«تحلیلی بر زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی (ع)» به چاپ هشتم رسید

چاپ هشتم کتاب «تحلیلی بر زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی (ع)» اثر سید جعفرمرتضی عاملی و ترجمه محمد سپهری به همت مؤسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.

چاپ هشتم کتاب «تحلیلی بر زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی (ع)» اثر سید جعفرمرتضی عاملی و ترجمه محمد سپهری به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۵۶ صفحه منتشر شد.

سلوک سیاسی امام حسن مجتبی (ع)، فراز برجسته تاریخ اسلام و مقطعی بسیار پر نکته و درس آموز است اما مورخان و تحلیل‌گران کمتر به آن همت گماشته و در معرفی ایشان بیشتر به نقل حوادث و وقایع عادی پرداخته اند.

در این تألیف، نویسنده با دیدی محققانه به تجزیه و تحلیل وقایعی همت گمارده که به طور مستقیم و غیرمستقیم با زندگانی امام حسن (ع) ارتباط دارد و در مواردی آن حضرت نقش فعالی در تکوین آن بر عهده داشته است، مثل داستان مباهله و بیعت رضوان.

مؤلف این حاضر، بر خلاف تاریخ نگاران و سیره نویسان، به نقل حوادث و تاریخچه زندگانی امام حسن مجتبی (ع) نپرداخته، بلکه زندگانی سیاسی آن جناب را به طور دقیق تجزیه و تحلیل کرده است.

‌ساختار اثر

اثر حاضر در سه فصل تألیف شده است؛ در فصل اول که به «زندگانی سیاسی امام حسن (ع) در عهد رسول خدا (ص)» اختصاص یافته، ضمن بیان مبحثی با عنوان «پیامبر اکرم (ص) و آینده امت اسلامی»، به داستان مباهله اشاره شده و در ادامه بعضی از موضع گیری های امام حسن (ع) تبیین شده است.

نویسنده در دومین فصل به «زندگانی سیاسی امام حسن (ع) در عهد شیخین» پرداخته و مباحثی با عناوین حسنین (ع) و فدک، نقشه شگفت انگیز، وصیت امام حسن (ع)، حسنین و اذان بلال، مبارزه ائمه (ع) با توطئه شوم، سهم بندی بیت المال، و امام حسن (ع) در شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

«زندگانی سیاسی امام حسن (ع) در عهد عثمان» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب مذکور است که به مبحثی در خصوص وداع امام حسن (ع) با ابوذر، اشاره شده و در ادامه شرکت امام حسن (ع) در فتوحات، امام حسن (ع) و محاصره عثمان، و موضع قوی و نیرومند امام حسن (ع) تشریح شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.