استفاده کشورهای آسیای مرکزی از اویغورهای چین در مبارزه با طالبان

بر اساس گزارش پایگاه خبری آسیانیوز، کشورهای آسیای مرکزی از شبه نظامیان اویغورِ چین برای مبارزه با طالبان استفاده می کنند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری « آسیانیوز »، چندین کشور آسیای مرکزی آماده استفاده از گروه های مزدور برای حفاظت از مرزهای خود در جریان درگیری های دولت افغانستان با طالبان هستند.

در این گزارش آمده است بیشتر این افراد، شبه نظامیان آموزش دیده توسط دولت های منطقه و از پناهندگانِ « اویغور » های چین می باشند. اویغورهای چین توسط تاجیکستان و دیگر کشورهای مشترک المنافع که با سقوط شوروی در دهه ۱۹۹۰ شکل گرفتند برای مقابله با طالبان استفاده می شدند.

براساس توافقنامه کشورهای مشترک المنافع ( CIS) پایگاه ارتش ۲۰۱ روسیه در خاک تاجیکستان فغال است اما کرملین اکنون تنها ناظر اتفاقات است.

برپایه این گزارش ارتش روسیه مانورهای پیشگیرانه متعددی را با سربازان تاجیک شروع کرده است. این عملیات در مناطق کوهستانی « لاهور » و « سامبولی » انجام شده است. نیروهای ویژه روس از منظقه مرکزی که مسئول آماده سازی نیروهای ارتش ازبکستان نیز هستند، این فغالیت ها را رهبری می کنند. انتظار می رود این نیروهای مختلط به زودی به مناطق مرزی با افغانستان اعزام شوند.

از طرفی ازبکستان مرددترین کشور در مقابله با طالبانی است که با آن قراردادی در زمان ریاست جمهوری تاریخی «اسلام کریموف » رئیس جمهور پیشین ازبکستان امضا کرده بود.حتی جانشین وی « شوکت میرضیایف » مخالفِ نزدیک شدن به طالبان نبود. با وجود قانونِ اخیر درباره آزادی مذهبی ، میرضیایف به مسلمانان ازبکستان اجازه داد تا مدل های افراطی تر اسلام را تقویت کنند.با این وجود ازبکستان هم به گروه های فراری افغان از دست شبه نظامیان طالبان پناه داده است.

گزارش ها حاکی است شرایط در مرزهای ترکمنستان که در کنترل طالبان است نامشخص تر است. « قربان‌قلی بردی‌محمدف » رئیس جمهور ترکمنستان تصمیم گرفت برای تقویت حضور ارتش در نواحی مرزی ارتشِ خصوصی استخدام کند که بسیاری از این گروه های ارتشی از پناهجویانِ اویغور می باشند.

برنامه دفاعی مشترک در برابر طالبان توسط « سازمانِ پیمانِ امنیتِ جمعی » به بحث و گفت و گو گذاشته شده است. « آناتولی سیدوروف » رئیس این سازمان موقتا در « دوشنبه » برای رصد کردن مرزهای مشترک با افغانستان حضور دارد و برنامه های پاسخِ مشترک را ارزیابی و تهیه می کند. اکنون، به نظر می رسد تنها اقدام در منطقه استفاده از شبه نظامیان اویغور است.

از سوی دیگر روسیه در تلاش است تا با طالبان به شکل مستقیم مذاکره کند. چندی پیش مسکو به رغم ممنوعیتِ حضور سازمان های افراطی در این کشور میزبان هیئتی از طالبان بود. بسیاری از مخالفان دولت روسیه خواهان بیرون گذاشته شدن « سرگئی لاوروف » وزیر امور خارجه دولت « ولادیمیر پوتین » از فهرست های انتخاباتی شدند. مذاکره با گروه های تروریستی دلیل کنار گذاشته شدن تمامی نفرات نیروی دریایی از انتخابات است.

براساس گزارش برخی رسانه های کرد، ترکیه نیز آماده می شود تا به عنوان میانجی در مسئله افغانستان ورود کند. آنکارا مایل است از نیروهای « ارتش ملی سوریه » که شامل اعضای متفاوتی از گروه سابق داعش است استفاده کند.

در پایان این گزارش آمده است گروه های مزدور، اویغورها و یا دیگران کلیدی برای مدیریت شرایط بسیار پیچیده درگیری ها می شوند که مرزهای افغانستان را در می نوردد و تمام منطقه آسیای میانه را درگیر خواهد کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.