ممنوعیت حجاب در مکان‌های عمومی ازبکستان رفع شد

بر اساس قانون جدید در کشور ازبکستان، رسما هرگونه منع پوشش‌های دینی از جمله حجاب در مکان‌های عمومی رفع شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان نسخه جدید قانون آزادی عقاید و تشکل‌های مذهبی در این کشور را امضا کرده است که شرایط مساعدی را برای تأمین آزادی وجدان برای همه فراهم می‌کند.

قانون جدید، منع حضور با پوشش دینی از جمله حجاب در اماکن عمومی را حذف می‌کند، زیرا در قانون فعلی تعریف قانونی از مفهوم لباس دینی وجود ندارد.

بر اساس این قانون، الزامات مربوط به لباس کارمندان و کارگران در ادارات و مؤسسات دولتی از طریق تصمیمات داخلی تنظیم می‌شود.

طبق نسخه جدید، مراحل ثبت و نهایی شدن فعالیت تشکل‌های مذهبی ساده شده است. این قانون تعداد شهروندان مورد نیاز برای تشکیل نهادهای دینی بومی از جمله مساجد و اماکن عبادی دیگر طوائف را به نصف کاهش داده است.

در حال حاضر، پس از تصویب قانون، هنگام ایجاد یک سازمان دینی محلی، لازم است حداقل از ۵۰ شهروند که به سن ۱۸ سال رسیده‌اند امضا جمع‌آوری شود. تعداد اسناد مورد نیاز برای ثبت نام هم کاهش یافته است و مدت زمان بررسی آنها از ۳ ماه به ۱ ماه کاهش یافت. قانون جدید همچنین وضعیت حرفه‌ای آموزش دینی را به رسمیت شناخت.

این قانون به شهروندان اجازه می‌دهد پس از تحصیل در دوره متوسطه عمومی یا تحصیلات تخصصی متوسطه یا آموزش حرفه‌ای مطابق قانون در مؤسسات آموزش دینی تحصیل کنند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.