پایان دوران نتانیاهو و حزب لیکود در اسرائیل

احزاب مخالف حزب لیکود اسرائیل برای تشکیل دولت ائتلافی و برکناری بنیامین نتانیاهو به توافق رسیدند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه صباح چاپ ترکیه، حزب «یش آتید یائر لاپید» کمی قبل از نیمه‌شب چهارشنبه با همکاری حزب کوچک عربی «راعم» دولت ائتلافی تشکیل داد و به این ترتیب دوران حزب «لیکود» به پایان رسید.

نمایندگان عرب در پارلمان اسرائیل تحت حزب «فهرست متحد عربی» به رهبری منصور عباس عصر چهارشنبه حمایت تاریخی خود را از طرح ائتلاف علیه نتانیاهو رسمی کردند و بدین ترتیب یکی از آخرین موانع تشکیل دولت در اسرائیل برطرف شد.

سخنگوی لاپید گفت: منصور عباس رئیس فهرست متحد عربی (راعم) سندی را امضا کرد که بر اساس آن به «لاپید» اجازه می‌دهد توافق برای تشکیل دولت موقت را به اطلاع رئیس این رژیم برساند.

منصور عباس نیز خود در یک بیانیه تلویزیونی گفت: «من با یائیر لاپید توافق‌نامه‌ای امضا کردم (…) پس از آنکه به تعداد قابل توجهی همگرایی درباره موضوعات مختلف که منافع جامعه عرب را تامین می‌کند دست یافتیم.»

دو حزب راست افراطی اسرائیل که زمانی نزدیک به نتانیاهو بودند سرانجام در شامگاه چهارشنبه توافق ائتلاف را با لاپید امضا کردند. حزب «یامینا» به رهبری نفتالی بنت و حزب «امید نو» به رهبری گیدون سعار در ساعت‌های پایانی مهلت قانونی برای تشکیل دولت به یاری لاپید شتافتند. گیدون سعار پیش از این در حزب لیکود به رهبری نتانیاهو حضور داشت اما اختلاف‌ها باعث شد تا از این حزب جدا شود و حزب خود را تشکیل دهد.

در مجموع هشت حزب مختلف توافق ائتلاف را امضا کردند که شامل «یش عتید»، «آبی و سفید»، «یسرائل بیتنو»، «یامینا»، «امید تازه»، «کارگر»، «مرتس» و حزب عربی «فهرست متحد عربی» می‌شود.

زمانی که بنیامین نتانیاهو در اوایل ماه مه از تشکیل دولت جدید ناکام ماند، رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل از یائیر لاپید دعوت کرد تا کابینه دولت را شکل دهد.

لاپید نیز در توییتی نوشت: من متعهد می‌شوم که این دولت در خدمت همه شهروندان اسرائیلی باشد، کسانی که به آن رأی داده‌اند و کسانی که رأی نداده‌اند.

رهبر مخالفان و احزاب حامی او هم اکنون هفت روز فرصت دارند تا کابینه ائتلافی از مجلس رای اعتماد بگیرند. اما علی‌رغم این موفقیت و نخستین توافق‌نامه ائتلاف که در دو سال اخیر بدون بنیامین نتانیاهو شکل گرفت هنوز همه چیز ممکن است.

بنیامین نتانیاهو و حزب راست‌گرای وی یعنی لیکود در تلاش هستند از تصویب این توافق و رای به کابینه در پارلمان جلوگیری کنند. لاپید به حمایت اکثریت ۱۲۰ قانونگذار کنست نیاز دارد.

این توافق باید در رای‌گیری هفته آینده پارلمان اسرائیل تصویب شود. اگر این روند با موفقیت به پایان برسد حکمرانی ۱۲ ساله نتانیاهو تمام می‌شود.

انتظار می‌رود دولت جدید رژیم صهیونیستی در ۱۴ ژوئن یعنی ۱۱ روز دیگر سوگند یاد کند.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، ائتلاف وی شامل حزب فوق راست «یامینا» خواهد بود که رئیس آن «نفتالی بنت» است. یامینا و لاپید توافق کردند که بنت در دو سال اول سمت نخست‌وزیری را عهده‌دار شود و سپس لاپید به جای او بنشیند. همچنین توافق شده است که در دوران نخست‌وزیری بنت، لاپید در نقش وزیر خارجه فعالیت داشته باشد.

لاپید پیش از این مجری تلویزیون بوده و در دولت قبلی نتانیاهو نیز به عنوان وزیر دارایی خدمت می‌کرد.

نتانیاهو با ۱۲ سال نخست‌وزیری، با سابقه‌ترین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید که در حال حاضر نیز با اتهامات جدی فساد روبه‌روست و بسیاری از تحلیلگران پایان عمر سیاسی وی را در صورت محکومیت پیش‌بینی می‌کنند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.