حزب مکرون و مسئله نامزدهای محجبه در انتخابات

به دلیل حساس بودن مسئله حجاب در فرانسه، حزب مکرون تصمیم گرفت نامزدهای محجبه را از لیست انتخاباتی خود خارج کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «سارا زماهی» متخصص علوم آزمایشگاهی به عنوان عضو شورای محلی فرانسه با حمایت حزب حاکم مکرون نامزد شده بود، تا اینکه این حزب از حمایت وی به گناه حجاب داشتن در یک پوستر تبلیغاتی دست کشید.

این نامزد ۲۶ ساله و سه نامزد دیگر که از شرایط یکسانی برخوردارند، حال مجبورند به عنوان نامزدهای مستقل در شهر مون‌پولیه در جنوب فرانسه فعالیت های تبلیغاتی و انتخاباتی داشته باشند.

این وضعیت پس از آن به وجود آمد که راستی های افراطی پخش تصاویر نامزد محجبه را ضعف مکرون در دفاع از ارزش های سکولار فرانسه تلقی کردند، مساله ای که زماهی را به جدالی ملی بر سر هویت سوق داد.

زماهی در ضمن انجام مبارزات انتخاباتی در منطقه لا موسون با داشتن حجاب گفت: ما تسلیم نمی شویم. لا موسون منطقه ای در شهر مون‌پلیه است که نسل هایی از مهاجران مسلمان فرانسه را در خود جای داده است.

زماهی در اولین مصاحبه اش از زمانی که درگیر مباحث ملی بر سر نقش اسلام در فرانسه شد، گفت که خواستار تمرکز بر ترویج فرصت های برابر و مبارزه با تبعیض است.

پوستر تبلیغاتی زماهی، شکاف در حزب حاکم مکرون (LaRem) را نمایان کرد و منعکس کننده اختلاف عمیق درمورد این مساله بود که چطور قوانین سکولار باید به کار گرفته شود به ویژه پس از آنکه اسلام به عنوان دومین دین بزرگ کشور پس از مذهب کاتولیک پدیدار شد.

برای طرفداران نسخه سختگیرانه سکولاریسم فرانسه موسوم به لاسیته، پوشش اسلامی به نمادی از سیاسی شدن اسلام تبدیل شد.

در این میان، لاسیته و هویت به هسته اصلی مبارزات انتخاباتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ تبدیل خواهد شد.

نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که مارین لوپن رهبر حزب راستگرای افراطی فرانسه بزرگترین چالش برای مکرون خواهد بود.

در واقع باید گفت که سخنان ضد و نقیض امانوئل مکرون نسبت به اسلام و ایجاد موج گسترده خشم و نارضایتی میان مسلمانان، به مخمصه ای بزرگ برای محبوبیت رئیس جمهوری جوان فرانسه مبدل شده است که رهایی از آن در انتخابات ۲۰۲۲ به سادگی میسر نیست.

رئیس جمهور ۴۳ ساله فرانسه از آغاز ورود به الیزه تاکنون همواره مواضع متناقضی راجع به اسلام اتخاذ کرده و گاه آنچنان بر طبل اسلام هراسی کوبیده است که نه تنها خشم مسلمانان فرانسه را برانگیخته بلکه مسلمانان بسیاری را در سراسر جهان به اعتراض وا داشته است.

یکی از جدیدترین جنجال های وی توئیتی است که پس از کشته شدن یک کارمند زن پلیس در منطقه رامبوئیه حدود ۶۰ کیلومتری جنوب غرب پاریس منتشر شده است. در این توئیت آمده است: «فرانسه تسلیم مبارزه با تروریسم اسلامی نمی‌شود».

از ماجرای شارلی ابدو گرفته تا حمله به مرکز فرهنگی اسلامی ابن سینا و اخیراً قضیه کشته شدن کارمند زن پلیس فرانسه، اظهارات رئیس جمهوری فرانسه بسیار متناقض و ضد و نقیض بوده است.

تاکید رئیس جمهور فرانسه مبنی بر حمایت از تداوم انتشار تصاویر موهن علیه پیامبر اسلام (ص) موجی از خشم در میان مسلمانان کشورهای جهان را بر انگیخت و پویش های مردمی مختلفی علیه وی به راه انداخت.

ثمره ترویج اسلام هراسی چندی پیش در قالب حمله به مرکز فرهنگی ابن سینا(Avicenne) در شهر رن فرانسه ظاهر شد که به نوشتن شعارهای توهین آمیزی علیه پیامبر اسلام(ص) بر دیواره های آن انجامید.

در همین حال، بر اساس نتایج یکی از جدیدترین نظرسنجی های منتشر شده، ۶۱ درصد فرانسوی ها به امانوئل مکرون در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۲ رأی نمی دهند؛ همچنین اکثریت آن ها وی را رئیس جمهوری «بد» توصیف کرده اند.

اگرچه غالباً دلایلی چون سیاست های مهاجرتی، تامین امنیت، قدرت خرید و بازار کار در این نظرسنجی ها مورد توجه قرار گرفته اما با مطمح نظر قرار دادن جمعیت قابل توجه مسلمانان در فرانسه، بخشی از این کاهش محبوبیت را می توان به از دست رفتن جایگاه مکرون در میان مسلمانان توصیف کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.