تعویق انتخابات در فلسطین و واکنش‌‌ها به آن

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد انتخابات فلسطین زمانی برگزار خواهد شد که امکان برگزاری آن در قدس اشغالی وجود داشته باشد. تصمیم او برای تعویق انتخابات با واکنش اعتراض‌آمیز برخی احزاب و گروه‌های فلسطینی مانند جبهه مردمی آزادی فلسطین، طرح ملی فلسطین برای تغییر و پایان دادن به دودستگی و جبهه دموکراتیک فلسطین مواجه شد. همچنین پس از اعلام تعویق انتخابات در فلسطین تجمع‌های گوناگونی در حمایت یا مخالفت با تصمیم تشکیلات‌ خودگردان فلسطین برگزار شد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد، انتخابات تا زمان تضمین برگزاری آن در قدس اشغالی به تعویق می‌افتد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت، تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات در قدس تا الآن با مخالفت روبرو شده است.

وی از جامعه بین الملل خواست همچنان رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهد تا دست از حقوق ملت فلسطین بکشد و این رژیم را به توافقنامه‌های امضا شده از جمله حق ملت فلسطین در برگزاری انتخابات ملزم کند.

عباس افزود: ما به تلاش خود برای تحقق وحدت ملی، پایان بخشیدن به دودستگی و ادامه مقاومت مردمی و تشکیل دولت وحدت ملی ادامه خواهیم داد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از این گفته بود، اتحادیه اروپا به مقامات فلسطین اطلاع داده که رژیم صهیونیستی هرگز اجازه نخواهد داد انتخابات در قدس برگزار شود.

تشکیلات خودگردان فلسطین در ماه فوریه رژیم صهیونیستی را در جریان تصمیم خود برای برگزاری انتخابات از جمله در قدس قرار داد و از این رژیم خواست در برابر برگزاری انتخابات سنگ اندازی نکند
واکنش گروه‌های فلسطینی به تعویق انتخابات

گروههای فلسطینی نسبت به خطر تصمیم جنبش فتح و تشکیلات خودگردان فلسطین درباره تعویق انتخابات هشدار داده و اعلام کردند که دادن حق وتو به رژیم صهیونیستی برای برگزاری یا تعطیلی انتخابات در قدس را نخواهند پذیرفت.

جبهه مردمی آزادی فلسطین بار دیگر مخالفت خود را با تعویق انتخابات اعلام کرد و خواستار پایبندی به توافقنامه‌های ملی درخصوص برگزاری انتخابات فلسطین شد.

این گروه با اعلام اینکه تمامی تلاش خود را برای انصراف از این تصمیم به کار خواهد بست، عنوان داشت، این تصمیم سوالی را در مورد میزان جدیت تیم اجرایی مسلط بر سازمان آزادی بخش فلسطین پیرامون پایان بخشیدن به اختلافات و برقراری وحدت ملی مطرح می‌کند.

کمیته‌های مقاومت فلسطین اعلام کردند، حقوق با زور گرفته می‌شود. در برابر قدرت دشمن تسلیم شدن به منزله کنار گذاشتن وظیفه دفاع از قدس است.

طلال ابوظریفه، عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک فلسطین هم اعلام کرد، تعویق انتخابات تجاوز به یک حق اساسی از حقوق ملت فلسطین و برگزاری انتخابات کلید بازسازی نظام سیاسی فلسطین چه سازمان آزادی بخش فلسطین یا نهادهای تشکیلات خودگردان فلسطین است.

وی گفت، جبهه دموکراتیک به هیچ وجه از این اقدامی که هیچ توجیهی ندارد، حمایت نخواهد کرد و حق بیان موضع را به هر شکلی که مناسب ببیند، برای خود محفوظ خواهد دانست.

ابوظریفه گفت، نمی‌توان دادن حق وتو به رژیم صهیونیستی در برگزاری یا تعطیلی انتخابات در قدس را پذیرفت.

