چرا پخش فیلم «بانوی بهشت» جنجال برانگیز شد؟

بانوی بهشت، فیلم سینمایی با محوریت وقایع تاریخی صدر اسلام و روایت دو داستان با فاصله ۱۴۰۰ سال است. این فیلم در خلال نمایش جنایات گروه داعش، به وقایعی تاریخی همچون واقعه غدیر خم، هجوم به خانه امام اول شیعیان و جان‌باختن دختر پیامبر اسلام، فاطمه زهرا، اشاره دارد. این فیلم سینمایی، در مراحل پیش‌ساخت نیز با انتقاد و واکنش شماری از مراجع تقلید شیعه و روحانیون مواجه شده بود. این گروه، کمک به ساخت، پخش و تماشای این فیلم را حرام اعلام کرده و آن را عاملی تفرقه‌افکن بین اهل شیعه و سنت دانسته بودند. 

یک سینمای زنجیره‌ای در بریتانیا اعلام کرد: پس از تظاهرات مسلمانان در برابر سالن‌های این سینما، پخش سینمایی «بانوی بهشت» را که فیلمی داستانی درباره دختر پیامبر اسلام است، لغو کرده است. پیشتر، مقامات جمهوری اسلامی ایران، پخش این فیلم را ممنوع اعلام کرده بودند.

بخش فیلم سینمایی بانوی بهشت در بریتانیا، خشم شماری از مسلمانان را برانگیخت و در نهایت، تظاهرات در اعتراض به پخش این فیلم در برابر سالن‌های سینمایی، در شهرهای مختلف بریتانیا، به تصمیم مسئولان «سینه‌ورلد» برای لغو زمان‌بندی پخش این فیلم انجامید.

بانوی بهشت، فیلم سینمایی با محوریت وقایع تاریخی صدر اسلام و روایت دو داستان با فاصله ۱۴۰۰ سال است. این فیلم در خلال نمایش جنایات گروه داعش، به وقایعی تاریخی همچون واقعه غدیر خم، هجوم به خانه امام اول شیعیان و جان‌باختن دختر پیامبر اسلام، فاطمه زهرا، اشاره دارد.

فیلم بانوی بهشت، پیش از این از سوی ایران، مصر و پاکستان ممنوع اعلام شده بود.

بانوی بهشت، فیلمی بریتانیایی به کارگردانی الی‌کینگ است که از روز جمعه گذشته در سینماهای بریتانیا اکران شده است.

علاوه بر تظاهرات اعتراضی در برابر سالن‌های سینمایی در بریتانیا که اقدام به پخش فیلم بانوی بهشت نمودند، کارزاری آنلاین که تاکنون به امضا بیش از ۱۱۹ هزار نفر رسیده است، خواستار لغو پخش این فیلم که دارای محتوای «غیرمحترمانه» و «نژادپرستانه» است، شده است.

به گزارش نشریه گاردین، مسلمانانی که در برابر سالن‌های سینمایی «سینه‌ورلد» تظاهرات کردند، فیلم بانوی بهشت را «کفرآمیز» می‌دانند.

یکی از سخنگویان این سینمای زنجیره‌ای در بریتانیا گفته است: با توجه به اتفاقات اخیر در ارتباط با نمایش فیلم بانوی بهشت، تصمیم گرفتیم تا به منظور حفاظت از کارکنان و تماشاگران، اکران سراسری فیلم را لغو کنیم.

واکنش مقامات بریتانیایی به لغو نمایش «بانوی بهشت»

لغو نمایش فیلم سینمایی بانوی بهشت واکنش‌های مقامات بریتانیایی را به دنبال داشت. یکی از نمایندگان مجلس اعیان بریتانیا، لغو نمایش این فیلم را اقدامی «فاجعه‌بار برای هنر و خطرناک برای آزادی بیان» ارزیابی کرده و آن را مورد انتقاد قرار داد.

مالک شیلبک، تهیه‌کننده اجرایی فیلم بانوی بهشت، نیز به گاردین گفته است: مسئولان سینمایی باید «از حقوق خود برای نمایش فیلم‌هایی که مردم خواستار تماشای آن هستند، دفاع کنند» و تسلیم «فشار» نشوند.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا، نیز درباره واکنش‌های انتقادی به این فیلم گفت: برخی هستند که تصور می‌کنند حق دارند مورد توهین قرار نگیرند اما هیچکس چنین حقی ندارد.

این سیاستمدار مسلمان بریتانیایی، درباره اتهام کفرآمیر بودن فیلم بانوی بهشت، یادآوری کرد: هیچ قانونی درباره توهین به مقدسات در بریتانیا وجود ندارد.

چرا فیلم بانوی بهشت انتقادبرانگیز شد؟

بانوی بهشت، فیلم سینمایی با محوریت وقایع تاریخی صدر اسلام و روایت دو داستان با فاصله ۱۴۰۰ سال است. این فیلم در خلال نمایش جنایات گروه داعش، به وقایعی تاریخی همچون واقعه غدیر خم، هجوم به خانه امام اول شیعیان و جان‌باختن دختر پیامبر اسلام، فاطمه زهرا، اشاره دارد.

این فیلم سینمایی، در مراحل پیش‌ساخت نیز با انتقاد و واکنش شماری از مراجع تقلید شیعه و روحانیون مواجه شده بود. این گروه، کمک به ساخت، پخش و تماشای این فیلم را حرام اعلام کرده و آن را عاملی تفرقه‌افکن بین اهل شیعه و سنت دانسته بودند.

فیلم بانوی بهشت، در ابتدا در سال ۱۳۹۵ با نام «یوم‌العذاب»، روز آزار و شکنجه، معرفی شده بود اما پس از تولید به بانوی بهشت تغییر نام یافت. این فیلم از دهم دسامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آذر ۱۴۰۰) در سینماهای ایالات متحده آمریکا بر روی پرده سینما قرار گرفته بود.

در فیلم بانوی بهشت، چهره پیامبر اسلام و امام اول شیعیان بدون هاله‌ای از نور و به صورت واضح نشان داده می‌شود اما چهره دختر پیامبر اسلام نمایان نیست.

منتقدان این فیلم می‌گویند صحنه‌های این فیلم القا کننده این نظریه است که داعش از اندیشه اهل سنت نشات گرفته است و هدف آن نیز غیرممکن دانستن وحدت میان اهل سنت و شیعیان است.

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، ساترا، انتشار این فیلم را در همه رسانه‌های صوتی و تصویری فراگیر در جمهوری اسلامی ایران ممنوع اعلام کرده است.

شماری از مراجع تقلید ایرانی از جمله ناصر مکارم شیرازی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، حسین نوری همدانی و جعفر سیحانی به این فیلم سینمایی واکنش نشان دادند، ساخت آن را به صلاح «امت اسلامی» ندانسته و «هرگونه مساعدت، توجه و تماشای» آن را حرام و خلاف شرع دانسته‌اند.

فیلم بانوی بهشت، یک فیلم سینمایی انگلیسی ژانر تاریخی، اکشن و درام است. کارگردان فیلم بانوی بهشت، الی کینگ و نویسنده آن یاسر الحبیب است.

بودجه ساخت این فیلم ۱۵ میلیون دلار اعلام شده است.

*فرانس مدیا موند

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.