رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث

اولین نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث شامل منابع علوم حدیثی شیعه و اهل سنت در بستر واحد جهت مطالعات و بررسی‌های تحقیقی و تطبیقی، رونمایی شد.

حجت الاسلام و المسلمین حجت باشتنی مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در مراسم رونمایی از نرم افزار کتابخانه علوم حدیث با بیان اینکه علوم حدیث سنگ بنای دانش‌های علوم اسلامی است، اظهار کرد: حدیث از منظر شیعه به کلامی گفته می‌شود که حاکی از قول و فعل معصومین(ع) باشد، اما از منظر اهل سنت قول و فعل پیامبر و حتی صحابه حدیث است.

وی با اشاره به فرآیندی که حدیث طی می‌کند، افزود: سه فرآیند؛ صدور باچالش‌های (توریه، نسخ، تقیه و تدریج در بیان)، روایت (تصحیف، درج، سقط …) و مرحله فقه با چالش (علم و خاص، محکم و متشابه و لغات دشوار) مواجه است.

باشتنی اظهار کرد: جدا افتادن امت اسلامی از اهل بیت(ع) و نشناختن جایگاه واقعی ایشان، منع از نقل و کتابت حدیث، به کارگیری فرآیند تقیه و تاریخ با توجه به اقتضائات حاکمیتی، شکل‌گیری جریانات و نحله‌های فکری منحرف در طول تاریخ ضرورت پرداختن به دانش‌های علوم حدیث را برای ما روشن می‌کند.

وی لزوم دسترسی به منابع علوم حدیثی و شیعه در بستر واحد جهت مطالعات و بررسی‌های تحقیقی و تطبیقی، تسریع و آسان سازی دسترسی به منابع علوم حدیث، ارائه فهرستی از واژگان و اصطلاحات تخصصی حدیث را اهداف تولید این نرم‌افزار دانست و گفت: تا امروز نرم افزاری با موضوع علوم حدیث نداشتیم و این نرم افزار اولین نسخه است که در زمینه تخصصی علوم حدیث بستری را فراهم می‌کند که ما مهم ترین کتاب‌های علوم حدیثی شیعه و اهل سنت را در آن ارائه و در اختیار حدیث پژوهان قرار دهیم.

وی بیان کرد: بهره‌مندی از موتور جستجوی پیشرفته با قابلیت اولویت دهی پاسخ‌ها، قابلیت مشابه یابی متن، امکان ایجاد میز پژوهشی، ارائه کتاب شناسی، امکان به روزرسانی از طریق اینترنت از جمله ویژگی این نرم افزار است که محققان می‌توانند از بهره‌مند شوند.

باشتنی اظهار کرد: در این نرم افزار، متن ۴۲۷ عنوان کتاب و رساله در ۵۵۰ جلد از منابع مهم شیعه و اهل‌سنت در موضوعات مختلف علوم حدیث و نیز بیش از ۴۴۰۰ اصطلاح تخصصی علم حدیث و رجال برگرفته از ۱۹ عنوان کتاب، ارائه شده است.

مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز نور، با بیان اینکه این نرم افزار نسخه اول کتابخانه علوم حدیث است، عنوان کرد: چشم انداز ما این است که در نسخه‌های دیگر این نرم افزار شاهد ارتقاء محتوای کتابخانه، افزایش تعداد منابع کتابخانه‌ای و هم‌چنین ارتقاء کارپوشه اصطلاحات و عرضه ساختار و محتوای علوم حدیث در قالب درختواره باشیم.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.