طالبان و سرکوب تظاهرات علیه «نسل‌کشی هزاره‌ها»

طالبان با شلیک هوایی و لت‌وکوب از ادامه راهپیمایی دانشجویان دانشگاه هرات در غرب افغانستان را جلوگیری کردند.

زنانی که در اعتراض به حمله مرگ‌بار بر آموزشگاه «کاج» در دشت‌ برچی کابل دست به راهپیمایی زده بودند، از سوی طالبان سرکوب شدند. این زنان معترض تداوم حمله‌ بر مواضع هزاره‌ها در افغانستان را «نسل‌کشی» توصیف کرده و بر آن اعتراض کردند.

جنگ‌جویان طالبان با شلیک‌های هوایی، ضربه‌های شلاق و شکستاندن تلفن‌های معترضان، آنان را متفرق و دادخواهی‌ آنان را سرکوب کرده‌اند.

روز گذشته زنان و دختران در غرب شهر کابل با شعارهای «نسل‌کشی جنایت است، خاموشی خیانت است»، «عدالت عدالت، خسته‌ایم از جهالت»، «نسل‌کشی هزاره را متوقف کنید»، « نه به استبداد و پیش به‌سوی آبادی» تظاهرات کردند که با از سوی طالبان با رفتار خشونت بار سرکوب شدند.

همزمان با این، شماری از دانشجویان دانشگاه تعلیم و تربیه کابل در واکنش به حمله بر آموزشگاه کاج، دست به اعتراض جداگانه زدند. این دانشجویان دختر با سر دادن شعارهای «تحصیل و تعلیم گناه نیست»، «امنیت حق ما است»، «ما امنیت می‌خواهیم»، «مرگ بر دشمنان دانایی»، «ما یکی هستیم»، «با ما محلق شوید»، «نسل‌‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید»، راهپیمایی کردند.

برخی از منابع مدعی هستند که طالبان حدود ۲۲ تن از معترضان را بازداشت کرده‌اند.

با این حال رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان، رفتار خشن طالبان در برابر زنان معترض را نشانه «ضعف و ترس» این گروه خوانده است. او با نشر توییتی گفته است: «هر نوع درخواست حکومت‌داری درست باید با تدابیری برای محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد در نظر گرفته شود؛ نه سرکوب و ساکت کردن آن‌ها با خشونت و ارعاب.»

طالبان درباره سرکوب و بازداشت دختران معترض تاکنون چیزی نگفته‌اند.

این تظاهرات ها در اعتراض به حمله تروریستی به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل که عمدتا دانش آموزان شیعه هزاره قربانی آن شدند صورت می گیرد. حمله‌ای که بامداد روز جمعه، ۸ مهر، در منطقه دشت برچی در غرب کابل به وقوع پیوست. در نتیجه این حمله انتحاری بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز کشته و زخمی شده‌اند. اکثر قربانیان این حمله انتحاری را دختران تشکیل می‌دهند. این حمله هنگامی رخ داده است که دانش‌آموزان برای سپری کردن امتحان آزمایشی کنکور در این مرکز آموزشی گرد آمده بودند. منابع مردمی می گویند که در این انفجار ۵۷ تن جان باخته‌اند؛ اما دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یونما) جان باختن ۳۵ تن و زخمی شدن ۸۲ دانش‌آموز را تأیید کرده است. طالبان گفته‌اند که در این حمله انتحاری ۱۹ تن جان باخته و ۲۷ تن دیگر زخمی شده‌اند.
منابع مردمی توضیح می‌دهند که خانواده‌های قربانیان سوگوار هستند و به دلیل هراس از طالبان نمی‌توانند جزییات بیشتری از تعداد قربانیان ارایه کنند. منابع مردمی همچنان تأیید می‌کنند که در حال حاضر حدود ۳۰ تن از دانش‌آموزان مفقود هستند و هیچ خبری از زنده بودن و یا کشته شدن آنان در دست نیست.

حمله انتحاری بر آموزشگاه کاج واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی را به همراه داشته است. نهادهای حقوق بشری بین‌المللی طالبان را در محافظت از شهروندان هزاره به ناکامی مطلق متهم کرده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه، ۸ مهر، با صدور بیانیه‌ای به نقل از سمیرا حمیدی، از مقام‌های این سازمان در آسیای جنوبی، آورده است: «حمله دهشت‌ناک امروز تازه‌ترین موردی از یک رشته حملات به مناطق عمدتاً با جمعیت هزاره و شیعه، یادآور شرم‌آور از ناکامی و شکست مطلق طالبان به عنوان مسوولان حاکم، در حفاظت از مردم افغانستان است.»

همچنان دیده‌بان حقوق بشر نیز طالبان را به ناکامی در حفاظت از شهروندان کشور متهم کرده‌اند. فرشته عباسی، پژوهشگر بخش آسیا در دیده‌بان حقوق بشر، دیدگاه این نهاد را به اشتراک گذاشته است. دست‌اندرکاران این نهاد درباره حمله بر آموزشگاه کاج در کابل می‌گویند که این انفجار بار دیگر نشان می‌دهد که طالبان در حفاظت از شهروندان افغانستان ناکام هستند.

از سوی دیگر، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان در رشته توییتی این حمله را «جنایت ‌بین‌المللی» توصیف می‌کند. او می‌گوید: «حمله بر مراکز آموزشی مردم هزاره و شیعه باید متوقف شود. حمله به آینده افغانستان را پایان دهید. جنایت بین‌المللی را بس کنید.»

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز به حمله انتحاری روز جمعه، ۸ مهر، واکنش نشان داده است. یوناما در صفحه‌ توییترش نوشته است: «در جریان وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان، انفجار دیگری در کابل رخ‌ داد. در این حمله بی‌رحمانه به یک مرکز آموزشی در منطقه‌ای اکثریت هزاره و شیعه‌نشین به افراد ملکی تلفات زیادی وارد شده است.»

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.