میراث بعثت پیامبر(ص) || علی‌اصغر تقوی

بعثت پیامبر اکرم(ص) یکی از مهمترین وقایع تاریخ بشریت در زندگی انسان‌ها است که تحولی عظیم در تاریخ انسانیت و بشریت ایجاد کرد؛ خداوند از میان خود انسان‌ها، پیامبری را برانگیخت تا راه هدایت و نجات را برای مردمان ابلاغ کند «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ». پیامبری از جنس خود انسان‌ها اما با فریاد «قولوا لا اله الله تفلحوا» پیامبری که پرچم دست گرفت و راه رستگاری انسان‌ها را در پیروی از توحید و گفتن «لا اله الی الله» ترسیم کرد.

بعثت در میان جامعه بشری تحولی ایجاد کرد تا انسان‌ها از گمراهی و ضلالت به عظمت و شکوه و جایگاه والای خودشان نایل آیند و به جایی برسند که جز خدا نبینند. «ولَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَی» یکی از ویژگی‌های بزرگ انسانیت همین است که پیامبرانی مثل حضرت ابراهیم خلیل الله، حضرت عیسی، حضرت موسی، حضرت نوح و حضرت آدم از میان آنان برانگیخته شد و در خاتم پیامبران هم حضرت محمد(ص) مبعوث شد تا درس انسانیت، بندگی و اطاعت را به انسان‌ها بیاموزد.

راه نجات بشریت

اگر نبودند پیامبران و رسولانی که از ناحیه الهی مامور هدایت بشریت شوند و راه رسالت را در پیش نمی گرفتند، قطعا بشریت به بیراهه می‌رفت. «إِنّا أَرسَلناکَ بِالحَقِّ بَشیرًا وَنَذیرًا ۖ وَلا تُسأَلُ عَن أَصحابِ الجَحیمِ » ضمن اینکه پیامبران راه صحیح و منطقی و رستگاری را به بشریت نشان می دهند، اما مسوول لجاجت و عمل نکردن بندگان الهی و امت خودشان نیستند؛ آنها فقط راه حق از باطل را نشان می دهند «امَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً»؛ پیامبران مامور شدند که به بشریت بگویند شیطان برای شما دشمن آشکاری است. از راه حق و ذات اقدس الهی تبعیت کنید تا به رستگاری برسید و پیروی از شیطان نتیجه ای جز بدبختی در دنیا و آخرت ندارد.

با ویژگی هایی که بشریت داشت، نیاز بود تا واسطی بین او و خدایش وجود داشته باشد؛ چراکه انسان ضعیف و ذلیل است و قدرت و توان اینکه با خالق یکتا مگر با شرایط ویژه ارتباط برقرار کند را ندارد و هر کسی دارای این شرایط نمی شود «فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ أَحَداً». بنابراین پیامبری مثل خود انسان‌ها مامور می‌شود تا بشریت را به نام پروردگارش هدایت کند و تنها را ه نجات بشریت از ضلالت و گمراهی، تبعیت از ذات اقدس الهی و پیروی از انبیا و اولیاء الهی است؛ بنابراین در شب ۲۷ ماه رجب، پیامبری که مدت‌ها در غار حراء مشغول راز و نیاز با قاضی الحاجات بود، به وسیله آیه شریفه قرآن و فرشته وحی الهی مامور می شود تا رسالت و بعثتش را علنی کند «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ». پیامبر(ص) از غار حراء پایین آمد و رسالتش را به جهانیان عرضه داشت؛ امیرالمومنین اولین مرد از مردان عالم بود که این رسالت را پذیرفت و دومین فردی که به اسلام گروید و اولین زن از زنان خلقت، حضرت خدیجه(س) بود و این سه قدرت اجتماعی، معنوی و اقتصادی در کنار هم توانستند اسلام را در فاصله کوتاه، جهانی کنند و بعد از گذشت ۱۴ قرن در جوامع بشری اسلام ماندگار شد.

اهداف بعثت

۱: رها شدن انسانیت از ضلالت و گمراهی

۲: نجات زن‌ها و نسل بانوان از تحقیر و ظلم و جنایت توسط سرمایه داران و زورمداران عالم خلقت؛ همانها که زن ها را زنده به گور و پست و حقیر می شماردند؛ پیامبر(ص) آمد تا بگوید دختر نباید زنده به گور شود؛ او پاره جگر پدر است؛ پیامبر(ص) مقام زن را آنقدر بالا برد که در شرایطی، مقام مردان در برابر زنان سر تسلیم فرود آورده است؛ این مرد است که در برابر مادر زانو می‌زند و مقدم او را می بوسد و احترام او را لحاظ می‌کند.

۳: پیامبر(ص)انسان‌ها را در ردیف واحدی قرار داد الا به تقوا «انّ اکرمکم عنداللَّه اتقاکم». اگر در جامعه قبل از پیامبر(ص)، سرمایه داری، سفیدی و قدرت، برتری محسوب می‌شد، اما بعد از بعثت با فرمان پیامبر(ص) این مسیر تغییر یافت. پیامبر(ص) فرمود که گرامی ترین شما با تقوا ترین شماست؛ تقوا، نشانه فضل است؛ عرب و عجم و سیاه و سفید و قدرت و ثروت هیچ کدام نه نشانه ضعف و نه نشانه قدرت انسان است؛ آنچه مهم است، عبادت است.

۴: پیامبر اکرم(ص) توزیع ثروت را در روشی عادلانه در جامعه ترویج و با برده‌گرفتن، کنیزی و اسارت انسان‌ها مبارزه کرد؛ اسلام مبعوث شدن پیامبر(ص) این نتیجه را در برداشت که برده داری، کنیز داری و خرید و فروش انسان‌ها تحت عنوان برده و بنده در جامعه برچیده شد.

۵: «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» پیامبر(ص) آمد که اخلاق، رفتار و گفتار انسان‌ها در مسیر صحیح و منطقی قرار بگیرد؛ پیامبر آمد که دروغ، غیبت و افترا را از جامعه برچیند؛ اخلاق انسان‌ها را نیکو کند و خود اخلاق نیکویی داشت؛ به پیامبر گفته می شود «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلیظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِکَ ۖ »اگر اخلاق خوب شما نبود، مردم از دور شما پراکنده می شدند و پیامبر(ص) خلق و خوی خوب را جهانی کرد؛ بنابراین در مورد مردم قضاوت نکنیم؛ اخبار را تا شنیدیم مورد تجزیه و تحلیل قرار ندهیم؛ دیگران را به چشم حقارت نگاه نکنیم؛ در مورد افعال دیگران قاضی نشویم و سوء ظن و گمان بد را از ذهنمان دور کنیم.

پیامبر(ص) آمد تا جامعه را از حالت سرمایه داری و زورگویی تبدیل به جامعه عدالت‌گستر و عدالت محور کند تا آن چیزی که به دست پیامبر(ص) انجام شد، به دست فرزندانش خصوصا آخرین وصی پیامبر(ص)، حضرت بقیه الله اعظم امام زمان(عج) پیاده شود.

«یمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطًا وَعَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَجَوْرً» زمانی که حضرت مهدی(عج) قیام کند جامعه را پر از عدل و داد خواهد کرد؛ یعنی همه اهدافی که در بعثت نهفته بود اعم از کرامت دادن به انسان ها، بالا آوردن ضعفای عالم و به زیر کشیدن مستکبرین جهان و اجرای قسط و عدل در زمان حضرت مهدی(عج) به عنوان حکومت پایدار، جامه عمل خواهد پوشید.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.