یهودا حزانی، ایده‌ساز افراطی راهپیمایی پرچم

چندی است یهیودیان افراطی به دنبال برگزاری راهپیمایی پرچم در قدس اشغالی هستند و روز سه‌شنبه، ۱۶ ژوئن، توانستند به خواسته خود جامه عمل بپوشانند. برای اولین بار شهرک‌نشینان صهیونیست به مناسبت اشغال کامل شهر قدس در جنگ ۱۹۶۷ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۴ یک راهپیمایی با عنوان “پرچم” را برپا کردند. صاحب ایده برگزاری این راهپیمایی “یهودا حزانی” یهودی افراطی و حامی شهرک‌سازی در قدس و کرانه باختری است.

حزانی از بنیانگذاران جنبش صهیونیستی “گوش ایمونیم” است که در آمریکا مشغول فعالیت بود و با همکاری شماری از ژنرال‌های صهیونیسم دینی، جوانان یهودی را برای خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی جذب می‌کرد.

پس از مرگ حزانی در سال ۱۹۹۲، این راهپیمایی به مراسمی سالانه جهت یادبود او و اعلام حمایت از شهرک‌سازی و “صهیونیسم دینی” تبدیل شد.

هر ساله هزاران صهیونیست در این راهپیمایی که از غرب قدس آغاز می شود و از محله‌های بخش قدیمی قدس عبور می‌کند، شرکت می‌کنند.

شهرک‌نشینان تندرو یهودی در جریان این راهپیمایی شعارهایی علیه مسلمانان، عرب‌ها، مقدسات و حتی پیامبر اسلام (ص) سر می‌دهند و در محله‌های اسلامی شهر قدس دست به کارهای تحریک‌آمیز می‌زنند.

امسال برای اولین بار مقاومت فلسطین و درگیری‌های شدید در اراضی اشغالی، شهرک‌نشینان را وادار به لغو این راهپیمایی کرد اما اکنون دولت رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است که این راهپیمایی را امروز تحت هر شرایطی برگزار کند.

با این حال، محافل اسرائیلی به شدت نگران تشدید تنش و درگیری‌ها در اراضی اشغالی از جمله غزه به خاطر برگزاری این راهپیمایی تحریک‌آمیز هستند.

صهیونیست های افراطی فلسطین اشغالی را ملتهب کرده اند

در حالی که هنوز تا برگزاری راهپیمایی پرچم شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست در قدس اشغالی، ساعاتی وقت باقی است، مقاومت فلسطین به نیروهای خود اعلام آماده‌باش داد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین ،روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرد که گروه‌های مقاومت فلسطین بر جلوگیری از برگزاری راهپیمایی پرچم در قدس در روز سه شنبه اتفاق نظر دارند و درصورت تشدید تحریکات، احتمال ازسرگیری جنگ و تبادل آتش بین مقاومت و رژیم صهیونیستی هم افزایش یافته است.

مقاومت فلسطین پیام‌هایی را از طریق مصر و برخی طرف‌های میانجی بین‌المللی به رژیم صهیونیستی ارسال کرده و هشدار داده که این راهپیمایی تحریک‌آمیز به ویژه در محله باب العامود یا محوطه‌های مسجد مبارک الاقصی باید لغو شود.

مقاومت هشدار داده که برگزاری این راهپیمایی ممکن است از حد واکنش در اراضی اشغالی فراتر رفته و به یک جنگ منطقه‌ای کشیده شود.

الاخبار لبنان تاکید کرد که رهبران حماس به عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر ابلاغ کرده‌اند که برگزاری این راهپیمایی قطعا به انفجار اوضاع و درگیری مجدد منتهی می‌شود، آن وقت رژیم صهیونیستی و طرف‌های واسطه با مشکلات زیادی مواجه خواهند بود، زیرا شیوه واکنش مقاومت این بار متفاوت با دفعات قبل خواهد بود.

در همین راستا، مقاومت فلسطین به نیروهای خود از جمله یگان‌های موشکی دستور آماده‌باش کامل داده است. پهپادهای اسرائیل هم طی دو روز اخیر به طور گسترده در آسمان نوار غزه در حال گشت‌زنی بودند.

برخی منابع اسرائیلی برآورد کرده‌اند که پاسخ مقاومت به برگزاری این راهپیمایی، به شکل ارسال بالن‌های آتش‌زا از غزه به سمت اراضی اشغالی یا شلیک راکت به سمت برخی شهرک‌های مجاور غزه باشد.

الاخبار هم به نقل از برخی منابع آورده است که پاسخ مقاومت کاملا هدفمند و به موازات راهپیمایی شهرک‌نشینان افراطی خواهد بود و یگان‌های موشکی مقاومت هم کاملا آماده حملات راکتی به اهداف و مواضع دشمن هستند.

کمیته پیگیری جریان‌های ملی و اسلامی فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ هم با صدور فراخوانی عموم فلسطینیان در کرانه باختری، قدس و سرزمین‌های اشغالی را به حضور گسترده در این شهر و اطراف مسجد الاقصی برای مقابله با شهرک‌نشینان صهیونیست فراخوانده است.

با اینکه مقام های صهیونیستی و حتی حامیان غربی آنان می دانند که تحریکات و افراط گری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی، می تواند سراسر سرزمین فلسطینی را شعله ور سازد، اما همچنان به نادیده گرفتن شرایط حساس کنونی ادامه می دهند؛ دستکم از دمکرات های آمریکا که ژست “حل مساله” فلسطین را می گیرند، انتظار بیشتری بود تا مانع از تشدید اوضاع در سرزمین های اشغالی فلسطین شوند.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.