تلاش اسرائیل برای تشکیل لابی حامی شهرک‌سازی‌ها در کنگره آمریکا

اسرائیل در پی مخالفت دولت آمریکا با ادامه شهرک‌سازی‌ها، در تلاش است لابی حامی شهرک‌سازی و مخالف موضع دولت فعلی آمریکا را در کنگره تشکیل دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، موضوع شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری همچنان محل اختلاف میان دولت این رژیم و دولت آمریکاست چرا که پس از حمایت تمام و کمال دولت سابق این کشور از رژیم صهیونیستی، اکنون جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، کادرش در کاخ سفید، وزارت خارجه و دفتر امنیت ملی آمریکا همگی معتقدند که ساخت بیشتر واحدهای مسکونی سنگ اندازی در برابر هرگونه راه حل سیاسی با فلسطینیان است.

از آغاز کار دولت بایدن، اسرائیلی‌ها بخصوص شهرک نشینان تقابل با باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا را به یاد می‌آورند که محدودیت‌های شدیدی را علیه پروژه‌های شهرک سازی وضع کرد و خواستار صدور قطعنامه‌های بین المللی در محکومیت شهرک سازی‌ها شد؛ اقداماتی که روابط بین تل‌آویو و واشنگتن را به بن بست کشاند.

امروز و در سایه تلاش آشکار رژیم صهیونیستی برای عدم تکرار این تقابل با دولت بایدن، روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت یوسی داگان، رئیس شورای شهرک سازی در کرانه باختری به واشنگتن رفته و قرار است با ۲۰ تن از اعضای جمهوری خواه و دموکرات کنگره دیدار کند؛ کسانی که مدعی هستند دولت بایدن به نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی فشار می‌آورد تا ساخت و ساز شهرک‌ها را متوقف کند و این کار ممکن است به شکاف در اراضی اشغالی منجر شود.

آحارونوت نوشت، با وجودی که دولت فعلی آمریکا با طرح های شهرک سازی خارج از خط سبز موافق است باز هم داگان نشست‌های طولانی با بیش از ۲۰ عضو کنگره و سنا علیه فشارهای دولت بایدن برای توقف شهرک سازی‌ها برگزار می‌کند تا یک گروه فعال را در کنگره برای مبارزه با توقف شهرک سازی ترتیب دهد.

با وجودی که بایدن از زمان روی کار آمدن بنت روی توقف شهرک سازی کار کرده و شورای عالی برنامه ریزی شهرک سازی رژیم صهیونیستی هم که مسوول موافقت با ساخت و ساز شهرک‌هاست، تشکیل جلسه نداده است باز هم مسوولان ارشد دولت آمریکا از سویی خواستار توقف شهرک سازی هستند و از سوی دیگر بارها پایبندی خود را به راهکار تشکیل دو کشوری اعلام کرده‌اند؛ مواضعی که با رویکردهای فعلی رژیم صهیونیستی در تضاد است.

مشخص شده که داگان در ملاقات‌هایش با اعضای کنگره با لی زلادن، نماینده یهودی از ایالت نیویورک هم دیدار کرده است. بنابراین هدف از این ملاقات‌ها تشکیل لابی از شرکای رژیم صهیونیستی است تا در صورت مواجهه با تصمیم تعلیق شهرک سازی توسط دولت آمریکا، این دیدگاه واشنگتن را چه در دوره دولت فعلی یا دولت‌های دیگر تغییر دهند و این کشور را از نظر خود منصرف کنند.

در عین حال تلاش‌ها برای مهار مواضع ضد شهرک سازی آمریکا نگرانی های زیادی را درمورد بروز اختلافات میان رژیم صهیونیستی و آمریکا به همراه دارد، به همین دلیل داگان و هیئت همراه او در ملاقات و مذاکره با اعضای کنگره و سنا روی حق یهود در کرانه باختری و پروژه‌های صلح اقتصادی با فلسطینیان یعنی احداث مناطق صنعتی در کرانه باختری متمرکز شده‌اند تا از بروز شکاف جدی میان تل آویو و واشنگتن ممانعت کنند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.