مخالفت‌ها در آلمان با طرح نقشه سیاسی اسلام

با وجود آنکه سیاستمداران اتحادیه دموکرات مسیحی خواستار طراحی نقشه سیاسی اسلام در آلمان هستند، بسیاری از نمایندگان بوندستاگ(پارلمان مرکزی آلمان فدرال) مخالفت خود را با چنین اقدامی نشان داده‌اند.

اخیرا «نقشه اسلام» در اتریش با همکاری دانشگاه وین و مرکز اسناد اتریش درباره اسلام سیاسی تهیه شده است. جوامع اسلامی در این کشور می‌گویند که دولت با طرح این برنامه، همه مسلمانان این کشور را به عنوان یک خطر بالقوه نشان می‌دهد. انتشار این نقشه البته اعتراض نمایندگان ادیان دیگر را نیز برانگیخته است. به طور مثال اعضای کلیسای پروتستان درباره این نقشه ابراز نگرانی کرده‌اند.

بنا به اعلام پایگاه خبری «islamiq.de» در آلمان نیز، هر چند سیاستمداران اتحادیه دموکرات مسیحی خواستار طراحی چنین نقشه‌ای هستند، اما بسیاری از نمایندگان بوندستاگ(پارلمان مرکزی آلمان فدرال) با آن موافق نیستند. فیلیز پولات، رئیس کمیته داخلی حزب سبزها در این باره گفت: «متأسفانه اتحادیه خواستار تکرار این پروژه ناموفق در آلمان است و بنابراین به زودی در تمام جوامع مذهبی بحث و جدل خواهد شد. در این شرایط، نگرانی‌های زیادی در ارتباط با قدرت‌گیری نیروهای راست افراطی و افزایش خصومت با مسلمانان وجود دارد».

علاوه بر سبزها، اعضای حزب چپ نیز موافق طراحی چنین نقشه‌ای نیستند. کریستینه بوخ‌هولتس، سخنگوی سیاست مذهبی حزب چپ آلمان در این باره گفت: «طراحان این نقشه قصد دارند که مسلمانان و نهادهای مذهبی آن‌ها را به عنوان خطری بالقوه نشان دهند. اما این واقعیت ندارد. من تعجب نمی‌کنم که سیاستمداری مانند ایرمر که قبلاً خواستار ممنوعیت برقع شده بود، اکنون از طراحی نقشه‌ای درباره اسلام سیاسی صحبت کند. اتحادیه‌ دموکرات مسیحی باید به جای حمایت از اسلام‌هراسی، با خطر نژادپرستی علیه مسلمان مبارزه کند.»

اولی گروتش، معاون سخنگوی گروه پارلمانی حزب سوسیال دموکرات نیز طراحی نقشه اسلام سیاسی در آلمان را بی‌معنی دانست. گروتش گفت:«طراحی چنین نقشه‌ای باعث می‌شود که تمام انجمن‌های اسلامی تحت ظن عمومی قرار گیرند. اکثریت مسلمانان کاملاً به قانون اساسی متعهد هستند. از این‌رو، طراحی نقشه اسلام سیاسی در بهترین حالت حرکتی پوپولیستی به شمار می‌رود.»

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.