سال‌روز تولد بودا در سال ۲۰۲۴ از کره جنوبی تا هند با فانوس و دعا جشن گرفته شد

تولد بودا یک مناسبت مقدس برای همه بودایی‌ها است، اما بنابر کشور یا مکتب بودایی در تاریخ‌های مختلف جشن گرفته می‌شود.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از رلیجن نیوز، در بسیاری از مناطق آسیا و بیشتر فرهنگ‌های آسیایی و دیاسپورا، بودایی‌ها به معابد می‌روند و تمام روز در مراسم سرود خواندن، مدیتیشن و جشن‌ها شرکت می‌کنند. خانواده ها خانه های خود را با فانوس تزئین می‌کنند و دور هم جمع می‌شوند.

برجسته ترین جشن در کره جنوبی جشنواره فانوس نیلوفر آبی به نام Yeondeunghoe است، رژه ای از هزاران فانوس کاغذی رنگارنگ و روشن که اغلب به شکل گلهای نیلوفر آبی در معابد و خیابان‌های سئول آویزان می‌شوند.

امسال در کامبوج، راهبان تازه‌کار بودایی با لباس زعفرانی به بزرگانی پیوستند که در جستجوی صدقات بودند. بوداییان در میانمار، ارادتمندان در اطراف درخت بانیان که مقدس است جمع شدند و آن را آبیاری کردند.

در هند، تولد بودا، که به آن بودا پورنیما نیز می گویند، مانند بسیاری از کشورهای آسیایی دیگر یک جشن ملی است.

در مقر دولت در تبعید تبت در دارمشالا، شمال هند، راهبان بودایی تبتی با چهارزانو روی زمین نشستند و دعا خواندند، در حالی که مومنان برای اقامه نماز در صف ایستاده‌ بودند.

در ایپوه، مالزی، بوداییان از بوم نقاشی غول پیکر مقدس “Thangka” به ابعاد ۶۰ متر در ۱۲ متر پرده برداری کردند، در حالی که برای دریافت برکات و شادی روح و ذهن خود در زیر آن قدم می‌زدند.

سریلانکایی‌ها در روز تولد بودا، خانه‌ها و خیابان‌ها را با شمع‌ها و فانوس‌های کاغذی و بامبو تزئین کردند. جشن آنها شامل سرودهای عبادی و بخور دادن است. و در بورابادور اندونزی، راهبان فانوس هایی را رها کردند که آسمان شب را بر فراز بزرگترین معبد بودایی جهان روشن کرد.

 

پیشنهاد سردبیر:

نگاهی به ادیان مهم در ژاپن؛ شینتو و بودایی‌گری

آیین چراغ برات ایرانی و جشن فانوس ژاپنی

 

توضیحات بیشتر درباره این آیین بودایی با استفاده از هوش مصنوعی:

جشن فانوس و تولد بودا در نواحی مختلف دنیا

تولد بودا یک مناسبت مقدس است که بودایی‌ها در سراسر جهان به آن اهمیت زیادی می‌دهند. این جشن در تاریخ‌های مختلف بسته به کشور یا مکتب بودایی خاص برگزار می‌شود، اما یکی از جنبه‌های مشترک این جشن در بسیاری از کشورها، مراسم فانوس‌افروزی است که به «جشن فانوس» معروف است. در این مقاله، نگاهی حرفه‌ای به نحوه برگزاری این جشن در نواحی مختلف دنیا می‌اندازیم.

جشن تولد بودا در کشورهای شرقی

در کشورهایی مانند چین، ژاپن و کره، تولد بودا به عنوان یکی از مهم‌ترین جشن‌های مذهبی بودایی‌ها شناخته می‌شود. در چین این جشن با نام «فستیوال فانوس» یا «فانوس‌های بودا» معروف است که مردم فانوس‌های زیبا و رنگارنگی را به آسمان می‌فرستند تا بدین‌وسیله روشنایی و شادی را به جهان دعوت کنند.

در ژاپن، این روز با نام «هاناماتسوری» نیز شناخته می‌شود. مردم در این روز معابد را با گل‌ها و چراغ‌های رنگارنگ تزیین می‌کنند و مراسم ویژه‌ای در معابد برگزار می‌کنند. کره نیز با برپایی مراسم فانوس که به آن «جشن فانوس» گفته می‌شود، این روز را بزرگداشت می‌کند.

جشن تولد بودا جنوب شرق آسیا

تایلند و میانمار از جمله کشورهای جنوب شرق آسیا هستند که جشن تولد بودا را با شور و هیجان فراوان برگزار می‌کنند. در تایلند این جشن به نام ویساکا بوچا شناخته می‌شود و علاوه بر شرکت در مراسم مذهبی، مردم اغلب به کارهای خیر می‌پردازند. یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های این جشن، مراسمی است که مردم با فانوس‌های روشن به معابد می‌روند تا دعا کنند. در میانمار نیز این جشن با شکوه خاصی همراه است و مردم به معابد می‌روند و به عبادت و مراقبه می‌پردازند.

جشن تولد بودا جنوب آسیا

در کشورهای هند، نپال و سری‌لانکا، تولد بودا به عنوان ویساک جشن گرفته می‌شود. در نپال که محل تولد بودا است، این روز با مراسم خاصی همراه است. مردم به لامبینی که زادگاه بودا است، سفر می‌کنند و مراسم مذهبی را به جا می‌آورند. سری‌لانکا نیز با برگزاری رژه‌های باشکوه و مراسم مذهبی در معابد، این روز را جشن می‌گیرد.

نتیجه‌

تولد بودا و جشن فانوس نه تنها نشان از تعهد مذهبی بودایی‌ها دارد، بلکه یک فرصت برای تقویت روابط انسانی، اشاعه صلح و آرامش در جهان به شمار می‌رود. این جشن در کشورها و فرهنگ‌های مختلف شکل‌های منحصربه‌فردی به خود گرفته است، اما پیوند مشترک همه این جشن‌ها تاکید بر ارزش‌های انسانی چون عشق، خیرخواهی و همبستگی است.

این رویکرد در برگزاری جشن تولد بودا نشان‌دهنده اهمیت یکپارچگی و تعامل مثبت اجتماعی در سطوح محلی و جهانی است که می‌تواند الگوی مناسبی برای صنایع و کسب‌وکارها در ترویج ارزش‌های انسانی باشد

منبع رلیجن نیوز
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.