ماده واحده‌ای برای مصونیت قضایی آزاداندیشان در دانشگاه‌ها

دبیرشورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها از تهیه یک ماده واحده تحت عنوان مصونیت حقوقی و قضایی آزاداندیشان خبر داد.

به گزارش دین‌آنلاین در حالی که دوازده سال از سال صدور پاسخ رهبری به نامه جمعی از دانش‌آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی در شانزدهم بهمن 1381 می‌گذرد   هنوز انگاری زیرساخت‌های این سفارش رهبری در عمل مسئولان، بنیان چندانی نیافته است.
چنانکه حجت‌الاسلام روح الله شاطری در گفتگو با مهر در خصوص دستور جلسه بعدی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفته است: در جلسه‌ای که با حضور وزیرعلوم درباره تأمین امنیت حقوقی و قضایی آزاد اندیشان برگزار شده، دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها موظف شد با هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم حقوقی و قضایی درجهت حمایت از آزاداندیشان و ایجاد زمینه مناسب برای توسعه و رونق فضای آزاداندیشی اقدام کند و براین اساس ماده واحده‌ای را برای بحث و بررسی به شورا ارائه دهد.
دبیرشورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها افزوده است: این ماده واحده از جمع نظرات نهادهای ذیر ربط از جمله وزارت کشور، قوه قضائیه، نهادهای امنیت ملی جمع شده و پس از بررسی در شورای اسلامی شدن به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می‌شود.
وی افزود: پس از تصویب این ماده واحده تحت عنوان ماده واحده مصونیت حقوقی و قضایی آزاداندیشان، مصوبات شورا به وزرای علوم و بهداشت ابلاغ می‌شود تا به ذی نفعان یعنی مدیران دانشگاه‌لی ها ابلاغ کنند که آنان بدانند از مصونیت قضایی و امنیتی پس از حضور قانونمند در کرسی آزاد اندیشی برخوردار هستند.
حجت الاسلام شاطری افزود: در حال حاضر پیگیر برگزاری این جلسات با حضور کارشناسان هستیم تا در جلسات آتی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، نظرات جمع شده را مطرح کنیم تا این ماده واحده به عنوان یک عنصر مکمل فرایند آزاد اندیشی ضمیمه آیین نامه مذکور و به دانشگاه ها ابلاغ شود.
جالب است که وی در خصوص برگزاری جلسه آتی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها که قرار بوده روز دوشنبه برگزار شود، نیز گفته است: جلسه فردای شورا به دلیل تلاقی با یک جلسه ضروری برگزار نمی‌شود و جلسه بعدی دو هفته آینده برگزار خواهد شد.
شاید این غیرضروری انگاشتن این گونه دستور جلسات، خود نشان‌دهنده اهمیت ناچیز این موضوع در نزد کسانی باشد که مسئولیت اجرای این کرسی‌ها را عهده‌دار شده‌اند، در حالی که بعد از دوازده سال از طرح این ماجرا، مسئله مصونیت آزاداندیشان در ارائه مباحث همچنان موضوع مهم تلقی نمی‌شود. پیداست هیچ آزاداندیشی بدون در نظر گرفته شدن این مهم تمایلی به طرح مسائل نداشته باشد.

دبیرشورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها از تهیه یک ماده واحده تحت عنوان مصونیت حقوقی و قضایی آزاداندیشان خبر داد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.