اصلاحات غیرمنتظره در واتیکان به نفع زنان و غیرروحانیان

با اصلاحاتی که از پنجم ژوئن به اجرا در می‌آیند، به طور اصولی هر فرد کاتولیک، چه مرد و چه زن، می‌تواند در سیستم اداری مرکز اداره امور کاتولیک‌های جهان بر بالاترین مسندها تکیه زند.
بالاترین جایگاه‌ها در این ساختار اختیاراتی در حد وزیر در کابینه دولت‌های متعارف دارد. این جایگاه تا کنون مخصوص روحانیان مرد بوده که به طور معمول شامل کاردینال‌ها و اسقف‌ها می‌شود. در مقدمه قانون اساسی جدید واتیکان تاکید شده که پاپ، اسقف‌ها و دیگر کشیشان در موقعیت‌های مختلف تنها مسیحیان کلیسای کاتولیک نیستند. در متن قانون تصریح شده هر زن و مرد باورمند کاتولیک می‌تواند مدیریت یک حوزه را بر عهده بگیرد، مشروط بر این که پاپ او را واجد شرایط تشخیص دهد و برای این سمت فرابخواند.

دویچه‌وله: پس از سال‌ها بحث، قانون اساسی اصلاح شده واتیکان بدون اعلام قبلی منتشر شد و مسیر اصلاحات مورد نظر پاپ را هموارتر کرد. پاپ فرانسیس همواره خواستار اصلاح ساختار کلیسای کاتولیک بوده و در این راه گام‌های مهمی برداشته است.
با وجود بحث‌هایی که از سال‌ها پیش درباره ضرورت اصلاح و به‌روز کردن ساختار اداری و تشکیلاتی کلیسای کاتولیک مطرح بود، انتشار قانون اساسی جدید واتیکان بی‌سر و صدا و تا حدود زیادی غیرمنتظره انجام شد.
به گزارش “اشپیگل آنلاین”، واتیکان شامگاه شنبه ۱۹ مارس (۲۸ اسفند) با انتشار متن اصلاح شده قانون اساسی کلیسای کاتولیک اعلام کرد، این قانون از پنجم ژوئن سال ۲۰۲۲ اجرایی می‌شود.
بر این اساس از حدود دو ماه و نیم دیگر قوانین تاکنون حاکم بر کلیسای کاتولیک از اعتبار ساقط می‌شوند و راه اصلاحات در ساختار اداری و تشکیلاتی بالاترین مرجع اداره امور کاتولیک‌های جهان هموارتر از پیش خواهد شد.
“مقر مقدس” کلیسای کاتولیک درباره متن منتشر شده در روز شنبه توضیحی نداده و تشریح جزئیات آن را به یک نشست خبری در روز دوشنبه (۲۱ مارس/ اول فروردین ۱۴۰۱) موکول کرده است.
مهم‌ترین تغییری که در نگاه اول نظرها را به خود جلب کرده فراهم شدن زمینه راه‌یابی زنان و غیرروحانیان به پست‌های کلیدی و جایگاه‌های تصمیم‌گیری است.
زنان در بالاترین جایگاه‌های اداری واتیکان
با اصلاحاتی که از پنجم ژوئن به اجرا در می‌آیند، به طور اصولی هر فرد کاتولیک، چه مرد و چه زن، می‌تواند در سیستم اداری مرکز اداره امور کاتولیک‌های جهان بر بالاترین مسندها تکیه زند.
بالاترین جایگاه‌ها در این ساختار اختیاراتی در حد وزیر در کابینه دولت‌های متعارف دارد. این جایگاه تا کنون مخصوص روحانیان مرد بوده که به طور معمول شامل کاردینال‌ها و اسقف‌ها می‌شود.
در مقدمه قانون اساسی جدید واتیکان تاکید شده که پاپ، اسقف‌ها و دیگر کشیشان در موقعیت‌های مختلف تنها مسیحیان کلیسای کاتولیک نیستند.
در متن قانون تصریح شده هر زن و مرد باورمند کاتولیک می‌تواند مدیریت یک حوزه را بر عهده بگیرد، مشروط بر این که پاپ او را واجد شرایط تشخیص دهد و برای این سمت فرابخواند.
سابقه اصلاحات در دوران پاپ فرانسیس
به این ترتیب پاپ فرانسیس قانون اساسی جدید را که “موعظه انجیل” خوانده می‌شود، جایگزین قانون قبلی می‌کند که سال ۱۹۸۸ در دوران ژان پل دوم ابلاغ شد و در دوره پاپ بندیک شازندهم در سال ۲۰۱۱ اندکی تغییر کرد.
رهبر کنونی کاتولیک‌های جهان از سال ۲۰۱۳ که بر این جایگاه تکیه زد یک شورای مشورتی با حضور شماری از کاردینال‌ها تشکیل داد که ماموریت اصلی آن تحدید سازماندهی واتیکان است.
متن قانون اساسی جدید واتیکان در روزی منتشر شد که پاپ فرانسیس وارد نهمین سال فعالیت خود در این جایگاه شده است. در این سال‌ها زنان زیادی در سمت‌های ارشد مدیریتی منصوب شده‌اند.
پاپ فرانسیس تابستان ۲۰۲۰ برای نخستین بار شش زن را به عضویت شورای عالی اقتصادی واتیکان منصوب کرد. او پیشتر دو زن را به عنوان رئیس موزه‌ها و ریاست دبیرخانه وزارت خارجه واتیکان منصوب کرده بود.
“تصمیم‌ تاریخی” پاپ
نوامبر سال پیش رهبر کاتولیک‌های جهان در اقدامی که اغلب ناظران آن را یک تصمیم تاریخی و نشانه عزم او برای برقراری برابری جنسیتی در کلیسا ارزیابی کرده‌اند برای نخستین بار یک زن را به عنوان معاون دبیرکل واتیکان منصوب کرد که دومین مقام اجرایی در این دولت به شمار می‌رود.
به نوشته “اشپیگل آنلاین” یکی از ماده‌های قانون اساسی جدید واتیکان به مسئله مناقشه‌برانگیز سوءاستفاده و آزار جنسی در کلیسای کاتولیک مربوط می‌شود که در سال‌ها اخیر جنجال‌های زیادی به پا کرده است.
پاپ کمیسیون ویژه‌ای تشکیل داده که وظیفه دارد از نهادهای دیگری مانند کنفرانس اسقف‌ها، در مسیر تهیه راهبردهایی برای حفاظت از خردسالان در برابر سوءاستفاده و آزار جنسی پشتیبانی کند.
این کمیسیون وظیفه دارد موارد سوءاستفاده و آزار جنسی در کلیسای کاتولیک را پی‌گیری و به مراجع کلیسا و نهادهای قضائی مدنی اعلام کند.
*منبع: کانال دولت دین
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.