درخواست بازیگر مسلمان برای کاهش اسلام‌هراسی در صنعت هالیوود

بازیگر مشهور مسلمان هالیوود خواستار تصحیح چهره خشن و منفی که در هالیوود از مسلمانان ارائه می‌شود شد

به گزارش ایکنا؛ به نقل از گاردین، ریز احمد (Riz Ahmed) بازیگر مسلمان هالیوود در یک سخنرانی پرشور خطاب به صنعت ‌فیلم‌سازی که در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب به اشتراک گذاشته شد درباره مشکل سوء استفاده از مسلمانان در این صنعت سخن گفت.

وی به ذکر تجربیات دشوار خود از جمله بازجویی‌های خشن در فرودگاه‌ها پرداخت و گفت: مشکل تصویر نادرست مسلمانان مسئله‌ای است که دیگر نمی‌توان آن را نادیده گرفت و این مشکلی است که اندک مسلمانان فعال در این صنعت نمی‌توانند آن را حل کنند.

وی با اشاره به مقاله‌ خود که در سال ۲۰۱۶ در گاردین چاپ شد، افزود: پیشرفت‌هایی که از سوی چند نفر از ما مسلمانان حاصل می‌شود در تصویر کلی مسلمانان در سینمای غرب تأثیری ندارد.

این بازیگر با انتقاد شدید از فیلم‌های برنده اسکار از جمله تک تیرانداز آمریکایی (American Sniper) و آرگو (Argo) آنها را صریحا نژادپرستانه خواند و گفت آنها فیلم‌هایی هستند که تصویری شیطانی از شخصیت‌های مسلمان به تصویر می‌کشند.

ریز احمد با ذکر این نکته که چنین اتفاقی برای هیچ گروه اقلیت دیگری اتفاق نخواهد افتاد به برخی فیلم‌ها اشاره کرد که در آن مسلمانان به عنوان تروریست‌هایی در حال آدم‌ربایی نشان داده می‌شوند.

سخنرانی احمد با انتشار تحقیقی درباره جایگاه مسلمانان در صنعت فیلم‌سازی غرب همزمان بود. در این تحقیق از بین حدود ۲۰۰ فیلمی که برای مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (شامل ۱۰۰ فیلم از ایالات متحده ، ۶۳ مورد از انگلیس و ۳۲ مورد از استرالیا)، کمتر از ۲٪ نقش‌های اصلی از شخصیت‌های مسلمان بودند. در فیلم‌های آمریکایی و انگلیسی این میزان به ۱,۱٪ کاهش یافت.

این مطالعه همچنین با تجزیه و تحلیل شخصیت‌های مسلمان فیلم‌ها نشان داد که ۳۹٪ از شخصیت‌های مسلمان در فیلم‌های مورد بحث، مرتکب خشونت شده و ۵۳٪ نیز هدف خشونت قرار گرفتند. بیش از ۵۸٪ شخصیت‌های مسلمان، مهاجر یا پناهنده بودند، تقریباً ۸۸٪ آنها به زبان انگلیسی صحبت نمی‌کردند یا انگلیسی را با لهجه صحبت می‌کردند و بیش از ۷۵٪ لباس اسلامی بر تن داشتند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.