انسداد حساب بانکی تعدادی از سازمان‌های اسلامی در کانادا

بانک‌های کانادایی حساب برخی از سازمان‌های اسلامی را به بهانه مبارزه با تروریسم مسدود کردند.

میدل ایست مانیتور، با اعطای اختیارات از سوی دولت به بانک‌ها، حساب تعدادی از بنیادها، انجمن‌ها و نهادهای امدادی متعلق به مسلمانان به بهانه مبارزه با تروریسم مسدود شده است.

این اقدام که بر اساس قوانین مالی کانادا در ابتدا با هدف جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی گروه‌های تروریستی انجام می‌شد اکنون گسترش بیشتری یافته است.

مبارزه با پولشویی و تروریسم، بهانه دولت کانادا

تصمیم بسته شدن حساب که تنها توسط بانک‌ها بدون حکم دادگاه اتخاذ می‌شود، بر تلاش‌های جهانی سازمان‌های خیریه مسلمان در این کشور تأثیر منفی می‌گذارد.

نمایندگان بنیادها و سازمان‌های مسلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی، نگرانی خود را از اختیارات بیش از حد اعطا شده به بانک‌ها ابراز کردند و معتقدند که آنها در معرض اقدامات غیرقانونی هستند.

گزارش مفصلی با عنوان «داستان ناگفته محرومیت مسلمانان از خدمات بانکی در جامعه کانادا» نوشته استیون ژو از شورای ملی مسلمانان کانادا (NCCM) نحوه بسته شدن و تحریم حساب‌های بانکی بسیاری از سازمان‌های مسلمان را آشکار کرد.

ژو، که همچنین یک روزنامه‌نگار است، به آناتولی گفت که پنج بانک بزرگ کشور حساب‌های بسیاری از سازمان‌ها را بسته‌اند.

ژو با بیان اینکه بانک‌های کانادایی حق بستن حساب‌های مشکوک را دارند، خاطرنشان کرد: مقررات قانونی وضع شده در سال‌های اخیر به بانک‌ها اختیارات بیش از حدی را بدون نیاز به حکم دادگاه و بدون دادن حق دفاع به طرف مقابل داده است.

وی افزود: باید تحقیقات بیشتری در این مورد انجام شود، اما کشور ما کانادا، در مورد توقف و جلوگیری از پولشویی مجرمانه با استفاده از بانک‌های کانادا جدی‌تر شده است. بنابراین قوانینی برای رسیدگی به مسائل ضد پولشویی تصویب شده است.

ژو با تأکید بر اینکه همه بانک‌های کانادایی باید در مورد مشارکت یا عدم مشارکت مشتریان خود در هر نوع فعالیت غیرقانونی مانند پولشویی بسیار جدی باشند گفت: بانک‌ها باید این موضوع را بسیار جدی بگیرند، زیرا باید از قوانین جدید ضد پولشویی پیروی کنند.

نگرانی از اختلال در کمک‌های بشردوستانه

وی ادامه داد: اغلب این بدان معناست که سازمان‌های مسلمان بیشتر مورد تفحص قرار می‌گیرند. آنها مشتریان این بانک‌ها هستند و اگر مثلاً یک سازمان بشردوستانه مسلمان در کانادا کار امدادی در سوریه انجام دهد، جایی که بسیاری از نهادهای مشکوک وجود دارند آنها بیشتر از سوی بانک‌ها زیر ذره‌بین قرار می‌گیرند.

ژو تأکید کرد که مؤسسات مسلمان در کانادا تحت نظارت دقیق بوده و مورد بی‌عدالتی‌های بزرگی قرار می‌گیرند. او با بیان اینکه تصویر جامعه این کشور از سازمان‌های مسلمان پس از ۱۱ سپتامبر همچنان مسلمانان کانادایی را در همه جا آزار می‌دهد، اظهار کرد: بسیاری از مسلمانان کانادا مورد رفتار ناعادلانه سازمان‌های امنیتی قرار گرفتند.

وی از مؤسسات مالی کانادایی خواست که آگاه باشند که اقدامات، تصمیمات و برنامه‌های آنها نسبت به مسلمانان مغرضانه نباشد.

بر اساس گزارش ژو، کمک‌های ارسالی توسط سازمان‌های غیردولتی مسلمان کانادا به جوامعی که با بحران انسانی در جهان مواجه هستند و اکثریت آن‌ها در کشورهای مسلمان واقع شده‌اند، به دلیل اینکه برخی از گروه‌های متهم به تروریسم در این مناطق قرار دارند، تحت تأثیر نامطلوب قرار گرفته است.

در این گزارش با استناد به رویدادی در سال ۲۰۱۹ مربوط به سازمان امدادرسانی جهانی مسلمانان مستقر در کانادا بدون افشای نام آمده است که یکی از مدیران این سازمان در پاکستان توسط مقامات آنجا متهم شد که از بودجه شرکت‌ها برای کمک به تروریست‌ها استفاده کرده است.

در این گزارش آمده است: این مدیر و کارفرمایانش به شدت اتهامات را رد کردند و یک سال بعد در دادگاه ضد تروریسم پاکستان تبرئه شدند.

به نوبه خود، شیخ علا السید از چهره‌های برجسته جامعه مسلمانان کانادا، این اقدامات را ناامیدکننده توصیف می‌کند، زیرا آشکارا به نوعی نژادپرستی است. السید که از دولت کانادا در این مورد توضیح خواسته است گفت: ما چنین اقداماتی را در مورد هیچ سازمان متعلق به پیروان ادیان دیگر نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه این امر نشانه ریاکاری و معیارهای دوگانه است گفت که با تعداد کمی از سازمان‌های غیردولتی کار کرده و می دانم که آنها در مسیر درست می‌روند و حتی اگر اشتباهاتی در گذشته انجام شده باش. هیچ کس نباید واقعاً برای کاری که در گذشته ناخواسته انجام شده است مجازات شود.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.