مناسک “عید بزرگ” در پاکستان در سایه کرونا

عید قربان که در پاکستان مشهور به “عید بزرگ” است، امسال همچون سال گذشته در سایه شدت گرفتن کرونا با شرایط خاصی برگزار می‌شود.

همزمان با روز عید قربان شهرهای مختلف پاکستان شاهد بارندگی‌های بی وقفه و در برخی مناطق باران‌های سیل آسا است و گزارش شبکه‌های خبری از دشواری مردم برای حضور در اجتماعات نماز عید در فضای باز و برگزاری جشن‌های این روز از جمله قربانی کردن حیوانات دارد.

در عین حال مسلمانان پاکستانی در شهرهای کوچک و بزرگ از جمله اسلام‌آباد پایتخت این کشور نماز عید سعید قربان را اقامه کرده و برای نجات بشریت از جمله کشورهای مسلمان از چالش‌های گوناگون با ویژه پدیده کرونا دست به دعا بلند کردند.

اعیاد فطر و قربان به عنوان دو رویداد عظیم در اسلام و همچنین دو عید پرشور و بزرگ در نزد پاکستانی‌ها با حضور وحدت آفرین مسلمانان شیعه و اهل تسنن گرامی داشته می‌شود.

عید بزرگ امسال پاکستانی‌ها برای دومین بار زیر سایه کرونا برگزار شده و تهدید بالقوه ویروس جهش یافته کرونای دلتا جشن‌های مردمی، تعطیلات مخصوص عید قربان و دید و بازدیدها را تحت الشعاع قرار داده است.

همزمان با این روز بزرگ اسلامی شیوع گسترده کرونای دلتا در کراچی به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر پاکستان و قلب اقتصادی این کشور زنگ خطر را به صدا درآورده و حتی ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان‌های این شهر به حد اشباع شده است.

در عین حال مردم مسلمان پاکستان امروز که در این کشور مصادف با دهم ذی الحجه و عید قربان است با رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی به استقبال عید قربان رفتند.

آیین‌های عید قربان در پاکستان زیرسایه شیوع کرونای دلتا

عید قربان یا عیدالاضحی یکی از محبوب‌ترین عید مسلمانان پاکستان است که همه ساله به مدت سه الی چهار روز تعطیل است اما امسال دولت پاکستان به علت شیوع کرونا با اعمال محدودیت ها تعطیلات را به سه روز کاهش داده است.

دولت پاکستان از مردم این کشور خواسته با رعایت پروتکل های بهداشتی از قرار گرفتن کشور در موج جدید کرونا جلوگیری کنند. هرچند مقامات پاکستانی هفته‌های اخیر تایید کردند که نشانه‌های قوی از گرفتاری این کشور در موج چهارم شیوع کرونا به چشم می‌خورد.

عید قربان جایگاه خاصی در جامعه پاکستان دارد. خرید و فروش حیوانات قربانی، خرید لباس عید و تهیه آجیل و شیرینی رونق خاصی به بازارهای این کشور می‌دهد اما دولت “عمران‌خان” از بیم موج دوباره ویروس کرونا از روز گذشته تا آخر هفته جاری محدودیت‌های سراسری برای کاهش سرعت این بیماری همه‌گیر به اجرا گذاشته است.

کووید-۱۹ یا همان ویروس کرونا هفتم اسفند سال ۹۸ توسط وزارت بهداشت پاکستان با شناسایی نخستین مورد در شهر «کراچی» اعلام شد.

براساس جدیدترین داده‌های ستاد ملی عملیات و مدیریت مبارزه کرونا در پاکستان، شمار بیماران کرونایی در شهرهای مختلف این کشور به ۹۹۳ هزار و ۸۲۷ نفر رسیده و تاکنون ۲۲ هزار و ۸۴۸ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.