فشار طالبان و کوچ اجباری شیعیان بلخاب

بر اساس گزارش‌ها، شیعیان هزاره بلخاب به علت تلاش طالبان برای تصرف خانه‌هایشان مجبور به کوچ اجباری شده‌اند.

منابع محلی می گویند که نیروهای طالبان در روزهای اخیر در روستاهای «دهن‌باغ» و «زووج» منطقه‌ی شاخ‌دره بلخاب در خانه‌های مردم جابه‌جا شده‌اند.

به‌گفته‌ی این منابع محلی، برخی از ساکنان این روستاها مجبور به کوچ شده‌اند.

همچنین شماری از ساکنان روستاهای همجوار منطقه شاخ‌دره نیز در حال ترک خانه‌های‌شان هستند.

مردم محلی می گویند که طالبان دستور تخلیه کلینیک روستای دهن‌باغ شاخ‌دره را نیز صادر کرده است تا به قرارگاه این گروه تبدیل شود. این در حالی است که در روستاهای دهن‌باغ و زووج شاخ‌دره حدود ۱۲۰ خانواده زندگی می‌کنند و نیازمند امکانات پزشکی می باشند.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان نیز در برگه فیس‌بوکش نوشته است که طالبان طی دو روز گذشته به شهرستان بلخاب لشکرکشی کرده و خانه‌های مردم را قرارگاه ساخته‌اند.

محقق گفته است که طالبان به بهانه این‌که مقاومت‌گران از این مسیر قصد حمله به مرکز بلخاب را دارند، خانه‌های مردم را قرارگاه ساخته و در آستانه‌ زمستان مردم را مجبور به ترک خانه‌های‌شان کرده‌اند.

رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، از نماینده سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری خواسته است که در این مورد توجه کنند.

طالبان چندی پیش برای سرکوب مولوی مهدی، فرمانده هزاره‌تبار و ناراضی خود به بلخاب حملات گسترده‌ای را انجام داده‌اند. این حمله منجر به آوارگی گسترده‌ی ساکنان بلخاب شد و اتهامات گسترده‌ی علیه نیروهای طالبان مبنی بر کشتار و آزار و اذیت غیرنظامیان مطرح کرد.

طالبان با این حمله نیروهای مولوی مهدی را متلاشی کردند و خود او را نیز در هرات در منطقه مرزی با ایران بازداشت و سپس کشتند.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.