تلاش سازمان ملل برای کمک مالی به مردم یمن

بحران یمن این کشور را در سراشیبی یک فاجعه انسانی قرار داده است. سازمان ملل به منظور کمک‌رسانی به مردم گرسنه این کشور می‌خواهد سه میلیارد یورو کمک مالی جمع‌آوری کند. در حال حاضر چشم اندازی برای پایان جنگ یمن وجود ندارد.

سازمان ملل با نگرانی برآورد کرده است، شمار کودکانی که در یمن دچار سوءتغذیه هستند، احتمالا در سال جاری میلادی ۲۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به دو میلیون و ۳۰۰ هزار کودک زیر پنج سال خواهد رسید. از این تعداد ۴۰۰ هزار کودک در سال جاری میلادی در وضعیت گرسنگی شدید و خطر مرگ خواهند بود.

از مدت‌ها قبل وضعیت انسانی در یمن به عنوان بدترین فاجعه انسانی در دنیا ارزیابی شده و مشکل سوءتغذیه به خصوص برای کودکان پیوسته افزایش یافته است.

یک پزشک در بیمارستانی در صنعا پایتخت یمن درباره علت گستردگی سوءتغذیه و گرسنگی به گزارشگر شبکه اول تلویزیون آلمان گفته است: «دلایل زیادی برای افزایش سوءتغذیه وجود دارد به عنوان مثال خارج شدن سازمان‌های امدادی از یمن، بالا رفتن قیمت نفت و اینکه سازمان‌های امدادی دیگر نمی‌توانند دارو و غذا به مردم برسانند، به خصوص در مناطق بحرانی.»

امید به بهبود با سیاست جو بایدن

با آغاز ریاست جمهوری جو بایدن و تغییر سیاست آمریکا بسیاری امیدوار شده‌اند که وضعیت یمن رو به بهبودی بگذارد. ایالات متحده تا کنون از عربستان سعودی حمایت می‌کرد. ریاض چندین سال است با حملات هوایی به مواضع شورشیان حوثی قصد بازگرداندن قدرت به دولت رسمی یمن را دارد. این حملات اما تا کنون بنا بر گزارش‌های سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوق بشری سبب کشته شدن شمار زیادی غیرنظامی شده است.

از سوی دیگر عربستان یمن را تحت محاصره قرار داده و این اقدام سبب شده است، کمک‌رسانی به مردم یمن سخت دشوار شود.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که جنگ یمن باید پایان یابد. او تاکید کرده که به همین دلیل هرگونه حمایت آمریکا از جنگ در یمن را متوقف کرده است، از جمله فروش سلاح به عربستان سعودی. او هم‌زمان حوثی‌های یمن را از فهرست تروریستی ایالات متحده خارج کرد تا برای ارسال کمک‌های انسانی بتوان با آنها معامله کرد.

حوثی‌ها اما این سیاست را به عنوان ضعف بایدن برآورد کرده‌اند و حملات خود را به خصوص در منطقه مأرب افزایش داده‌اند. مأرب آخرین منطقه در شمال یمن است که هنوز در اختیار دولت رسمی این کشور قرار دارد.

مارک لاوکوک، هماهنگ کننده کمک‌های ضروری سازمان ملل گفته است: «افزایش تنش‌ در این منطقه به شدت خطرناک است و صدها هزار نفر را در داخل یمن ناچار می‌کند تا برای حفظ جانشان فرار کنند. این در حالی است که همه در تلاشند تا خطر مرگ در اثر گرسنگی را کاهش دهند.»

با وجود این هشدارها منطقه مأرب درگیر شدیدترین نبرد در سال‌های گذشته است و هردو طرف تلفات زیادی را متحمل شده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از حوثیها خواسته تا حملاتشان علیه عربستان سعودی را متوقف کرده و برای دستیابی به صلح با نمایندگان سازمان ملل و آمریکا همکاری کنند.

منبع: دویچه وله

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.