کاهنش دینداری در بین آمریکایی‌ها بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ

نتایج تحقیقات جدیدی نشان می‌دهد که کمتر از نیمی از آمریکایی‌ها عضو عبادتگاه هستند، با این حال دین و به ویژه مسیحیت همچنان از نفوذ گسترده‌ای در سیاست آمریکا برخوردار است.

براساس یک نظرسنجی موسسه گالوپ، تنها ۴۷ درصد از جمعیت آمریکا عضو یک کلیسا، مسجد یا کنیسه هستند و این میزان از ۷۰ درصد دو دهه پیش کاهش نشان می‌دهد. کارشناسان می‌گویند، بخشی از علت آن دور شدن نسل هزاره از دین و همچنین واکنشی به ترکیب چرخشی سیاست‌های راست‌گرایانه و مسیحیت است که توسط حزب جمهوری‌خواه دنبال می‌شود.

شواهد آن، تلاش جمهوری‌خواهان در برخی از ایالت‌ها برای پیگیری سیاست‌های شدید “ملی‌گرایانه مسیحی” و کوشش برای تحمیل نسخه خودشان از مسیحیت به جامعه‌ای به شدت بی‌علاقه است.

گالوپ در ۱۹۳۷ پرسش از آمریکایی‌ها در رابطه با عضویتشان در کلیسا را آغاز کرد و برای چندین دهه آمار آن همواره بالای ۷۰ درصد مانده بود. این روند در سال ۲۰۰۰ شروع به تغییر کرد و آمارها از آن زمان کاهش نشان می‌دهند.

برخی از این کاهش‌ها مربوط به تغییر نسل است؛ حدود ۶۶ درصد از افرادی که قبل از ۱۹۴۶ متولد شده‌اند هنوز از اعضای یک کلیسا هستند، در حالی که فقط ۳۶ درصد از نسل جدید هزاره‌ چنین وضعیتی دارند.

در میان گروه‌های دیگر که گالوپ گزارش داد، کاهش عضویت در کلیسا در میان افرادی که خودشان را دموکرات و مستقل معرفی کرده‌اند، برجسته است. تعداد اعضای دموکرات کلیسا در بازه زمانی ۲۰ سال به میزان ۲۵ درصد کاهش یافته است، در حالی که این کاهش در میان افراد مستقل ۱۸ درصد گزارش شد. اعضای جمهوری‌خواه کلیسا هم کاهش ۱۲ درصدی نشان می‌دهند.

دیوید کمپبل، استاد و رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه نوتردام و از نویسندگان کتاب “ظرافت آمریکایی: دین چگونه ما را از هم جدا و متحد می‌کند” گفت: یک دلیل این افول در بین این گروه‌ها سیاسی است و آن “واکنش آلرژیک به حق مذهب” است.

او افزود: بسیاری از آمریکایی‌ها به ویژه جوانان، می‌بینند که دین با محافظه‌کاری سیاسی و به طور ویژه با حزب جمهوری‌خواه گره خورده است. از آنجا که این حزب آنها یا سیاست آنها نیست، نمی‌خواهند که مذهبی به نظر آیند.

تحقیقات کمپبل نشان می‌دهد که تعداد فزاینده‌ای از آمریکایی‌ها از دین رویگردان شده‌اند زیرا سیاستمداران -به ویژه جمهوری‌خواهان- دین را با سیاست‌های خود مخلوط کرده‌اند. کمپبل می‌گوید که همیشه پیروی و پایبندی آمریکا به دین و مذهب وجود دارد، اما او معتقد است که روند نزولی فعلی احتمالاً ادامه خواهد داشت.

او گفت: من هیچ نشانه‌ای از کم‌رنگ شدن حق مذهبی و ملی‌گرایی مسیحی نمی‌بینم که به نوبه خود نشان می‌دهد، واکنش آلرژیک همچنان دیده خواهد شد و بنابراین آمریکایی‌های بیشتر و بیشتری از دین رویگردان می‌شوند.

به گفته میشل مارگولیس، دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه پنسیلوانیا و نویسنده کتاب “از سیاست تا کلیسا” تعداد افرادی که خود را غیرمذهبی معرفی می‌کنند در دهه‌های اخیر به طور مداوم افزایش یافته است. مارگولیس گفت، بیش از ۲۰ درصد از کل آمریکایی‌ها در گروه “هیچ” طبقه‌بندی می‌شوند و بیش از یک سوم از این آمریکایی‌ها زیر ۳۰ سال هستند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.