رونق بازار آموزش زبان عبری در کشورهای عربی در پی عادی‌سازی روابط با اسرائیل

با عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس تقاضا برای آموزش زبان عبری در این کشورها افزایش یافته است.شش ماه پس از برقراری رابطه با اسرائیل شمار کثیری در امارات مشغول آموزش زبان عبری هستند.

می البادی، زن جوان ساکن شهر دبی در امارات متحده عربی می‌گوید از سر کنجکاوی تصمیم گرفته زبان عبری بیاموزد. او می‌افزاید می‌خواسته چیزی بیاموزد که در دبی زیاد وجود نداشته است.

امارات متحده عربی تا حدود شش ماه پیش با اسرائیل رابطه رسمی نداشت. البادی می‌گوید از زمان دوستی با چند یهودی در ایالات متحده آمریکا شیفته زبان عبری شد اما دلیل اصلی این که آموزش این زبان را در یک کلاس آنلاین شروع کرده دوستان یهودی که در دبی با آنها آشنا شده بوده است.

بنا بر گزارش دویچه وله انگلیسی این آشنایی‌ها به حدود یک سال پیش بازمی‌گردد و دوستان یهودی غروب جمعه که آغاز “شبات” را جشن می‌گیرند او را به شام دعوت می‌کردند.

سال ۲۰۱۹ در امارات به طور رسمی سال رواداری نامگذاری شد و جمعیت کوچک یهودیان ساکن این کشور حاشیه خلیج فارس در پی این نامگذاری از طرحی برای تاسیس یک کنیسه در این کشور خبر دادند.

از سپتامبر ۲۰۲۰ که امارات و بحرین با میانجیگری آمریکا و در چارچوب طرح موسوم به “پیمان ابراهیم” توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را امضاء کردند هزاران بازرگان و فعال اقتصادی اسرائیلی به شهرهای دبی و ابوظبی آمده‌اند.

با افزایش حضور یهودیان در امارات برخی هتل‌ها خود را با خواسته‌های مشخص آنها تطبیق داده‌اند و از جمله غذاهایی ارائه می‌کنند که در آئین یهودیان خوردن آنها مجاز است. برخی میهمانی‌ها آغاز شبات در این هتل‌ها با حضور ۲۰۰ نفر برگزار می‌شود.

مدیر یک موسسه آموزشی عبری که در دبی و ابوظبی شعبه دارد می‌گوید در این فاصله تقاضا برای فراگیری زبان عبری به شدت رو به افزایش گذاشته است.

تقاضا از همه بخش‌های جامعه

او می‌گوید پیش از این  فقط به دیپلمات‌ها و خارجیان مقیم امارات زبان عبری آموزش می‌داده اما اکنون با “هجوم” متقاضیان روبرو است. پیش از این زبان‌آموزان به طور عمده فعالان اقتصادی و تجار چینی و کره‌ای بوده‌اند اما اکنون از همه ملیت‌ها در میان آنها حضور دارند.

این موسسه اکنون صدها زبان‌آموز دارد که اغلب آنها در دوره‌های مقدماتی و تعداد کمی در دوره‌های پیشرفته آموزش می‌بینند. مدیر موسسه می‌گوید زبان‌آموزان از همه بخش‌های جامعه هستند: دانشجویان که قصد ادامه تحصیل در اسرائیل را دارند، بازرگانان، پزشکان، حقوق‌دانان، فعالان حوزه گردشگری و حتی افرادی از خانواده سلطنتی.

این موسسه کلاس‌های آنلاین آموزش زبانی دارد که آموزگاران آن در اسرائیل هستند. افزون بر این کلاس‌های حضوری آموزش زبان عبری در خود موسسه یا مکان‌هایی که شرکت‌ها یا مراکز دولتی به این منظور اختصاص می‌دهند نیز برگزار می‌شود.

مدیر موسسه می‌گوید شماری از زبان‌آموزان کلاس‌های حضوری را ترجیح می‌دهند و این کلاس‌ها طبیعتا با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا تشکیل می‌شوند. کلاس‌های آموزش زبان این موسسه در بحرین در حال حاضر فقط به صورت آنلاین ارائه می‌شود.

بنابر این گزارش گرچه از زمان تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ هر گونه ارتباط با این کشور تا سالیان طولانی و برای اغلب کشورهای عربی تابو محسوب می‌شد، اکنون وضعیت چنین شده که حتی تمایل به آموزش زبان عبری در عربستان سعودی نیز وجود دارد.

افزایش تمایل به آموزش زبان عبری در کشورهای عربی حاصل بالا رفتن شانس توسعه روابط تجاری و اقتصادی پس از عادی‌سازی روابط سیاسی با اسرائیل است. کشورهای مانند امارات انتظار دارند در کنار گسترش روابط اقتصادی و تجاری هزاران گردشگر اسرائیلی نیز به این کشورها سفر کنند.

برخی یهودیان که به امارات سفر کرده‌اند می‌گویند در مواردی برخی مغازه‌داران با آنها چند کلمه عبری صحبت کرده‌اند و شماری از آنها حتی با اعیاد و مناسبت‌های یهودیان نیز تا حدودی آشنا بوده‌اند.

گفته می‌شود در ماه دسامبر و پیش از تشدید محدودیت‌های کرونایی ۶۰ هزار اسرائیلی به امارات سفر کرده‌اند. بسیاری از گردشگران اسرائیلی جو عمومی در کلانشهرهای امارات را دوستانه‌تر از برخی کشورهای غربی توصیف می‌کنند و می‌گویند در کدام کشور غربی شهروندان به خود زحمت آموختن زبان عبری را می‌دهند؟

زبان‌های خویشاوند

برای بسیاری از عرب‌ها آموختن زبان عبری چندان دشوار نیست؛ هر دو زبان از خانواده زبان‌های سامی هستند و واژگان و قواعد دستوری مشابه در آنها زیاد است.

اشتفانی میلر، آموزگاری که از سال‌ها پیش در آمریکا و  امارات زبان عبری تدریس می‌کند می‌گوید برخی شهروندان اماراتی زبان عبری را بسیار روان صحبت می‌کنند.

برداشت میلر این است که شهروندان اماراتی زبان عبری را پیش از هر چیز برای گسترش شبکه ارتباطی و آشنایی با افرادی برای پیشبرد فعالیت‌ها تجاری و اقتصادی خود می‌آموزند. او پیش‌بینی می‌کند که به زودی در دانشگاه‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز دوره‌های زبان عبری راه‌اندازی شود.

پیش از توافق‌نامه‌هایی که در چارچوب طرح “پیمان ابراهیم” به امضاء رسیدند، از میان کشورهای عربی فقط مصر و اردن با اسرائیل روابط دیپلماتیک داشته‌اند.

با این حال پس از امارات و بحرین، سودان نیز به عادی‌سازی رابطه با اسرائیل روی آورد و مراکش هم در همین مسیر گام برداشت. انتظار می‌رود رابطه اسرائیل با برخی دیگر از کشورهای عربی، از جمله کویت و عمان نیز به زودی عادی شود.

منبع: دویچه وله

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.