ابراز نگرانی کشورها نسبت به درگیری‌ها در قدس

در پی تشدید تنش‌ها بین فلسطینی‌های ساکن قدس و شهرک‌نشینان افراطی و پلیس اسرائیل تعدادی از کشورها از جمله آمریکا، ترکیه، اردن، اسپانیا و عراق نسبت به این درگیری‌ها واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی نوشت: ما بسیار نگران افزایش خشونت در قدس هستیم.

همچنین وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدامات تحریک‌آمیز گروه‌های نژادی در باب العامود قدس که در شهرک‌های غیرقانونی در اراضی فلسطینی زندگی می‌کنند خطرناک و نگران کننده است. ما نگران افزایش تعداد زخمی شدگان در میان غیرنظامیان فلسطینی و بازداشت آن‌ها توسط نیروهای اسرائیلی هستیم.

وزارت خارجه ترکیه از مقامات رژیم صهیونیستی خواست از غیرنظامیان فلسطینی در برابر تجاوزات شهرک‌نشینان نژادپرست حمایت کرده و فضای مناسبی را برای تحقق صلح و تسامح به جای نفرت و انزجار و خشونت در ماه رمضان ایجاد کنند.

شهر قدس از چند روز پیش شاهد درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و شهرک‌نشینان و پلیس رژیم صهیونیستی است. این درگیری‌ها صبح جمعه به اوج خود رسید.

هلال احمر فلسطین اعلام کرد که آمار نهایی زخمی شدگان در درگیری‌ها به ۱۰۵ تن رسیده است.

از سوی دیگر ضیف الله الفایز، سخنگوی وزارت خارجه اردن اقدامات تحریک‌آمیز یهودیان افراطی در قدس شرقی را محکوم کرد و مقامات رژیم صهیونیستی را مسئول آن دانست.

الفایز از مقامات رژیم صهیونیستی خواست به تعهدات خود براساس قوانین بین المللی پایبند باشند و از لطمه زدن به ساکنان قدس خودداری کنند.

وی از مقامات رژیم صهیونیستی خواست به این ماه مبارک و حق نمازگزاران برای رسیدن آزادانه به مسجد الاقصی و وضعیت تاریخی و قانونی آن احترام بگذارند.

وی همچنین از جامعه جهانی خواست به مسئولیت‌های خود برای فشار بر رژیم صهیونیستی برای توقف نقض‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز در شهرک قدیمی قدس عمل کنند.

از سوی دیگر ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین با همتای اسپانیایی خود درباره اوضاع فلسطین و اقدامات سرکوبگرانه در قدس بحث و تبادل نظر کرد.

مالکی خطر تجاوزات شهرک‌نشینان و گروه‌های یهودی نژادپرست در قدس را توضیح داد و بر نیاز به حمایت از فلسطینی‌ها قدس و بقیه ساکنان کرانه باختری تأکید کرد.

وی همچنین همتای اسپانیایی خود را در جریان مقدمه‌چینی برای انتخابات و پایبندی فلسطین به برگزاری آن در تمام مناطق به ویژه قدس شرقی گذاشت.

المالکی گفت: خطرات علیه روند انتخابات نتیجه برخوردهای غیرمسئولانه مقامات اسرائیلی علیه ساکنان قدس برای ممانعت از برگزاری انتخابات است.

وی بر لزوم مداخله جامعه جهانی برای برگزاری انتخابات فلسطین تأکید کرد.

وزیر خارجه اسپانیا نیز بر حمایت این کشور از انتخابات فلسطین و آمادگی برای حمایت از آن با درخواست از رژیم صهیونیستی برای اجازه دادن به برگزاری انتخابات در قدس و عدم مداخله در آن تأکید کرد.

وی گفت: ما با تمام طرف‌ها از جمله طرف اسرائیلی برای تکمیل این روند تماس می‌گیریم. همچنین با همتایانمان در اتحادیه اروپا تماس خواهیم گرفت. موضوع انتخابات فلسطین در دستور کار شورای وزرای خارجه کشورهای اروپایی طی ماه آتی قرار دارد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.