سازمان ملل از اسرائیل خواست در انتخابات فلسطین کارشکنی نکند

فرستاده سابق سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه از رژیم صهیونیستی خواست اجازه برگزاری انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین در قدس را بدهد و در آن کارشکنی نکند.

وی افزود: اگر ثابت شد که برگزاری انتخابات یک اقدام محال است باید رهبران فلسطینی با حمایت مصر و اردن به سرعت وارد عمل شده و دولت وحدت ملی واقعی تشکیل دهند که غزه و کرانه باختری تحت یک قدرت ملی واحد باشند.

ملادینوف بر لزوم احیای صلح پایدار و عادلانه از طریق ایجاد نظام دموکراتیک قانونی تأکید کرد و از همگان خواست به وظایفشان برای تحقق صلح و امنیت برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها عمل کنند.

ملادینوف گفت: بدون یک چارچوب مرجع که درباره آن توافق حاصل شده باشد دستاوردهای قبلی ممکن است ازهم فروبپاشد و اوضاع به سرعت دچار وخامت شود. باید تمام نامزدها در انتخابات آتی به راهکار مذاکره برای حل نزاع، مقابله با خشونت و حمایت از اجرای قانون پایبند باشند و نیروهای امنیتی تحت سیطره دولتی باشند که از نظر بین المللی به رسمیت شناخته شده باشد. رهبری فلسطین باید ایجاد فرصت برای تمام نامزدها در انتخابات را فراهم کند.

اظهارات ملادینوف درحالی ایراد شده که تشکیلات خودگردان فلسطین خواهان فشار بین المللی و اروپایی برای ملزم کردن رژیم صهیونیستی به احترام به توافق‌های امضا شده از جمله تضمین برگزاری انتخابات در قدس شد.

موضوع برگزاری انتخابات در قدس جنجال و نگرانی زیادی را به راه انداخته که احتمالا موجب لغو انتخابات شود.

رژیم صهیونیستی هنوز به درخواست اتحادیه اروپا برای اجازه دادن به برگزاری انتخابات در قدس پاسخ نداده است. بعد از اینکه این رژیم اجازه ورود هیئت ناظر انتخابات را نداد نگرانی اروپایی‌ها و فلسطینی‌ها افزایش یافته است.
این مسئله حساس آغازی برای اختلافات داخلی فلسطین است.

حسین الشیخ، عضو کمیته مرکزی فتح گفت: انتخابات فلسطین یک دستاورد دموکراتیک بزرگ و پیروزی دموکراتیک داخلی است اما با این حال اهمیت آن بیشتر از دستاورد سیاسی برگزاری انتخابات در قدس نیست.

بسام الصالحی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) نیز خواهان یکپارچه کردن موضع تمام گروه‌های فلسطینی درباره مخالفت با انتخابات بدون قدس شد.

وی گفت: تسلیم شدن در برابر برگزاری انتخابات بدون قدس یک موافقت ضمنی با معامله‌ای است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا آن را ارائه کرده بود.

الصالحی گفت: با توجه به اینکه اسرائیل تعهدات خود درباره قدس را نادیده می‌گیرد ما از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می‌خواهیم از سازمان ملل و اتحادیه اروپا درخواست کند به مسئولیت‌هایشان در این زمینه عمل کنند.

همچنین محمد نزال، معاون رئیس حماس در خارج و عضو دفتر سیاسی آن گفت، کاملا با به تأخیر انداختن انتخابات از طریق بهانه آوردن درباره عدم برگزاری آن در قدس مخالفیم.

قرار است انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین ۲۲ مه برگزار شود.

 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.