درسگفتار «شیخ الرئیس و پرسش هستی» برگزار می‌شود

درسگفتار «شیخ الرئیس و پرسش هستی» با ارائه میلاد نوری، پژوهشگر و مدرس فلسفه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

در ادامه سلسله درسگفتارهای درباره بوعلی سینا، سی‌امین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ بوعلی سینا با عنوان «شیخ الرئیس و پرسش هستی» برگزار می‌شود.

سخنران این درسگفتار، میلاد نوری، پژوهشگر و مدرس فلسفه است. در معرفی این درسگفتار آمده است:

انسان است که از هستی می‌پرسد و راه می‌جوید. فلسفه پرسش از هستی است که امری مشترک میانِ تمام هستندگان، و بُنیانِ بودن و دانستن است. اما ما چگونه به چنین موضوعی راه میبریم اگر این خودِ هستی است که امکانِ اندیشه و آگاهی است؟ اساسا، فلسفه همنشینی با هستی در مقام خودآگاهی است. این همنشینی تکین است. پس فلسفه عمومیت تکین شده، و تکینگی عمومیت یافته است. فیلسوف در مقامِ خودآگاهی اش تمام آگاهی را مشاهده کرده و فهم هستی را به تمامیت می‌رساند. پس، او از آنچه پیشینیان اش گفته اند فراتر میرود، اما در عین حال، آنچه را در مرافقت هستی یافته ازآن همگان می شمارد. ابن سینا در منطق المشرقیین می نویسد: «ما این کتاب را جز برای خودمان ننگاشته‌ایم؛ و مقصود از خودِ ما همانا کسانی‌اند که در جایگاه و نظرگاه ما بایستند». خواهیم کوشید طی یک درس گفتار در جایگاه و نظرگاه شیخ الرئیس بایستیم.

سی‌امین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ بوعلی سینا در روز چهارشنبه ۲۱ مهر ساعت ۱۱ صبح به صورت مجازی پخش خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.