افزایش شکاف‌ها در اخوان المسلمین

بر اساس گزارشی از شرق الاوسط، در پی انتشار بیانیه قدردانی «ابراهیم منیر» قائم مقام اخوان المسلمین از ترکیه و برانگیخته شدن خشم جوانان اخوانی، اختلافات بین احزاب این گروه افزایش یافته است.

انتشار بیانیه ابراهیم منیر درباره دیدار با تعدادی از رهبران این گروه و رئیس حزب مخالف ترکیه «السعاده» و قدردانی وی از دولت این کشور، باعث خشم گسترده جوانان اخوان شد به ویژه اینکه وی دراین بیانیه مصری های ساکن در ترکیه را پناهنده توصیف کرد.

جوانان اخوان المسلمین نسبت به این بیانیه به شدت واکنش نشان داده و با اعلام مخالف خود با این بیانیه آن را شرم و ننگ آور توصیف کردند.

آنها همچنین با متهم کردن منیر به اینکه از زمان سرنگونی اخوان المسلمین در مصر در سال ۲۰۱۳ روش تسلیم و التماس را در پیش گرفته است، به شدت انتقاد کردند.

این گزارش افزود: این بیانیه تقابل جناح ها را در صفوف گروه اخوان عمیق تر می کند و نزدیک شدن ترکیه به مصر وضعیت آشفته ای را ایجاد خواهد کرد.

با وجود اختلاف های سیاسی و ایدئولوژیک میان آنکارا و قاهره در حوزه های گوناگون، ترکیه در تازه ترین موضع گیری ابراز امیدواری کرد که روابط این کشور با مصر پس از سال ها تنش، بهبود یابد.

آنکارا و قاهره در طول دوران کوتاه ریاست جمهوری محمد مرسی روابط گرم و نزدیکی با یکدیگر داشتند اما این رابطه پس از سقوط دولت مرسی در سال ۲۰۱۳ میلادی و وقوع کودتای نظامی توسط عبدالفتاح السیسی در مصر رو به تیرگی گذاشت.

روابط این دو کشور پس از سرنگون شدن محمد مرسی وارد مرحله جدیدی شد و با موضع گیری های آنکارا و بویژه رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت ترکیه، سفیر این کشور از خاک مصر اخراج و سطح روابط دو طرف به کاردار کاهش یافت.

به عبارتی ترکیه که پس از سقوط «حسنی مبارک» از ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۱، به یکی از حمایت کنندگان اصلی انقلاب مردمی مصر در منطقه تبدیل شده بود. با برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳ موضع خود را تغییر داد و با روی کار آمدن «عبدالفتاح السیسی» به یکی از دشمنان اصلی مصر در منطقه تبدیل شد.
منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.