یاد کردن متقابل خدا از یادکننده خود
۲-۲- یاد خدا، مایه آرامش
۲-۳- غفلت‌زدایی
۲-۴- یاد خدا، سبب شکر
۲-۵- عامل تقوا و رمز توبه
۲-۶- روشنی عقل

نتیجه‌گیری
از این مقاله نتایج ذیل به دست می‌آید:
۱- منظور از ذکر در قرآن کریم تنها ذکر به لسان نیست بلکه یادی است که از قلب و جان آدمی و با خشوع قلب برآید.
۲- قرآن کریم در کمیّت، محدودیتی برای ذکر خدا بیان نفرموده بلکه می‌فرماید: «وَ اذْکُرْ رَبَّکَ کَثیراً» (خدا را بسیار یاد کنید) هرچه بیشتر می‌توانی خدای را یاد کن و در کیفیت نیز ذکر را محدود نکرده و می‌فرماید به هر حالتی که می‌توانی ذکر بگو.
۳- خداوند متعال در قرآن برای ذکر ثمرات بسیاری بیان کرده همچون یاد کردن متقابل خدا از یادکننده از آنکه خالق بنده خود را یاد کند. خود و می‌فرماید: «فَاذْکُرُونی‏ أَذْکُرْکُمْ» (اگر یادم کنید یادتان می‌کنم) و چه فضیلتی بالاتر بنده بالاتر.
۴- ثمره دیگر ذکر خدا، آرامش دل‌هاست: «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (آگاه باشید که با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد) و پردغدغه‌ترین مسئله امروز جوامع همین آرامش است که جوامع در پی آنند که لحظه‌ای آرامش قلبی به دست آورند، قرآن کریم بهترین راه را برای آرامش ذکر خدا می‌داند.
۵- یاد خدا از دل‌ها غفلت‌زدایی می‌کند چنان‌که قرآن می‌فرماید: خدا را یاد کنید و از غافلان نباشید «واذکُر… وَلا تکُن مِنَ الغافِلِین» (خدا را یاد کرده… و از غافلان نباش)
۶- خداوند متعال آدمی را آفرید و نعمات بسیاری به آن ارزانی داشت که به شمارش نمی‌آید، کمتر وظیفه هر بنده‌ای این است که خدای خود را بابت این همه نعمات شکر و سپاس گوید و شکر گفتن خدا جز با ذکر میسّر نخواهد شد چنان‌که معصوم علیه‌السّلام می‌فرماید: فان ذَکَرَهُ فَقَد شَکَرَه (اگر خدا را یاد کردی در حقیقت او را شکر کرده‌ای).
۷- شیطان انسان را از یاد خدا غافل می‌کند و انسان با غافل شدن از یاد خدا به گناه می‌افتد، قرآن کریم برای بخشیده شدن گناهان راه توبه کردن را به انسان آموزش می‌دهد و توبه کردن جز با ذکر خدا محقق نمی‌شود «اذْکُرُوا ما فیهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» (آیات الهی را به یاد آورید، باشد که باتقوا گردید).
۸- قرآن کریم ذکر را در آیات زیادی همراه با واژه خردمندان آورده است و هر آنکه را که ذکر خدا می‌گوید عاقل می‌داند «ما یذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ» (یاد نمی‌کنند به جز صاحبان بصیرت) و در حدیث امام علی نیز این مطلب روشن می‌شود که ذکر و عقل با هم در تعامل هستند «الذِّکرُ هِدایَهًْ العُقول» (یاد خدا هدایت‌کننده عقول است).