حزب سیاسی “طرح ملی فلسطین برای تغییر و پایان دادن به دودستگی” و لیست آن هم مخالفت خود را با تعویق انتخابات فلسطین اعلام کرده و خواستار انصراف از این تصمیم و پافشاری بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر از جمله در قدس شدند.

این مواضع پس از نشست رهبری فلسطین در روز پنجشنبه در رام الله پیرامون بررسی موضع نهایی درباره برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد خود اعلام شد.

پیش از برگزاری این نشست تعدادی از گروه‌های فلسطینی اعلام کرده بودند که جلسه تشکیلات در رام الله را تحریم می‌کنند، زیرا با تعویق انتخابات مخالف هستند و برگزاری انتخابات را حق ملت فلسطین می‌دانند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز پنجشنبه از تعویق انتخابات فلسطین تا زمان تضمین برگزاری آن در قدس اشغالی خبر داد.

در راستای اجرای تصمیم رهبری فلسطین؛ کمیته مرکزی انتخابات هم از توقف روند انتخابات از صبح امروز (جمعه) خبر داد. قرار بود لیست‌ها و نامزدها به صورت نهایی همزمان با نخستین روز آغاز کارزار انتخاباتی پارلمانی منتشر شود.

تجمعات علیه تعویق انتخابات فلسطین/ برپایی تجمع‌هایی در حمایت از محمود عباس

همزمان با جلسه رهبری فلسطین درباره تصمیم گیری نهایی پیرامون انتخابات فلسطین، تجمعاتی در مخالفت با این تصمیم و نیز در حمایت از محمود عباس شکل گرفت.

ده‌ها تن در پی فراخوان لیست‌های انتخاباتی مخالف با تعویق انتخابات، در تجمع اعتراض آمیزی که در شهر رام الله واقع در مرکز کرانه باختری برگزار شد، شرکت کردند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز پنجشنبه از تعویق انتخابات فلسطین تا زمان تضمین برگزاری آن در قدس اشغالی خبر داد و گفت، پیام‌هایی از رژیم صهیونیستی رسیده مبنی بر اینکه به دلیل عدم وجود دولت، این رژیم نمی‌تواند درباره برگزاری انتخابات در قدس تصمیم بگیرد.

جمال الطویل، نامزد لیست “قدس وعده گاه ماست” وابسته به حماس در حاشیه این تجمع گفت، پیام تجمع کنندگان حفاظت از اراده ملت فلسطین، قادر ساختن مردم قدس برای کاندیداتوری، انتخاب و تبلیغات انتخاباتی است.

وی گفت، قدس برای ورود در انتخابات از اشغالگر اجازه نمی‌خواهد.

ناصر ابوخضیر، سخنگوی لیست “نبض ملت” وابسته به جبهه مردمی هم گفت: آمدیم بگوییم: نه به تعویق، آری به برگزاری انتخابات.

وی گفت، انتخابات تنها کلید بازسازی نظام سیاسی فلسطین و احیای پروژه آزادی ملت و رهایی از دودستگی، متوقف کردن سلطه طلبی، انحصارطلبی، فساد و جانبداری است.

همزمان؛ جنبش فتح تجمع دیگری در شهر جنین واقع در شمال کرانه باختری در حمایت و پشتیبانی از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ترتیب داد.

عطا ابو رمیله، دبیرکل فتح گفت: به ملت خود و سراسر جهان می‌گوییم نمی‌توانیم با کنار گذاشتن قدس از انتخابات پارلمانی موافقت کنیم.

بر اساس حکم ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین قرار بود انتخابات فلسطین در سه مرحله؛ انتخابات پارلمانی در ۲۲ ماه ژوئیه، ریاست تشکیلات خودگردان ۳۱ ژوئیه و انتخابات شورای ملی در ۳۱ اوت برگزار شود.

در توافقنامه مرحله انتقالی که سال ۱۹۹۵ میان سازمان آزادی بخش فلسطین و رژیم صهیونیستی در واشنگتن به امضا رسید، بندی درباره برگزاری انتخابات در قدس آمده است که تصریح می‌کند رای گیری در دفاتر پستی وابسته به رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.
منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.