وزیر دفاع اسبق آمریکا: به دین و فرهنگ افغان‌ها احترام نگذاشتیم

وزیر دفاع اسبق آمریکا اذعان کرد که ایالات متحده در طول ۲۰ سال گذشته در افغانستان مرتکب اشتباه‌های زیادی از جمله کوتاهی در درک ابعاد دینی و فرهنگی مردم این کشور شده‌است.

چاک هاگل، وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه با سی ان ان گفت: آمریکا در طول ۲۰ سال گذشته از زمان ورود به افغانستان مرتکب اشتباهات زیادی شد. یکی از این اشتباهات که هنوز ادامه دارد این است که هر چهار رئیس جمهوری آمریکا گفتند که ما از افغانستان می‌رویم و مردم این کشور خود درباره دولتشان و چگونگی اداره آن تصمیم می‌گیرند. ما به هیچ وجه تاریخ افغانستان را نفهمیدیم افغانستان هیچ گاه از سوی یک دولت مرکزی اداره نشده است. فرهنگ و دین آن را هم نفهمیدیم. ما اکنون بعد از ۲۰ سال از مداخله گروه‌های غربی در این کشور و خرج کردن اموال زیادی در آن اینجا هستیم.

وی گفت: دولت افغانستان فاسدترین دولت در جهان است. اشتباهات زیادی را مرتکب شدیم و یکی از بزرگترین اشتباهات ما این است که تلاش کردیم ارتشی افغانی مثل ارتش آمریکا تشکیل دهیم و این اشتباه بود. افغانی‌ها و فرهنگشان و همه چیز آن‌ها با ما تفاوت دارد. باید خودشان اراده اداره امورشان را به هرگونه که می‌خواهند برعهده بگیرند و ما به آن احترام بگذاریم. اما به عقیده من ما به اندازه کافی احترام نگذاشتیم.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.