هشدار درباره تبعات تعطیلی کلیسای ارتودکس در اوکراین

روزنامه تلگراف انگلیس به نقل از چند وکیل نوشت، تلاش‌های اوکراین برای ممنوع کردن فعالیت کلیسای مسیحیت ارتودکس این کشور می‌تواند «تبعات وخیمی» برای امیدهای این کشور به پیوستن به اتحادیه اروپا داشته باشد.

پارلمان اوکراین قرار است اواخر ماه جاری میلادی طرحی را با موضوع تعطیل کردن بزرگترین کلیسای مسیحیت این کشور که ۱۲۰۰۰ قلمروی کلیسایی دارد، به رای بگذارد.

روزنامه تلگراف انگلیس گزارش داد، چند وکیل بین‌المللی در نامه‌ای به ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از آنها درخواست کردند به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای «معلق کردن تلاش‌ها به منظور ممنوع کردن فعالیت این نهاد تاریخی فشار وارد کنند.»

در متن این نامه که از سوی رابرت آمستردام، یک وکیل بین‌المللی نوشته شده و نشریه تلگراف به آن استناد کرده، نوشته شد این تصمیم می‌تواند «آسیب جدی به اوکراینی‌های مسیحی ارتودکس وارد کند» و توانایی اوکراین درخصوص عمل به تعهداتش به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا را زیر سوال می‌برد.

آمستردام نوشت: «این اقدام تبعات حادی برای ورود اوکراین به اتحادیه اروپا و جایگاهش در جهان غرب خواهد داشت.»

او اضافه کرد، اتهامی که اوکراین به کلیسای ارتودکس این کشور در خصوص همکاری با مسکو وارد کرده غلط است. او همچنین گفت از بابت «دستگیر کردن روحانیون بر مبنای اتهامات واهی» از سوی اوکراین نگران است.

مقام‌های دولت اوکراین از مدتها قبل کلیسای ارتودکس این کشور را به داشتن روابط با کلیسای ارتودکس روسیه متهم کرده‌اند در حالی که این سازمان مذهبی پیشتر پس از شروع عملیات نظامی روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین، این عملیات را محکوم کرده و بر خودمختاری خود از مسکو تاکید کرده بود.

به نوشته پایگاه «راشا تودی»، سرویس امنیتی اوکراین ۶۵ پرونده کیفری را علیه کشیش‌های کلیسای ارتودکس این کشور افتتاح، ۱۷ روحانی را مجازات و ۱۹ سر اسقف را از شهروندی محروم کرده است.

آمستردام نوشت: «حملات دولت اوکراین به کلیسای ارتودکس این کشور نقض آشکار آزادی مذهبی که هم در قانون اساسی خود اوکراین و هم در قوانین حقوق بشری بین‌المللی تضمین شده‌اند محسوب می‌شوند.»

در ماه اکتبر، پارلمان اوکراین پیش نویس یک قانون درباره ممنوعیت فعالیت کلیسای ارتودکس اوکراین را بعد از تنها یک بار قرائت تصویب کرد. این سند از سوی کابینه وزیران اوکراین به دستور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور آماده و از رای مثبت ۲۶۷ قانونگذار از مجموع ۴۵۰ قانونگذار این پارلمان برخوردار شد.

پیش از این، اسقف اعظم کریل، رئیس کلیسای ارتودکس روسیه نیز این اقدامات کی‌یف را محکوم و تاکید کرده بود، اوکراین در حالی به پیگرد قضایی کلیسای ارتودکس پرداخته که «به ارزشهای اروپایی دموکراسی و آزادی از جمله آزادی مذهبی اظهار وفاداری کرده است.»

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.