درخواست زنان‌ افغانستان برای فراهم‌شدن زمینه‌ گفتگو با طالبان

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) می‌گوید که زنان خواستار فراهم‌شدن زمینه گفت‌وگو میان آنان و طالبان هستند.

دفتر یوناما با نشر گزارشی گفته است که به‌ مناسبت روز جهانی باز و به اساس قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل، گردهمایی‌هایی را در برخی از ولایت‌ها با حضور زنان راه‌اندازی کرده است.

به گفته یوناما، زنانی که در این گردهمایی‌ها اشتراک کرده، در مورد نیاز مبرم برای مشارکت معنادارشان در تصمیم‌گیری، حفاظت از خشونت، دسترسی به تعلیم و تربیه، کار و عدالت بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

در گزارش یوناما آمده است که زنان در کابل از سازمان ملل خواستند تا زمینه گفت‌وگو میان آنان و طالبان را فراهم و به افزایش فرصت‌های اقتصادی و آموزشی، احیای حقوق اولیه و حفظ دستاوردهای زنان کمک کند.

مارکس پوتزل، معاون نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان در مراسمی در کابل گفته است که این سازمان چالش‌هایی را که زنان با آن روبرو هستند می‌بیند و معتقد است که تغییر امکان پذیر است.

او گفته است که سازمان ملل دائماً به طالبان تعهدات افغانستان در کنوانسیون‌های حقوق بشر و حقوق زنان را یادآوری می‌کند.

در گزارش یوناما آمده است که گفت‌وگوهای اخیر زنان به فهرستی از توصیه‌ها به جامعه بین‌المللی، طالبان و خود زنان منجر شده است.

از جمله از سازمان ملل در خواست شده که گفت‌وگوی میان زنان و طالبان را تسهیل کند.

همچنین این سازمان، یک مکانیسم ارتباطی را ایجاد که به زنان اجازه می‌دهد تا مسائل شان را به مقامات طالبان شریک کنند.

زنان از سازمان ملل و جامعه بین‌المللی به اعمال فشار بر طالبان برای احترام به حقوق زنان ادامه دهند.

آنان خواستار پیشگیری خشونت علیه زنان و پاسخگویی عوامل خشونت شده‌اند.

در قندوز، زنان از طالبان خواسته‌اند تا از کشورهای اسلامی دیگر که امکان تحصیل برای زنان و دختران افغان در هر سنی را فراهم می‌کنند، الگو قرار دهند.

زنان در هرات تاکید کردند که آنها تاکید کردند که در شرایط فعلی، «تبعیض جنسیتی علیه زنان و حذف آنها از مکانیسم‌های تصمیم‌گیری سیستماتیک است».

طالبان پس از دست یافتن به قدرت، محدودیت‌های شدیدی علیه زنان و دختران وضع کرده‌‌اند. در حال حاضر دختران بالاتر از صنف ششم نمی‌توانند به مکتب بروند و زنان کارمند در ادارات دولتی خانه‌نشین شده‌اند.

این محدودیت‎های طالبان باعث ایجاد جنبش‌های اعتراضی زنان شده است؛ طالبان اما در تلاش سرکوب اعتراضات زنان هستند.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.