کلیسای ارتدوکس روسیه کنار پوتین ایستاده‌است، اما به چه قیمتی؟

رئیس کلیسای ارتدوکس روسیه که رهبر معنوی ولادیمیر پوتین است، در خطر از دست دادن نفوذ جهانی است.

به گزارش دین‌آنلاین، سایت الجزیره در گزارشی تحلیلی نوشته است: یک سرباز نقابدار، یونیفرم‌پوش و تفنگدار حرف Z را که نماد مورد تایید کرملین برای حمله روسیه به اوکراین است، روی شانه خود دارد و عیسی مسیح، ضعیف و عاری از تهاجم، درست پشت سر او به تصویر کشیده شده‌است.

هر دو بر روی بیلبوردی به تصویر کشیده شده‌اند که روی آن نوشته شده‌است: “مسیح بر جهنم پیروز شد و روسیه نیز چنین خواهد کرد”. این تصویر بخشی از یک نمایشگاه هنری در فضای باز در مرکز مسکو است که مردان روسی را ترغیب می کند تا برای شرکت در جنگ نام‌نویسی کنند.

پاتریارک مسکو، کریل، رئیس بزرگترین کلیسای مسیحی ارتدوکس جهان که نفوذ آن از مرزهای روسیه فراتر می رود و شامل معتقدان در کشورهای شوروی سابق و مهاجرین می‌شود، از “حق” کرملین برای شروع جنگ دفاع کرد و حمایت او از کرملین همچنان ادامه دارد.

او چند روز پس از آغاز تهاجم در فوریه ۲۰۲۲ گفت که روسیه “حق دارد در کنار نور و حقیقت خدا بایستد”. او به سربازان روسی که در اوکراین علیه ارزش‌های “فاسد” غربی می‌جنگند، نوید نجات ابدی داد.

کریل همچنین در آوریل گذشته گفت: “هدف [غربی‌ها] این بود که ما را با دست خالی، بدون هیچ جنگی، فریب دهند، ما را بخشی از دنیای خود سازند و به ارزش‌های غربی آغشته کنند”.

کلیسای ارتدوکس روسیه (ROC) که از سال ۲۰۰۹ توسط کریل اداره می شود، ده‌ها هزار کلیسای محلی در روسیه و جاهای دیگر، از کالیفرنیا تا قزاقستان و کیف اوکراین را در بر می‌گیرد. این کلیسا بزرگترین جامعه دینی در بین ۱۶ کلیسای اصلی ارتدوکس جهان است که ادعا می‌کند ۱۰۰ میلیون معتقد روس را در بر‌می‌گیرد. اگرچه کارشناسان می‌گویند که رقم واقعی بسیار کمتر است.

کلیسای ارتدوکس روسیه همچنین ثروتمندترین کلیسای ارتدوکس جهان است که یارانه دولتی و کمک مالی عظیمی از بازرگانان و معتقدان دریافت می‌کند و صدها تجارت معاف از مالیات مانند انتشارات، هتل‌ها و فروشگاه‌های جواهرات را اداره می‌کند. کریل نیز با تجمل بیگانه نیست. او ساعت ۳۰۰۰۰ دلاری به دست می‌بندد و با یک جت شخصی و یک لیموزین سفارشی ضد گلوله که توسط نیروهای امنیتی کرملین محافظت می‌شود سفر می‌کند.

کرملین که مشتاقانه هر فرقه مسیحی “رقیب” را مورد آزار و اذیت قرار می دهد، کلیسای ارتدوکس روسیه را به نوعی پلیس اخلاقی تبدیل کرده‌است که آزار و اذیت دشمنان ایدئولوژیک و سیاسی را تقدیس می‌کند.

سرگئی بیزیوکین، فعال اپوزیسیون فراری، معتقد است که کرملین به حمایت ایدئولوژیک این کلیسا نیاز دارد و به آن امتیازاتی مانند املاک و مستغلات، بودجه دولتی و فشار به رقبا می‌دهد.

اما نیکولای میتروخین، کارشناس مطالعات روسیه و عضو دانشگاه برمن آلمان، به الجزیره گفت که مشارکت کلیسای ارتدوکس روسیه در جنگ به معنی “چشم انداز از دست دادن “شخصیت و نفوذ جهانی” و کاهش مرزهای خود به مرزهای امپراتوری سیاسی پوتین است”.

میتروخین همچنین معتقد است که حمایت از جنگ پوتین ” مستقیماً منجر به تقویت نفوذ کوتاه‌مدت کریل و افزایش تعداد کلیساهای خودمختار می‌شود”.

منبع: الجزیره

منبع الجزیره
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.