پاکستان دستورالعمل‌های ویژه کرونایی در ماه رمضان را صادر کرد

مرکز فرماندهی و عملیاتی ملی پاکستان (NCOC) رهنمودهایی را برای ماه رمضان برای کاهش انتشار انتقال کوید ۱۹ به افراد در طی این ماه مبارک صادر کرد.

این رهنمودها برای ماه رمضان مطابق اعلامیه رئیس‌جمهور با مشورت کارشناسان برای هماهنگی‌های نماز تراویح در مساجد و امامبارگاه‌ها صادر شده است. این بیانیه افزوده است که به ادارات، مساجد و امامبارگاه‌ها مشروط به رعایت این اقدامات پیشگیرانه اجازه فعالیت داده می‌شود.

در این بیانیه آمده است: اگر در ماه رمضان، دولت احساس کند که این اقدامات احتیاطی رعایت نشده یا تعداد مبتلایان به سطح خطرناکی رسیده است، سیاست خود را در رابطه با مساجد و امامبارگاه‌ها اصلاح می‌کند. دولت همچنین حق تغییر دستورات و خط مشی مربوط به مناطق خاص که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، دارد. طبق دستورالعمل‌ها، فرش یا قالیچه در مساجد یا امامبارگاه‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و نمازها روی زمین اقامه می‌شود و در صورت خاکی بودن زمین از کفپوش‌های تمیز می‌توان استفاده کرد. اگر مردم بخواهند سجاده نماز خود را از خانه بیاورند می‌توانند این کار را انجام دهند.

این بیانیه افزوده است قبل و بعد از نماز، مردم باید از اجتماع در جمعیت و در مساجد و امامبارگاه‌هایی که حیاط دارند اجتناب کنند، نماز نه در داخل بلکه در حیاط اقامه می‌شود.

افراد بالای ۵۰ سال، کودکان نوجوان و مبتلایان به آنفولانزا، سرفه و غیره نباید به مساجد یا امامبارگاه‌ها مراجعه کنند. نماز تراویح در محدوده مساجد یا امامبارگاه‌ها ترتیب داده می‌شود و از نماز خواندن در جاده‌ها و مسیرهای پیاده‌روی اجتناب می‌شود.

کف مساجد و امامبارگاه‌ها باید با محلول کلر در آب تمیز و فاصله نمازگراران حفظ شود. ردیف‌های نمازگزاران باید در یک راستا قرار بگیرند تا یک فاصله شش فوت بین افراد وجود داشته باشد و یک نقشه متصل وجود داشته باشد که می‌تواند در رسیدن به این هدف کمک کند.

افراد باید بعد از ۲۰ ثانیه شستن دست‌ها با صابون و وضو گرفتن و به مسجد یا امامبارگاه‌ها بیایند. لازم است قبل از آمدن به مسجد یا امامبارگاه از ماسک استفاده شود و علاوه بر جلوگیری از لمس صورت، نباید در مسجد با یکدیگر دست داد یا مصافحه کرد. همچنین توصیه شده در شرایط فعلی بهتر است که اعتکاف در خانه انجام شود و سحری و افطار در مساجد یا امامبارگاه‌ها ترتیب داده نشوند.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.