هیچ خلأیی در تدوین قوانین وجود ندارد؛ زیرا مسائل مستحدثه نیز از متون اسلامی قابل کشف اند/ امیرمؤمنان به دولتمردان می‌گوید نروید شمال تهران؛ بیایید جنوب شهر و مانند ساده‌ترین افراد زندگی کنید/در بازار چه خبر است که اموال حرام، رباخواری، کم‌فروشی، تقلب، و اجناس غیرحلال با کسب مردم مخلوط شده؟/دولت یاغی آل سعود به این و آن رشوه داده که در برابر ویران کردن یمن خفقان گرفته‌اند
این روزنامه در صفحه ۹، به بازتاب سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی در شب بیست و یکم ماه رمضان در جمع شب‌زنده‌داران در مدرسه امام کاظم(ع) پرداخته و از اعتراض ایشان به سخت گیری در ازدواج و مهریه و جهیزیه خبر داده است.
نکات مهم سخنان ایشان را مرور خواهیم کرد:«
– مقدرات مردم با توجه به لیاقت‌ها و شایستگی‌هایشان و توبه‌های انجام شده در شب قدر و تصمیمات آینده انجام می‌شود لیکن مردم در زندگی خود و مسیری که طی می‌کنند تا به فضایل و مراتب جدید دست پیدا کنند آزاد هستند؛ بنابراین شب قدر را می‌توان شب بالا بردن لیاقت‌ها و ظرفیت خود دانست؛ یکی از رموز احیا دست و پا کردن مقدرات خوب است.
– طبق حدیث نبوی در حجه‌ًْالوداع پیامبر به هر چیزی که باعث نزدیک شدن مسلمانان به بهشت بوده است راهنمایی کرده‌اند و از هر چیز که ما را از دنیا دور می‌کند نهی کرده‌اند؛ تمام قانون‌نویسان ما آگاه باشند که همه چیز در اسلام آمده است و خلأیی در تدوین قوانین وجود ندارد؛ مسائل مستحدثه زیادی که سابقاً وجود نداشته نیز قابل کشف از متون اسلامی است و در هیچ موردی دچار خلأ قانونی نخواهیم شد.
– سخت گرفتن ازدواج و اهمیت به مقدار مهریه و جهیزیه از مواردی است که در راستای ضایع کردن سنت پیامبر است؛ دیه یک انسان ۱۵۰ سکه بهار آزادی است. فردی که مهریه دختر خود را ۱۵۰۰ سکه بهار آزادی گذاشته است ده برابر قیمت خون یک انسان را می‌خواهد در حالی که روایت است دختر و زنی که با مهریه سنگین به خانه شوهر قدم بگذارد قدمش مبارک نیست.
– در بعضی از شهرها رسم شده است که جهیزیه دختر را به نمایش می‌گذارند تا همه ببینند و خانواده دختر را شرمنده کنند. این سنت زشتی است که در حال گسترش است و این هم نمونه‌ای از ضایع کردن سنت پیامبر است؛ پدر و مادران بدانند که طبق روایات اگر پدر و مادری امر ازدواج را برای جوانان خود سخت کنند در گناهانی که این جوانان به سبب عدم ازدواج مرتکب می‌شوند شریک خواهند بود.
– طبق روایات اسلامی عبادت را دارای هفتاد جزء برشمرد و ابراز داشت: نماز و روزه و حج و مانند این اعمال عبادی یک جزء از این عبادات است و شصت و نه تای این اعمال را کسب روزی حلال شامل می‌شود؛ حالا ببینید در بازار چه خبر است؛ اموال حرام، رباخواری، کم‌فروشی، تقلب، فروش اجناس قاچاق و اجناس غیرحلال چقدر با کسب و کار مردم مخلوط شده و این هم از نشانه‌های ضایع کردن سنت پیامبر است.
– امیرمؤمنان حضرت علی (ع) پیامی برای دولتمردان ما فرستاده‌اند که همه‌تان نروید شمال تهران خانه‌ها را آنجا بگیرید؛ زندگیتان بین اشراف باشد؛ بیایید جنوب تهران بگویند فلان وزیر در فلان کوچه در جنوب تهران خانه‌اش هست؛ امیر مؤمنان فرمود مسئولان مملکت باید زندگیشان مانند ساده‌ترین افراد جامعه باشد؛ آیا واقعاً این سنت زنده شده است؟ مردم مراقب باشید سنت پیامبر را رها نکنید.
– ما افتخار داریم که دنبال‌رو کسی هستیم که سخنانش در دنیا بی‌نظیر است؛ عهدنامه مالک اشتر ۱۴۰۰ سال از عمرش گذشته که باید کهنه شده باشد، اخیراً ترجمه شده به زبان‌های مختلف در سازمان ملل بین افراد منتشر شده است و همه از آن تعجب کردند که ۱۴۰۰ سال قبل برنامه کشور‌داری به وسیله پیشوای مسلمین حضرت علی(ع) تنظیم شده است. بیایید و دست به دامن کسی بزنید که این همه افتخار آفریده است و امشب هم آخرین شب عمر اوست.
– مشکلات جهان اسلام بسیار است. در عراق و سوریه مشکلاتی وجود دارد؛ در یمن چه خبر است؟ چند ماه است که دولت یاغی آل سعود بمب بر سر مردم بی‌دفاع می‌ریزد؛ دنیا هم خاموش است؛ خفقان گرفته‌اند؛ کجا رفتند حامیان حقوق بشر؛ کجا رفتند آنهایی که به اصطلاح دنبال عدالت می‌چرخند؛ سازمان ملل و شورای امنیت کجا رفتند؛ چند ماه مرتب بمب بریزند در ماه رمضان و ماه‌های حرام؛ همه چیزشان را ویران کنند؛ دنیا هم خاموش بشود؛ چرا خاموش است؟ از دلارهای نفتی عربستان به این و آن رشوه داده شده است و حتی به مطبوعات بزرگ دنیا هم همین طور تا چیزی درباره این جنایت نگویند؛ این دنیایی است که ما در آن زندگی می‌کنیم. در این دنیا نام علی خیلی کم است جای علی خیلی خالی است.»

