علمای دینی افغانستان: جنگ جاری در افغانستان حرام است

شورای سراسری علمای دینی افغانستان جنگ جاری در این کشور را “حرام” خوانده و تاکید کردند که این جنگ، جهاد نیست و باید صلح و آتش‌بس در افعانستان مستقر شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، رئیس و اعضای سرتاسری شورای علمای دینی افغانستان (شیعه و سنی)، در ضیافت افطاری که از سوی محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری این کشور به ارگ دعوت شده بودند، حمایت و پشتیبانی‌ خود را از نظام موجود در افغانستان اعلام کردند و جنگ جاری در این کشور را حرام خواندند و بر پایان یافتن هرچه زوتر آن تاکید کردند.

آنان طالبان را فاقد یک برنامه‌ یا طرح برای پایان جنگ و تامین صلح در این کشور دانستند و گفتند: جنگ جاری دشمنان افغانستان حرام است و جهاد نیست. ما از روند صلح حمایت می‌کنیم و خواهان آتش‌بس فوری هستیم، زیرا آتش‌بس نیاز مبرم برای مذاکرات صلحی است که باید به وجود بیاید.

علمای دینی این کشور، ضمن محکوم کردن تروریسم تاکید کردند که مسئولیت علمای دینی است تا از مردم، تقویت روحیه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حمایت و تلاش کنند تا جنگ پایان یابد و صلح و ثبات پایدار تامین شود.

حرام خواندن جنگ جاری افغانستان نه‌تنها از سوی علمای دینی افغان، بلکه از سوی علمای اسلامی سایر کشورها و به ویژه سازمان‌های جهانی اسلام نیز بارها انجام گرفته و بر پایان آن و تامین صلح پایدار در این کشور تاکید شده است.

علمای دینی افغان و سایر کشورهای اسلامی بارها با صدور اعلامیه‌های جداگانه تاکید کرده‌اند که این جنگ ضد اسلام و مسلمانان افغانستان است و همیشه از مردم بی‌گناه زن، مردم، کودک و پیر و جوان این کشور قربانی می‌گیرد.

در همین حال، رئیس‌جمهوری افغانستان در دیدار با شورای سرتاسری علمای این کشور آمادگی حکومتش را برای صلح و جنگ با دشمنان افغانستان اعلام کرد، اما مذاکرات را بهترین گزینه برای پایان جنگ و تامین صلح و ثبات خواند و به طالبان گفت: پیام شما چیست، چه کسی را می‌کشید، چه چیزی را از بین می‌برید و ویرانی‌ها را چگونه آباد می‌کنید؟ اکنون وقت آن رسیده است که به جنگ پایان دهید.

اشرف غنی، گفت: ما برای صلح اراده، طرح و آمادگی کامل داریم و نیز برای مبارزه با دشمنان افغانستان آماده هستیم.

اشرف غنی، بار دیگر از پاکستان به دلیل حمایت از دشمنان افغانستان انتقاد کرد و گفت: اگر پاکستان می‌خواهد به آسیای مرکزی برسد، باید از صلح پایدار در افغانستان حمایت کند.

این چندمین بار است که در یک ماه اخیر، رئیس‌جمهوری افغانستان به تندی از پاکستان انتقاد می‌کند. او چند روز پیش در سفر به استان قندهار نیز با عصبانیت خطاب به پاکستان گفت: حالا تصمیم با شما است که راه صلح را در پیش می‌گیرید یا جنگ را و اگر جنگ در افغانستان بیشتر شود، بدون شک شما (پاکستان) نیز ضرر می‌کنید.

اشرف غنی و مقام‌های نظامی و سیاسی افغان، بارها از حمایت پاکستان از طالبان و فراهم‌سازی مکان‌هایی برای آنان در این کشور انتقاد کرده‌ و گفته‌اند که پاکستان در شعله‌ور ساختن جنگ و حمایت از دشمنان افغانستان مستقیما دست دارد و بارها اسناد و شواهدی در این زمینه برای دولت پاکستان فرستاده شده است، اما این کشور باز هم دست از حمایت دشمنان افغانستان بر نداشته است؛ پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.