علی یونسی: حضور اقلیتها را نباید تهدید یا فرصت برای اهداف خود دانست

افزایش هرم جمعیتی در برخی از مناطق ناشی از عدم توسعه متوازن در این مناطق است که دولت از این جهت باید به اصلاح و توسعه در این مناطق بپردازد و در حقیقت، افزایش جمعیت در آن مناطق یک امر فرمایشی و برنامه ریزی شده نبوده است.

حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی دستیار ویژه ریاست جمهوری در امور اقلیت های قومی، دینی و مذهبی صبح دوشنبه در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب، نگاه دولت تدبیر و امید را به مسائل اقلیتهای قومی و مذهبی بازنمود.

 

به گزارش دین آنلاین، از آنجا که دانشگاه ادیان ومذاهب تنها دانشگاه تخصصی در ایران و منطقه است که به مطالعات ادیان و مذاهب می پردازد این حضور دستیار رئیس جمهور نشان می دهد که این دولت در بازگشایی فضایی جدید برای گفتگو بین ادیان و اقلیتها مصمم است، چنانکه چندین بار یونسی و نواب رئیس این دانشگاه بر این نکته تأکید کردند.

 

علی یونسی در این نشست که با عنوان «اقوام و مذاهب، تهدیدها و فرصتها»، برگزار شده بود در ابتدای سخن خود درباره حوزه کاری خود به دو نکته اشاره کرد: «نکته اول اینکه حمایت، تقویت و اصلاح کار دانشگاهیان و حوزویان و صاحب‌نظران از اهداف ماست و ما نمی خواهیم در این سمت کاری موازی انجام دهیم، هر چند تشکیلات جدید است اما موازی با هیچ ارگان و سازمانی نیست؛ نکته دیگر اینکه عنوان هایی نظیر اقلیت‌ها تهدید یا فرصت، صحیح نیست. هیچ کشوری نیست در دنیا که تنوع قومی و مذهبی نداشته باشد. خیلی از کشورها استراتژی مدیریتی خود را بر اساس تنوع گذاشته‌اند.»

 

دستیار رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: این تفاوت‌ها تهدید نیست و فرصت است. نگاه عوامانه این است که احساس خطر کنیم. گاهی تفسیرهای تنگ‌نظرانه هست که مبنای خیلی از نظرات اجتماعی می‌شود و باعث می‌شود همه را خطر بدانیم. مثل اقوام و اهل سنت و غیره و نسخه‌ای که می پیچیم نسخه بدی بشود. هم این نوع شناخت غلط است و هم راه‌کار. متأسفانه این را خطر می‌دانند و راه‌کارش را مقابله می‌دانند.

 

وی در این زمینه به افزایش جمعیت اهل سنت در برخی از مناطق سنی نشین اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که آیا افزایش جمعیت در این منطقه تهدیدی برای جمهوری اسلامی تلقی می شود گفت: افزایش هرم جمعیتی در برخی از مناطق ناشی از عدم توسعه متوازن در این مناطق است که دولت از این جهت باید به اصلاح و توسعه در این مناطق بپردازد و در حقیقت، افزایش جمعیت در آن مناطق یک امر فرمایشی و برنامه ریزی شده نبوده است.

 

یونسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم توجه به جایگاه اقلیتهای مرزنشین در محافظت از مرزها به مقطعی از دوره صفویه اشاره کرد و گفت: شاه عباس صفوی معتقد بود اگر در کشور مسیحی نباشد نمی تواند از کشور خوب دفاع کند چرا که مسیحی غربی ها را خوب می شناسد و می‌توان از این طریق به برقراری رابطه ای خوب با کشورهای دیگر به خصوص اروپایی که آن زمان تازه مطرح شده بودند کمک کرد. لذا ما نیز باید از این وضعیت فعلی بهترین استفاده سیاسی و فرهنگی را داشته باشیم.

 

وی در پاسخ به پرسش درباره حقوق بهائیان در ایران گفت: طبق قانون اساسی بهائیت از اقلیتهای دینی ایران به شمار نمی آید اما کمتر کسی را می توان یافت که به صرف بهائیت دستگیر شده باشد و اگر این موارد گزارش شده بیشتر به دلیل مسائل سیاسی و تبشیری برخی از بهائیان بوده است.

 

یونسی در این زمینه توضیح داد: با فعالیتهای تبشیری مخالفیم و آنرا بر خلاف وحدت ملی می دانیم و از نگاه ما کسی به خاطر نوع مذهبش تهدید به شمار نمی رود.

 

وی آموزش به زبان مادری را نه تنها تهدیدکننده زبان فارسی ندانست بلکه گفت: آموزش زبان های محلی از اصول فراموش شده قانون اساسی کشور است و دولت به دنبال اجرای آن است.

 

دستیار رئیس جمهور با تفاوت گذاشتن بین پلورالیسم در رفتار و نظر، اعلام کرد: رفتار با غیر مسلمان باید حکیمانه و انسانی باشد ولی این به معنای پذیرش پلورالیسم دینی از سوی ما نیست. هیچ اقلیتی بالذات تهدید برای ما نیست و سیاست دولت خلق، ایجاد، تولید و یا تقویت یک جریان خاص فکری نیست بلکه دولت در پی حفظ وحدت ملی در کشور است.

 

وی در پایان، اسلام، اهل بیت و ایرانی بودن را سه مولفه اصلی وحدت ملت دانست و ابراز امیدواری کرد که دولت تدبیر و امید در جهت تقویت این امور بتواند گام بردارد.
افزایش هرم جمعیتی در برخی از مناطق ناشی از عدم توسعه متوازن در این مناطق است که دولت از این جهت باید به اصلاح و توسعه در این مناطق بپردازد و در حقیقت، افزایش جمعیت در آن مناطق یک امر فرمایشی و برنامه ریزی شده نبوده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.