اداره معارف افغانستان برای آوازخوانی دختران جوان مجوز صادر کرد

وزارت معارف افغانستان که چندی پیش آوازخوانی دختران بالای ۱۲ سال در محافل عمومی را ممنوع اعلام کرده بود، در دستور جدیدی اعلام کرد که برای آوازخوانی دختران محدودیتی قائل نمی‌شود.

چندی پیش ریاست معارف شهر کابل (وزارت آموزش افغانستان) دستوری صادر کرد مبنی بر این‌که خواندن سرود ملی یا دیگر ترانه‌ها و سرودها برای دختران بالاتر از ۱۲ سال در اماکن عمومی ممنوع است و تنها در صورتی که جمع کاملا زنانه باشد، آواز خواندن مجاز است. گفته شد که این ممنوعیت شامل حال همه مدارس دولتی و خصوصی می‌شود.

این دستورالعمل ریاست اداره آموزش و پرورش کابل با واکنش انتقادی شدید محافل مدنی و حقوق بشری روبه‌رو شد و بحثی گسترده در شبکه‌های اجتماعی و نشریات برانگیخت.

حال وزارت معارف افغانستان روز شنبه ۲۳ اسفند (۱۳ مارس) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «رهبری وزارت معارف به حمایت از حق تعلیم و حق انتخاب تمامی متعلمین دختر و پسر جهت اشتراک در برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی متعهد می باشد.»

این وزارتخانه می‌افزاید: «نوشته‌ای که اخیراً رئیس معارف شهر کابل صادر نموده است، منعکس‌کننده سیاست رسمی وزارت معارف نمی‌‌باشد.»

وزارت آموزش افغانستان گفته است در مورد این نوشته تحقیق می‌شود و در صورتی که نیاز باشد “اقدام انضباطی” وضع خواهد کرد.

هرچند این وزارتخانه گفته که از مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های اجتماعی مانند ترانه‌خوانی و فعالیت‌های ورزشی حمایت می‌کند، اما هم‌زمان تاکید کرده که “اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای کاهش خطر مشارکت دانش‌آموزان دختر و پسر در مدارس” مد نظر خواهد داشت.

بسیاری شهروندان افغانستان این اقدام اداره آموزش کابل را “خوش‌خدمتی و خوش‌آمدگویی” به شورشیان طالبان خوانده‌اند و معتقدند وزارت معارف افغانستان پس از آنکه در برابر موج فشار اجتماعی قرار گرفت، برای از دست نرفتن وجهه ملی و بین‌المللی حکومت از تصمیم خود صرف‌نظر کرده است.

منبع: دویچه وله

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.