توقیف گذرنامه وزیر امورخارجه تشکیلات خودگردان فلسطین/ هلند از اسرائیل توضیح خواست

دولت هلند روز سه‌شنبه و در پی انتشار گزارش‌هایی درباره توقیف گذرنامه ریاض مالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی، از اسرائیل توضیح خواست.

قرار بود آقای مالکی به‌عنوان نماینده تشکیلات خودگردان در دیوان کیفری بین‌المللی حاضر شود. این مرجع قضایی بین‌المللی اخیرا و با شکایت مقام‌های فلسطینی، صلاحیت خود برای بررسی ارتکاب احتمالی جنایت جنگی از سوی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را پذیرفته بود.

مقر دیوان کیفری بین‌المللی کیفری در شهر لاهه هلند است.

یک مقام آگاه فلسطینی روز یک‌شنبه اعلام کرده بود که برگ ویژه سفر آزادانه ریاض مالکی،‌ که جابه‌جایی نامحدود وی را ممکن می‌کرد، توقیف شده است.

دولت اسرائیل تا زمان تنظیم این خبر واکنشی به آن نشان نداده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه هلند گزارش کرد: «ما مساله را با سفارت اسرائیل در میان گذاشتیم و به آنها اطلاع دادیم که در مقام کشور میزبان، هلند به شدت متعهد به آن است که دیوان کیفری بین‌المللی بدون دخالت به وظایف خود رسیدگی کند.»

فاطو بن‌سودا، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که وی توانایی و امکان بررسی اتهام‌های ارتکاب جنایت جنگی در سرزمین‌های فلسطینی را دارد.

راوان سلیمان، رئیس هیات نمایندگی فلسطینیان در هلند و نماینده تشکیلات خودگردان در دیوان کیفری بین‌المللی گفت: «ما [نمی‌پذیریم] در حالی که در می‌خواهیم عدالت برای قربانیان سبعیت در فلسطین اجرا شود، مورد آزار و فشار قرار بگیریم.» این مقام فلسطینی از کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی خواست تا رویه «مستقل و بی‌طرفانه» این نهاد را در برابر تهدیدها، حمایت کنند.

اعتبار دیوان کیفری بین‌المللی، در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و به‌ویژه پس از تحریم فاتو بن‌سودا و گروه دادستانی، به‌شدت خدشه دار شد.

خانم بن‌سودا در دسامبر سال ۲۰۱۹ و پس از بررسی مقدماتی-شکلی شکایت تشکیلات فلسطینی علیه اسرائیل اعلام کرد که بر اساس شواهد و مدارک، جرایم جنگی در کرانه باختری و نوار غره روی داده است. دادستانی دیوان هم وزارت دفاع (ارتش دفاعی) و هم گرو‌های مسلح فلسطینی را به ارتکاب چنین جنایاتی متهم کرد.

منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.