۳۱۳ نکته در محضر مبارک امام حسن عسکری(ع)

«313 نکته در محضر مبارک امام حسن عسکری (ع)» نوشته حسینعلی قیصری توسط موسسه فرهنگی انتشاراتی زلال سبز منتشر شده است.

نامه نگاری از شیوه‌های ابراز توجه امام حسن(ع) به امت اسلامی به طور عموم و شیعیان به طور خاص بود. از فرقه‌هایی که امام حسن (ع) در برابر آن موضع‌گیری می‌نمود گروه مفوضه بودند که اعتقاد داشتند خداوند حضرت محمد (ص) را آفرید و دنیا را به او سپرد و هرچه در دنیاست آفریده حضرت محمد(ص) است. نیز گفته شده که این کار به حضرت علی (ع) سپرده شده است.

امام حسن(ع) در عصر خود توجه ویژه‌ای به حفظ و نگهداری شیعیان داشتند، زیرا می‌دانست که آنان مورد خشم و غضب خلفای عباسی بوده و از ناحیه آنان تحت پی‌گرد و در معرض کشتار و آوارگی قرار دارند. امام آنان را به شیوه‌های گوناگون از مکر و دسیسه‌های دشمنان و حکومت ستمگر عباسی برحذر می‌داشت.

امام حسن (ع) دانشمندان و فقهای متعددی را به‌عنوان وکیل خود در میان مردم انتخاب می‌کند. ایشان در زمان حیات خویش از طریق این افراد بر سراسر مملکت اسلامی نظارت داشته و امور شیعیان را سرپرستی می‌کرد. به علاوه مرجعیت دینی را در بین مردم مطرح کرده و برایشان توجیه می‌نمود، نظام مرجعیت به مثابه شیوه‌ای در حرکت سیاسی و راهی استوار برای دعوت به سوی خدا و سازماندهی مکتبی امت قلمداد می‌شود.

در مدت کوتاه امامت امام حسن (ع) آن امام هرگز از آزار و اذیت خلیفه‌های وقت در امان نبود، در روزگار معتز او کوشید تا امام را در بند کرده و شهید کند، لیکن عمر او کفاف نداد و سرانجام از دنیا رفت. آن‌گاه روزگار مهتذی فر رسید، او نیز از آزار و اذیت امام کوتاهی نکرد و حتی قصد داشت امام را به شهادت برساند اما این نیت را به گور برد. سرانجام معتمد به خلافت رسید او نیز مانند اسلاف خود امام را تحت آزار و اذیت قرار داد و آن حضرت را به زندان انداخت و او را با زهر مسموم کرد، در اثر آن زهر امام به شدت بیمار شد در حالی که فقط 28 سال سن داشتند.

امام هادی (ع) قبل از تولد امام حسن(ع) فرزند دیگری به نام محمد داشت و ممکن بود این شبهه پیش بیاید که او امام و جانشین پدر است، لیکن این پسر گرامی در سن جوانی از دنیا رفت و اینک مزار او در فاصله میان بغداد و سامرا واقع است. پس از فوت این پسر، امام هادی(ع) خطاب به امام حسن(ع) فرمود: «فرزندم خدا را سپاسی تازه به جای آور که درباره تو فرمانی تازه پدید آورد.»

«313 نکته در محضر مبارک امام حسن عسکری (ع)» نوشته حسینعلی قیصری توسط موسسه فرهنگی انتشاراتی زلال سبز در 126 صفحه منتشر شده است. کتاب به موارد مختلفی درباره سیر امام حسن (ع) اشاره می‌کند؛ از رفتار و فعالیت‌های ایشان تا ایستادگی ایشان درمقابل انحرافات.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.