بحران تونس و نقش راشد الغنوشی

راشد غنوشی، رهبر حزب اسلام‌گرای «النهضه» تونس، و رئیس پارلمان این کشور از جمله معترضان به رییس‌جمهور تونس و کودتا خواندن اقدام اوست.

راشد غنوشی، رهبر حزب «النهضه» تونس، تشکیلاتی ملهم از جریان اسلام‌گرایی و رئیس پارلمان این کشور است که در حال حاضر آنچه در کشورش روی داده را به عنوان «کودتا» محکوم می‌کند.
برخی تحلیل‌گران او را نماد بارز حرکت‌های انحرافی حزب النهضه می‌دانند که از ده سال پیش قدرت را در تونس در دست دارد.

فرانس پرس در گزارشی به جایگاه کنونی این سیاستمدار و متفکر تونسی پرداخته و در تحلیلی آورده است که راشد غنوشی برغم نفوذ و تاثیرگذاری بالا اکنون برای تحرک بخشی به رهبریِ دچار دسته‌بندی شدهِ حزب و جلب حمایت هوادارانی که خسته و کم‌توان به نظر می‌رسند دچار مشکلات اساسی است.

در این گزارش آمده است که راشد غنوشیِ هشتاد ساله روز دوشنبه به مدت دوازه ساعت مقابل پارلمان تونس تحصن کرد تا آنچه وی «ماهیت ضد قانونی اساسی» تصمیمات ناگهانی قیس سعید، رئیس جمهوری را محکوم کند.

رئیس جمهوری تونس دوشنبه گذشته در اقدامی ناگهانی ضمن برکناری نخست وزیر و انحلال پارلمان به معترضان در کشورش هشدار داد که از این پس با گلوله پاسخ اعتراض‌ها را خواهد داد.

راشد غنوشی که ریاست پارلمان را برعهده دارد برغم اعلام انحلال این نهاد قانون‌گذاری تاکید کرده که پارلمان به کار خود ادامه خواهد داد.

او که در دوره زمامداری بورقیبه و بن علی از رهبران مخالفان به حساب می‌آمد روز دوشنبه تنها با حمایت چند صد نفر از هواداران حزب النهضه به مخالفت با اقدامات غیرمنتظره قیس سعید برخاست.

این در حالیست که در پی سقوط دیکتاتوری تونس در سال ۲۰۱۱ و هنگام بازگشت وی از لندن پس از بیست سال تبعید، هزاران نفر به استقبال وی رفته و بازگشت وی را به وطن جشن گرفته بودند.

در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که محبوبیت این متفکر و سیاستمدار تونسی پس از انقلاب تونس به تدریج رنگ باخت و وی متهم شد که برای باقی ماندن در قدرت حاضر است دست به هر کاری بزند.

برخی وی را شخصیتی تفرقه افکن می‌دانند که از دید عده‌ای اسب تروای اسلامگرایی سخت‌گیرانه است و از دید برخی دیگر استراتژیست خردمندی که زمینه همزیستی دموکراتیک را فراهم کرده است.

سلیم خرات، محقق علوم سیاسی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه ضمن یادآوری این نکته که جریان النهضه پس از ده سال ماندن در قدرت تبلور عینی نارضایتی‌ها در تونس در میان بحران‌های سیاسی، اجتماعی،‌ اقتصادی و بهداشتی است از راشد غنوشی به عنوان یک سیاست‌مدار کهنه کار با رویکردی «آفتاب پرست» گونه یاد می‌کند که نشان داده می‌تواند «با همه شرایط سازگار شود ، حتی اگر این به معنای چشم پوشی از اصول خود باشد.»

در این گزارش با استناد به آخرین نظرسنجی‌ها آمده است که راشد غنوشی، مرد شماره دو تونس و رئیس کنونی پارلمان این کشور جایگاه متزلزلی در راس حزب خود دارد و به یکی از شخصیت‌های سیاسی در کشورش تبدیل شده که در حال حاضر کمترین اقبال نسبت به آنها وجود دارد.

غنوشی: مردم به دفاع از دموکراسی فرا می‌خوانم
رئیس پارلمان منحل شده تونس روز پنجشنبه نیز در گفتگویی با فرانس‌پس نبود امکان گفتگو و دیالوگ با رئیس جمهوری سه روز پس از اقداماتی که وی آنرا کودتا می‌داند را محکوم کرد و خواهان بازگشت دموکراسی به کشورش شد.

وی هشدار داد که در صورت عدم توافق بر سر تشکیل دولت و بازگشایی پارلمان، مردم را به دفاع از دموکراسی فراخواهد خواهد.

راشد غنوش با تاکید بر لزوم برقراری یک گفتگوی ملی برای حل بحران کنونی در کشورش تصریح کرد: «ما می خواهیم برای بازگرداندن دموکراسی از همه ابزارهای صلح آمیز، گفتگو، مذاکره، فشار خیابان، فشار سازمان ها، نقش اندیشمندان و حتی فشارهای داخلی و خارجی استفاده کنیم.»

تصمیم قیس سعید، رئیس جمهوری تونس برای برکناری هشام المشیشی نخست وزیر و تعلیق ۳۰ روزه فعالیت‌های پارلمان در پی اعتراض‌های گسترده به ناکامی دولت در مهار بحران‌های اجتماعی و اقتصادی و نیز ناکارامدی نسبت به کنترل همه‌گیری بیماری کووید۱۹ صورت گرفت.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.