ادعای بازگشایی دبیرستان‌های دخترانه در ولایت پکتیای افغانستان

مقامات یکی از ولایت‌های شرقی افغانستان، برخی از دبیرستان‌های دخترانه را بازگشایی کرده‌اند، گرچه این اقدام به طور رسمی تایید نشده است.

مولوی خالقیار احمدزی، رئیس اداره فرهنگ و اطلاعات ولایت پکتیا به خبرگزاری رویترز گفت: مدارس چند روز پیش باز شده است. احکام اسلام، فرهنگ و رسوم رعایت شده است. مدیر مکاتب از دانش‌آموزان خواست که به مکتب برگردند و دبیرستان‌های دخترانه باز هستند.

طالبان همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ کنترل این کشور را دوباره به دست گرفتند. این گروه متعهد شد که از حقوق زنان “در چارچوب اسلام” محافظت کند و این سؤال را ایجاد کرد که کدامیک از حقوق زنان در این “امارت” جدید باقی خواهد ماند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از طالبان خواست تا به سرعت سیاست‌ها و رویه‌ها را در قبال زنان و دخترانی که از تحصیلات متوسطه منع شده‌اند، تغییر دهد. رهبران طالبان اشاره کردند که ممکن است مدارس را در مارس ۲۰۲۲ بازگشایی کنند، اما در عوض این تصمیم را به تعویق انداختند و افزودند: “ما نمی‌گوییم که این مدارس برای همیشه تعطیل خواهند ماند.”

تصمیم برای بازگشایی مدارس در ولایت پکتیا بدون تایید رسمی صورت گرفت. یک سخنگو به رویترز گفت که اداره آموزش این ولایت از قبل مطلع نشده بود و هیچ پاسخی از سوی وزارت آموزش ملی در این مورد نداشت.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.