«عرفان در ادیان جهان» منتشر شد

کتاب «عرفان در ادیان جهان» تالیف سیدنی اسپنسر با ترجمه محمدرضا عدلی منتشر شد.

در معرفی فرهنگستان  زبان و ادب فارسی از کتاب «عرفان در ادیان جهان» عنوان شده است: «این کتاب چنان‌که از عنوانش پیداست، پدیده «عرفان» را در ادیان مختلف بررسی می‌کند؛ ازاین‌رو، درباره تاریخ ادیان و باورها و آدابشان چندان سخن نمی‌گوید. در سال‌های اخیر آثار فراوانی درباره عرفان تالیف و منتشر شده است، اما (به‌جز گزارش مختصر ج.د. مارکت، با عنوان درآمدی بر عرفان تطبیقی) تا کنون در هیچ اثری به زبان انگلیسی، سنت‌های عرفانی در ادیان مختلف در یک مجلد بررسی نشده و کتاب حاضر، درواقع، برای رفع این نیاز به نگارش درآمده است.

مولف کتاب با هدف پرهیز از کلی‌گویی ناشی از عدم شواهد کافی، پیش از آن‌که به تبیین اصول کلی بپردازد درباره اقسام و صورت‌های گوناگونی که پدیده عرفان در اعصار مختلف به خود گرفته است سخن گفته و آن‌ها را بررسی کرده است.

این کتاب که نخستین بار در سال ۱۹۶۳ انتشار یافت در ۹ فصل تدوین شده که عبارت‌اند از: عرفان در ادیان ابتدایی؛ عرفان هندویی (اوپنیشدها، بهگودگیتا، ودانته، جنبش بهکتی)؛ عرفان بودایی (هینه‌یانه و مهایانه، عرفان در مکتب هینه‌یانه؛ عرفان در مکتب مهایانه، دین بودایی تنتره‌ای)؛ عرفان تائویی و کنفوسیوسی (آیین تائویی، مولفه‌های عرفانی در آیین کنفوسیوسی)؛ عرفان یونانی و هلنیستی (عرفان یونانی، فیلون، جنبش هرمسی، گنوسی‌ها، ادیان سری، فلوطین و سنت نوافلاطونی)؛ عرفان عبری و یهودی (عرفان در عهد عتیق، عرفان یهودی)؛ عرفان مسیحی (عرفان در عهد جدید، عرفان در کلیسای شرقی، عرفان در کلیسای کاتولیک غرب، جریان‌های بدعت‌گذار در عرفان کلیسای کاتولیک غربی، عرفان پروتستان)؛ عرفان اسلامی (تاریخچه، تعالیم اصلی صوفیان)؛ دین عرفانی: بررسی گرایش‌ها و عناصر عرفانی ادیان (عارفان و ماهیت حقیقت، عارفان و پانتئیسم، عارفان و خرد، عارفان و جهان: ماهیت شر، عارفان و زندگی اخلاقی، عارفان و راست‌کیشی دینی). فهرست منابع و نمایه‌ بخش‌های پایانی این کتاب را تشکیل می‌دهد.

این کتاب در ۵۰۰ صفحه با شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۹۸هزار تومان توسط انتشارات هرمس منتشر شده است.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.