در صفحه «معارف»، این عناوین به چشم می‌خورد:
یادداشت «رابطه اراده اخروی انسان با تعلقات دنیوی»
یادداشت «علم غیب معصوم(ع)، از دانستن تا گفتن»
یادداشت «کیفر و پاداش به مشرکان و مؤمنان»
یادداشت «حکایت خوبان/ باب استجابت دعا»
«پرسش و پاسخ/ بخشش گناهان»
بهره سالک از مادیات باید در حد کفاف باشد/از کتاب رسائل بندگی، آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی، ص ۱۸۰

دیگر عناوین منتشر شده در روزنامه امروز، از این قرار است:
ستون زلال بصیرت/ امتحان؛ سنت حتمی خدا و راه موفقیت در آن(بخش سوم وپایانی)/ بیانات آیت‌الله مصباح یزدی در همایش ۹ دی؛ قم ؛ 1393/10/8
گزارش «شب‌های رمضان در نمایشگاه قرآن»؛ نگاهی به بیست و سومین نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس
ارتش عراق با حمایت مردمی ۲۰۳ تروریست تکفیری را به هلاکت رساند
هاآرتص: ما در اسرائیل از سایه خود هم می‌ترسیم

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « کیهان » را مرور کرده است: «وحدت عملی در مسجد شیعیان قطیف: نماز مغرب به امامت شیخ اهل سنت، نماز عشاء به امامت روحانی شیعه»، «دانشگاهی می‌خواهیم که نه اخلاق را کنار بگذارد و نه به بهانه اخلاق مانع آزادی ‌شود»، «خدا را یاد کنیم تا او هم بنده‌هایش را یاد کند» و «هیچ خلأیی در تدوین قوانین وجود ندارد؛ زیرا مسائل مستحدثه نیز از متون اسلامی قابل کشف اند/ امیرمؤمنان به دولتمردان می‌گوید نروید شمال تهران؛ بیایید جنوب شهر و مانند ساده‌ترین افراد زندگی کنید/در بازار چه خبر است که اموال حرام، رباخواری، کم‌فروشی، تقلب، و اجناس غیرحلال با کسب مردم مخلوط شده؟/دولت یاغی آل سعود به این و آن رشوه داده که در برابر ویران کردن یمن خفقان گرفته‌اند»،مرور مطبوعات/ ‌‌پنج‌شنبه ۱۸ تیر/ روزنامه کیهان

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.